Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

virus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formater

Evt: dra ned nyeste opdateringer til virus programmet.

Slett virus programmet, legg inn et nytt..

Når skjer problemet, i det du kobler opp på nettet, eller med engang du har logget deg inn ??

Endret av implex
Lenke til kommentar

Du har nok blitt infisert av Blaster-ormen. Slik fjerner du den fra Windows XP:

1. Koble fra Internett.

2. Avslutt windowsprosessen ormen kjører gjennom Oppgavebehandling. Kjente varianter av ormen viser seg som "msblast.exe", "teekids.exe", eller "penis32.exe".

Trykk Ctrl-Alt-Delete

Velg "Prosesser"-fliken.

Merk "msblast.exe".

Klikk "Avslutt prosess"-knappen, svar "Ja" til advarselen.

Gjenta for "teekids.exe" og "penis32.exe".

(du vil finne bare ett av disse filnavnene)

Maskinen vil nå ikke skru seg av når du kobler til Internett.

3. Skru på "Brannmur for Internett-tilkobling":

I Kontrollpanel, gå inn på Nettverkstilkoblinger. Høyreklikk på den tilkoblingen du bruker, og velg Egenskaper. I Avansert-fliken, kryss av i boksen ved siden av "Beskytt datamaskinen og nettverket ved å begrense eller hindre tilgang til denne maskinen fra Internett".

4. Kjør patchen fra Microsoft som fjerner ormen. Direktelink til patch for norsk Windows XP her. For andre språk, se her.

5. Program som fjerner viruset kan lastes ned her.

(bør kjøres to ganger, står det i dokumentasjonen. Først én gang, og så en gang til etter restart av Windows).

6. Ha alltid oppdatert antivirusprogramvare, og hold Windows oppdatert ved å laste ned oppdateringer fra www.windowsupdate.com. Hadde du gjort dette ville problemet ditt i utgangspunktet ikke dukket opp. :)

- Jørgen

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Takk alle sammen, fikk den bort nå, men lol ass, dette er første gangen jeg kobler meg til internett med min nye bærbare og etter 10 min får jeg et ekkelt virus :p

mvh BalleMann

Jeg har opplevd det samme sjøl en gang faktisk. Fresh XP-install, men uten patch mot Blaster. Da kommer Blaster'n med én gang. ;)

Lenke til kommentar

Derfor lurt å koble på firewallen i xp FØR man kobler seg på internet. Deretter kjøre Windows Update, og så eventuelt bytte ut XP firewall'en med en annen.

Å anbefale noen å formattere bare fordi de har fått virus, er ikke særlig smart. De fleste virus klarer man å fjærne lett uten å gå til et så drastisk skritt.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...