Gå til innhold

Hastemaskin til kontorbruk

Anbefalte innlegg

I samme sekund som Komplett åpner i morgen skal jeg haste inn å kjøpe alle deler til en ny maskin. Trenger litt input på hva jeg skal kjøpe.

Det skal være hovedsaklig en kontor maskin. På spill siden går det mest i kabal, men bør være mulig å teste et og annet spill på den.

Minimums krav:

CPU: P4 et sted mellom 2,2 og 2.8ghz (Den som gir mest ytelse pr kr.)

(celeron eller amd er ikke aktuelt!)

HK: ?

RAM: 512mb fordelt på en eller to brikker (skal være mulig å putte i 512mb til uten å kaste ut noen av disse brikkene.)

hd: 160gb 8mb cache Seagate SATA

kabinett: ?

PSU: ?

NIC: 100mbit billig (om ikke inkludert på hk)

Lyd: ?billig (om ikke inkl på hk)

Skjermkort: ? billig, med mulighet til noe spilling

DVD+-RW: ?nec?

Har Skjerm + mus + tastatur + dvdrom + OS fra før.

Målet er en maskin som skal gi mest mulig ytelse for pengene (men likevel bruke intel P4 cpu!)

Den skal kjøre win XP

Siden det haster så veldig med å skaffe denne blir det til å kjøp i Oslo sentrum. (Helst Komplett, men kan jo stikke innom andre butikker hvis det er noen i nærheten.)

Takker for alle forslag.

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først å fremst så eksisterer ikke komplett sin butikk lenger.. Den heter nå datakjeden. menmen.. Du sier du skal ha en kontor pc?.. Det du har satt opp er jo en aldri så liten kraftmaskin. klart ikke av det aller beste.. men den er jo på langt over kontorpc nivå. Du kan lisse godt gå for en billig duron prossesor for kontorbruk..og allikevel kan du kjøre cs på den. Men det høres ut som om du skal ha en 1.klasses kontormaskin? vel.. jeg har ikke tid til å sette opp noe nå.. menmen.. Bare så du vet det hvis du ikke vet det fra før. du trenger ikke p4 2,8 ghz i en kontorpc :)

Lenke til kommentar

Jeg må holde meg til krav spec fra direktøren.

Hvis en direktør tror han får noe som ligger under spec (uansett hvor feil han tar) sliter jeg stort!

Kommer det krav fra ham, skal det fylles fort som f***, og jeg skal kunne forsvare ytelse/pris forholdet. At han fint hadde klart seg med en 800mhz celeron og 128mb ram skal ikke jeg bry meg om.

Står i kravspek at det skal være 30MB hd, men slike disker kan jeg ikke forsvare å putte inn. Der skal jeg minst ha 5000 ganger større.

Han vil ha cdrw, siden prisforskjellen er så liten opp til dvdrw, så blir det det han får. Da blir'n forhåpenligvis fornøyd.

Lenke til kommentar
Han vil ha cdrw, siden prisforskjellen er så liten opp til dvdrw, så blir det det han får. Da blir'n forhåpenligvis fornøyd.

uff da.. DVD-RW trenger han seriøst ikke i en kontorpc som skal brukes i jobbsammenheng... med mindre dere er en film bedrift da?

Lenke til kommentar

uff da.. DVD-RW trenger han seriøst ikke i en kontorpc som skal brukes i jobbsammenheng... med mindre dere er en film bedrift da?

Du må da skjønne at direktøren får barna på besøk i morgen, og de skal aktiveres. Hva jeg ikke skjønner er at han/hun vil ha en PC som er etter forumet her sine spesifikasjoner ... Hvis det var jeg, så ville jeg kjøpt meg en ferdig-PC og satt folket til noe annet enn forumresearch i arbeidstida. :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

dvdrw trengs da det ofte er bruk for å brenne ut reklamefilmer (som lastes fra min server) og enkelt ta med seg en brent plate på utstillings stands rundt om.... kan stå i en dvd spiller på repeat hele tiden. Mye mer effektivt enn å sende plater med budbil.

Har satt opp et forslag her. Hva synes dere?

RAM:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

kr 899

HK:

Abit IS7-V Hovedkort for S478/800mhz

- I848P, SATA, ATX, Single-DDR, LAN

kr 749

CPU:

Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512KB cache

kr 1753

HD:

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

kr 1265

Skjermkort:

PowerColor Radeon 9200SE 64MB DDR

- AGP, ATI 9200SE, TV-Out, "Low Profile"

kr 425

Kabinett:

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

Value Line, m/300W AMD/P4

kr 295

DVD RW:

NEC DVD-brenner IDE ND-1300A, Bulk

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

kr 1050

Totalt 6436

Skulle gjerne hatt et skjermkort som støtter dual dvi, men må i tillegg ha analog vga. Noen som vet om slikt skjermkort til en rimelig pris?

Lenke til kommentar

11004 FIC Radeon 9200 m/128MB 128bit 8x AGP/DVI-I kr 750,00

10085 P4 - 2.8GHz / 800MHz / 512K kr 1 650,00

11532 NEC DVD-brenner ND-2500 kr 995,00

10035 Seagate S-ATA 160GB 7200RPM kr 1 150,00

10354 Shuttle SB61G2 barebone PC kr 2 499,00

10913 2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB kr 790,00

Totalt: kr 7 834,00

Dette er en killer-office pc med høy ytelse og ganske pen design. Right up my alley! Dog er det ikke den maskinen som gir mest for pengene. Direktører bruker uansett å bry seg mere om design/form/farge/ytelse enn penger når det gjelder ting de skal ha selv. (noe helt annet er det når resten av firmaet skal ha ny maskinpark...)

Den har dessuten muligheten for 3-skjermsløsning dersom det skulle bli aktuelt. Alt annet du har behov for er integrert på shuttle hovedkortet.

DrE

Lenke til kommentar

Den kom nok litt sent, DrE. Var allerede i butikken.

En ting som viste seg å være veldig dumt var at hvis jeg setter i en pata disk (uansett om den er på ide1/2 og master/slave) så prøver maskina å laste OS fra pata disken.

Ikke at det har noen stor betydning på denne maskina, men hadde vært kjekt å vite for fremtidige bygge prosjekter: Er dette et generelt problem med SATA / PATA kombinasjoner at OS vil bli lasta fra PATA disken?

Finnes det noen workaround for dette? F.x. legge inn en bootmanager i MBR på pata disken?

En annen snodig ting med denne maskina er at en gang i blandt når den skal restarte, så slår den seg av isteden! Fx når man har endra bios, eller win skal restarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...