Gå til innhold

Test av Nokia 6600


Anbefalte innlegg

Design

 

nokia-6600.jpg

 

Nokias nye toppmodell, Nokia 6600, er tydelig preget av det innvendige når vi ser på designen. Mobilen er rund, klumpete, og har et tydelig plastikkpreg over det hele. Den har en deilig, buet fasong, men er litt tykk, som tidligere nevnt. Dette er derimot en av grunnene til at den er så forferdelig god å holde i! Den ligger klart og godt i håndflaten, og den sklir ikke akkurat ut heller. Dessverre er telefonen en tanke overvektig. 122 gram veier ”vidunderet”, men med tanke på alt – spesifikasjonsmessig, er det helt greit.

 

Noe som er verdt å merke seg er plasseringene på ringe/legge på knappene. De ligger pent og pyntelig på hver sin side, og langt fra de vanlige knappene. Du bommer ikke på knappen når det ringer!

 

Knappene er presset pent og pyntelig på nedre halvdel av telefonen. Av og til kan du være så uheldig å komme borti #-tasten når du skal trykk ”0”, men det er hvis du har tykke, svære fingre (som meg). I motsetning til joysticken, er knappene gode å trykke på. De gir god respons hele tiden, og egner seg ypperlig til SMS-skriving. Over ligger det en rund joystick. Joysticken er nokså vond. Den er hard, er av plastikk, og den er ikke direkte god å trykke inn heller. Dette kan sees som en vanesak, da dette ikke er et nevneverdig problem etter hvert som man venner seg til det.

 

Skjerm og grensesnitt

 

nokia_6600_ekran.jpg6600_email_narrow-000-0022.jpg

 

 

Skjermen er noe ulik Nokia. 65.000 farger på en TFT skjerm er utrolig. Fargegjengivelsen er utrolig, og farger spraker så det nesten knitrer. Her får du en ”WOW” opplevelse. Bildene som blir tatt med mobilen blir tydelig preget av skjermen, og er riktig fine. (Les: Kamera)

 

Menyene er lettvinte, og egner seg godt til førstegangsbrukere som business folk. Alt står klart og tydelig, og trenger du hjelp, ja, da er det et eget ikon som heter ”Hjelp” i menyen. Lettvint og greit. Nokia 6600 skiller seg likevel ut. Den har, i motsetning til veldig mange andre, et operativsystem som kalles Symbian. Telefonen kjører på Series 60, og dette sørger for at telefonen er en heidundrande fest! Symbian, series 60, gir deg muligheter til å laste ned/kjøpe programmer du måtte ønske, og kan behandles som en PC.

 

Vel, kort og grunnleggende om Symbian OS (Series 60). Series 60 mobiler med Symbian OS er 7650, 3650, 6600 og SX1 (Siemens). Greit, alle av mobilene er Series 60, og har versjon 6.1 av Symbian OS - bortsett fra 6600 som har 7.0s og støtte for MIDP 2.0 (Themes/temaer. Kommer tilbake til det siden).

Vi kan sammenligne en Symbian mobil med en PC. Man kan laste ned de programmene man trenger til den, men gratis er det ikke. Man trenger heller ikke forskjellige versjoner av programmene, ettersom alle er kompatible med hverandre, hvis vi ser bortifra enkelte feil med programmer som er beregnet på Symbian 6.1 OS telefoner, som prøves ut på 7.0.

 

Tilbake til dette med temaer, som 6600 har en mulighet til, så vil de si at du kan skifte skin. Et tema endrer alle ikoner, menyer og lignende. Ja, det er ganske morsomt! Har du et Windows XP skin, blir bakgrunnen forandret til velkjent Windows stil, og knappene i tillegg. Ikke spesill stor nytteverdi, men morsomt er det!

 

Når det gjelder tekstmelding, så egner telefonen seg godt til SMS-skriving, som nevnt. Her er responstiden utrolig rask, og T9-ordlisten funker som en drøm. Mange nyere telefoner har lav responstid på meldinger, men Nokia 6600 er dermed et unntak. Alt går unna i en fei, og satser du på å slå Helene Kahlbom (http://www.dagbladet.no/dinside/2003/11/29/384803.html), så er dette telefonen for deg. Rask, god responstid, og du slipper å vente på at meldingen blir sendt. Den sendes automatisk i bakgrunnen etter at du har valgt ”send”. Er det ikke herlig?

 

Maskinvare og ytelse

 

6600’en har en meget rask prosessor. På dette bildet vises ytelsen av Java og applikasjonsprogrammer (som for øvrig Amobil.no har gjort)

 

nokia_6600_ytelse.jpg

 

Det som derimot er verdt å merke seg, er at 6600 yter mer enn 3G telefonen 6650. En 3G mobil skal kunne streame både video- og lydklipp over nettet, og trenger derfor mye raskere prosessor. Her viser 6600 muskler.

 

Telefonen har 6 MB internt minne, som kan brukes på videoklipp, bilder og tekstmeldinger. Derimot har 6600 muligheten for å ekspandere plassen med MMC kort (MultiMediaCard). I pakken som følger med, ligger det blant annet et 32 MB MMC kort. Dette kommer godt med, og på selve kortet ligger det masse prøveprogrammer. Såkalte try & buy programmer. Disse programmene kan brukes tre ganger før du evt. skal prøve dem mer.

 

Til nå er 256 MB kort det meste du kan få tak i, men 512 MB kort har blitt lansert i de sydligere landene allerede. 256 MB fungerer ypperlig, og du kan ha en hel haug av videosnutter, bilder, meldinger, sanger osv.

 

Mobilen kan spille av MP3-filer, men det kan gjøres på to måter:

 

1. Overføre sangen(e) via PC-Suite som følger med pakken. Da blir sangen(e) automatisk .wav filer.

 

2. Slå av konverteringen i PC-suite, og heller få tak i programmer som kan avspille MP3-filer. Et godt eksempel er UltraMP3.

 

Telefonen har en høyttaler, og lyden blir nokså klar. Dessverre blir det Mono-lyd, mens Siemens SX1, f.eks, har stereo-lyd. 6600 er derfor ingen hardbarket MP3-spiller, men vil du høre på noen sanger titt og ofte, kan den brukes, for all del.

 

Standbytiden er satt til 150-220 timer, men bruker du telefonen aktivt hver dag, med bluetooth o.l, holder ikke telefonen mer enn maksimalt et par dager av gangen før du må lade den på nytt.

 

Teknologi

 

Telefonen er en teknobombe av de sjeldne, Jeg har tidligere forklart hvilke muligheter den har med Symbian, men når den har Bluetooth, IrDA (infrarød), god MMS-støtte (kan presse mange bilder inn på en MMS) og trippelbåndstelefon, så er det lite å utsette på denne telefonen.

 

Java fungerer glimrende, og ytelsen er perfekt. (Les: Ytelse)

Den kan ha problemer når det kommer til Java-spill som er optimalisert for Series 30/40, men dette forekommer relativt sjeldent.

 

Synkronisering og backup muligheter gjennom PC-Suite fungerer glimrende, og jeg kan bekrefte at å ta backup av mitt 32 MB MMC kort funket glimrende, og når jeg skulle gjenopprette det til mitt nye kort, 256 MB kort, funket det også feilfritt.

 

Derimot er Infrarød og Bluetooth et krav hvis du skal gå til anskaffelse av dette produktet, da Nokia har utelatt en pop-port på telefonen (som gjør muligheten til å koble til ved hjelp av kabel). Undertegnede har en Dlink Bluetooth Adapter, og det funker smertefritt.

 

Nyttefunksjoner

 

Her er alt som det skal. Enten du trenger kalkulator, kalender eller din egen lommebok(!). I lommeboken kan du skrive ned sensitiv informasjon om bankkortet ditt, som beløp og kode, utenat andre kan gå inn på det. Underforstått, du har ikke delt ut løpesedler med PIN-koden din på.

 

Kalenderen funker ypperlig, og en pen liten farge rundt datoene du har en avtale på, er markert!

 

Det som er spesielt med 6600, er muligheten for å surfe rundt på ”vanlige” nettsider. Den innebyggede nettklienten Opera funker ypperlig, og får alt ned på det lille displayet. Det kan derimot bli dyrt hvis du har på ”Vis bilder og animasjoner”. En tur innom bilderike sider er derfor ikke å anbefale, med mindre lommeboken og økonomien er på plass – til de grader!

 

Noen av de programmene som følger med på det medfølgende MMC kortet, er blant annet ZipMan, WorldMate, WayFinder og Quickword. Henholdsvis et unzippe program, program som viser tiden i flere byer, GPS system og åpning av Word dokumenter Disse programmene kan som sagt kun brukes tre ganger før registrering må til.

 

Med på CD’en som medfølger, følger blant annet med en Nokia Multimedia Player. Siden videoene som spiller inn på telefinen lagres i .3gp format, kan de kun spilles av i ovennevnte spiller eller Quicktime 6.5 (eller på telefonen, selvsagt). Andre Symbian mobiler kan også se disse filmene.

 

Kamera

 

nokia_6600_1.jpg

 

Her har Nokia 6600 sitt trumfkort. Søkeren på kameraet er rask, og bildene blir av ypperlig kvalitet. Ja, bildene blir faktisk så bra, at jeg våger å påstå at det er den beste kameramobilen per dags dato.

 

6600 har VGA kamera som tilsvarer 0,3 megapiksler i 640*480 oppløsning. Sammenligner du denne mobilen med T610, f.eks, er bildene på T610, beklager språket, råtne. 6600 er overlegen på fargegjengivelse og kvalitet.

 

Eksempelbilder:

 

Bilde%28008%29.jpg

 

bildether.jpg

 

I tillegg til fotokamera, er videokamera tilgjengelig på 6600. Her kan du ta 10 sek. film med lyd i 15 fps (frames per second). Dette gjør at filmen kan bli noe hakkete, men filmene har blitt mye bedre siden 3650. Eksempel av en film tatt med 6600

 

Igjen nevner jeg Symbian, for 10 sek. med lyd er altfor lite. Akseptabelt lite. Jeg har imidlertid anmeldt to programmer til 6600 som filmer lenger:

 

VideoMSG TIM

 

og

 

Eti Camcorder Pro 1.0

 

Konklusjon

 

Etter erfaring, kan jeg si at dette er den beste mobilen jeg noensinne har prøvd, og har du ikke råd til en P900, er dette det nærmeste man kommer en komplett telefon. Ytterligere spørsmål og tilbakemeldinger kan skrives her.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

elendig test...

 

neida... God gjennomgang, men den er jo såpass lik sx1 at du kunne ha trukket flere likhetstrekk....

Du burde kanskje ha nevnt litt mere om symbian (mulighetene for mye rart ;) )

Du kunne også ha lagt noen eksempel bilder... (stjel fra amobil.no testen :devil:;) )

 

EDIT:

 

Hva med et eget symbian® amobil© forum der vi kan diskutere programmer, programering og erfaringer???

skulle ha vært tippp topp :thumbs:

Eller et eget test forum for brukerne?

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Etter erfaring, kan jeg si at dette er den beste mobilen jeg noensinne har prøvd, og har du ikke råd til en P900, er dette det nærmeste man kommer en komplett telefon. Ytterligere spørsmål og tilbakemeldinger kan skrives her.

Hvorfor fremstilles det altid sådan, at N6600 og SX1 er for dem, der ikke har råd til P900?

 

For mig står valget mellem SX1 og N6600.

P900 er jeg slet ikke interesseret i - heller ikke, selv om prisen havde været den samme.

 

Men en fin test er det. :thumbs:

Endret av Heiberg
Lenke til kommentar
Hvorfor fremstilles det altid sådan, at N6600 og SX1 er for dem, der ikke har råd til P900?

siden 6600 og sx1 er billigere, men kjører også symbian (riktignok en anna versjon)

derfor blir de vel sett på som "fattigmanns" symbian telefoner; uansett om d er mere 3650/3660 som fortjener d stempelet...

6600/SX1 er jo en god del mindre en p900/p800, og har mye av de samme funksjonene, om ikke mer...

Men stort sett er alle S. telefonene helt overlegne vanlige telefoner, helt til d kommer til størrelse ;)

 

litt dum sammenlikning, men du finner liksom ikke en RR/bentley i golf størrelse... Finnes litt grenser for hvor stor moter (cpu), plasser (minne), skinn (symbian) og hvor classy den ser ut :p

 

EDIT:

Vel, vil først og fremst høre hva dere synes om testen...

helt grei test... ;)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Ja, ville du ikke hatt en P900 hvis den hadde vært til samme prisen? ;) Jeg har begge to, var litt i tvil om jeg virkelig ville kjøpe en P900, men etter et par minutters testing så var det et lett valg :thumbup: (men 6600 er også en veldig bra telefon, men selv føler jeg at P*00 stiller i en annen klasse)

 

Men uansett, back to topic: Det var en veldig bra test :thumbs:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Ikke verst gitt!

 

 

 

 

 

Øystein: Kanskje vi burde lage en egen avdeling kun for tester fra forumbrukerne.....

God idé! Har lagt til en ny kategori for brukertester der vi flytter over alle de beste testene fra forumet etterhvert som de postes.

 

Er det andre brukertester fra tidligere som burde flyttes over? Mener å huske at det var en ganske omfattende test av E700 som lå ute på forumet, men tar ikke igjen hvem som postet den. Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...