Gå til innhold

Østlendinger....

Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å være så ignorante? "Oslo suger" "Bærum er sosseland" "Vestlandet rulez"

1. Oslo består i stor grad av innflyttere fra resten av landet, evt. innvandrere. Å si at østlendinger/oslofolk er spesielt late henger ikke på greip. Hvordan kan du si det? Bare fordi du var i militæret sammen med noen oslofolk som var klagde hele tiden, betyr ikke det at de representerer et gjennomsnitt av befolkningen på østlandet. Selvfølgelig vil du finne folk som ikke tåler noen ting i oslo/på østlandet, men det vil du selvfølgelig finne i nordland og.

2. "Oslo er et sted hvor all søpla samles." Selvfølgelig er det mye dritt som skjer i Oslo, men da må du huske på at Oslo har 400000-450000 innbyggere, altså 10% av den norske befolkningen. Selvfølgelig vil det samle seg endel uredelige mennesker i Oslo, men sannsynligvis vil den gjennomsnittlige osloborger være en gjennomsnittnordmann. Å argumenter med bruk av stereotyper er helt feilslått, å påstå at f.eks. Oslo er et sossested pga. en liten andel vestkantfolk blir totalt feil, den gjennomsnittlige osloborger er ikke millionær for å si det sånn.

3. Mange av utspillene her kommer av utspillende som kommer er er både barnslige og usaklige, f.eks. "bærum er sosseland." Hva vet du om det? Greit at det bor noen rikinger der, men de må da få lov til det. Det finnes også mange i bærum som ikke er spesielt rike, og hadde du tatt deg en tur til f.eks. sandvika så ville du sett det. Uansett, hele diskusjonen blir bare barnslig påstander, uten god argumentasjon. Hva er poenget? Hva ønsker man å oppnå med diskusjonen? Å konstantere at "ja østlendinger er late." "Bergen er best" osv?

As far as I'm concerned er vi nordmenn alle mann, på tross av regionale forskjeller. I verdens øyne blir vi sett på som noen traustinger som spiser klippfisk og står på ski i steinrøysa vår uansett :cool:

Endret av dj-jones
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en del nordlendinger (helt naturlig ettersom jeg har ganske mye slekt der oppe), kommer selv fra Akershus og bor i Oslo.

Uansett det var for ca. 2 år siden at 2 av søskenbarnene mine skulle i militæret her i sør, men hadde de lyst inn i miltæret? ikke akkurat så de søt og klagde og oppførte seg som noen drittsekker, og de lykkes de fikk dra tilbake etterhvert. Men betyr det at jeg skal putte alle nordlendinger under en kam? (ettersom så mange har brukt det uttrykket ;)). Jeg kjenner de også ellers på fritiden og de er greie karer de, kjenner også sørlendinger (slekt der og :)), de er greie folk det og.

Det bor jo relativt mange folk i Oslo så det blir selvfølgelig ikke likt miljø som det er på bygdene andre steder hvor man bare går rett inn hos folk.

At vi Oslo folk er late, stemmer ikke :) (vi har relativt lange arbeidstider, og jobber mye overtid...)

At vi er uhøffelige drittsekker stemmer heller ikke, det ville du fort finnet ut hvis du ble kjent med personen (riktignok FINS det unntak fra rregelen ;))

Jeg vil si vi Oslo folk er generelt hyggelige mennesker, og hvis noen spør meg om klokka blir jeg ikke halveis desperat, har derimot ofte slitt litt når folk spør meg på en eller annen dialekt....men pleier å finne ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar

Her var det mye rart... Men jeg har lest hele tråden!

For å ta utenomsnakket først, Opera'n:

Det er minst like mange østlendinger som er i mot denne som resten av landet. Jeg vil tippe at jo mer tilknytting folk har til Oslo, jo større er andelen som er i mot dette prosjektet. Man kunne ha bygd boliger, brukt penga på ungdomsarbeid (som forfaller på landsbasis og som har en sterk kulturell verdi på sikt) eller en av mine favoritter som jeg leste et helsides innlegg i dagbladet om: Bygg en metaldom. Norge har overhodet ingen tradisjon når det gjelder opera. Derimot produserer og eksporterer Norge mye metal. Denne kategorien (som er mye mer enn det de fleste tror) er sannsynligvis den største eksport"artikkelen" vår innen musikk! Er nok sant, selv om det ville skremme beinskjørheten av gamlemor i leiligheten under meg!

Og ang. pengebruk i Oslo framfor andere steder, må jeg si det er SYKT å bruke milliarder av kroner på en tunnel ut til en tynt befolka øy der de allikevel bare ser på tunnelen som en lettere mulighet til å flytte til mer sentrale strøk! Èn sånn tunnel hadde gjort mye for kollektivtrafikken i Oslo og sannsynligvis spart inn nok penger i helse og mindre veiutbygging slik at de som opprinnelig skulle ha tunnelen kunne har fått 4-roms leiligheter på Majorstua i stede!

Kanskje dere som har opplevd klagende østlendinger i militæret bare ikke har tenkt dere om. En ting er at det bor fleste folk på Østlandet og dermed vil det være en størst andel østlendinger blant klagerne, men i tillegg blir de jo sendt til andre kanten av landet der militærbasene ligger.

Oslo har en egen sjarm selv om det kanskje ikke er en så veldig pen by. Har aldri bodd der, nærmeste var 2 år i Bærum, men jeg liker byen bl.a. pga mangfoldet. Dette mangfoldet kommer også av alle de forskjellige kulturene som møtes der; jeg tenker ikke bare fra utlandet, men også fra norske strøk (personlig føler jeg kulturelt nærmere Danmark og Tyskland enn f.eks. langt nord. Det sier noe om hvor mye forskjellige mennesker det finnes i dette lange land!). Oslo er en slags smeltedigel og om man leiter litt kan man trives nesten uansett så lenge man vil prøve litt byliv!

Så dere som klager på oss østlendinger! Vi ønsker dere velkomne, for dere utgjør en del av mangfoldet! Kanskje det er vi som bare er interessert i andre kulturer :)

Et lite PS:

Som nevnt er jeg fra Østlandet, men bor nå i Stavanger. Litt liten by, men trivelige folk! Det eksisterer en slags lokalpatrioisme her som jeg ikke har sett hjemme! Må si jeg hører litt rykter om østlendinger her borte, men så bor det mange av oss her borte også da :p

Borte bra, hjemme best...

Lenke til kommentar

Og ang. pengebruk i Oslo framfor andere steder, må jeg si det er SYKT å bruke milliarder av kroner på en tunnel ut til en tynt befolka øy der de allikevel bare ser på tunnelen som en lettere mulighet til å flytte til mer sentrale strøk! Èn sånn tunnel hadde gjort mye for kollektivtrafikken i Oslo og sannsynligvis spart inn nok penger i helse og mindre veiutbygging slik at de som opprinnelig skulle ha tunnelen kunne har fått 4-roms leiligheter på Majorstua i stede!

Et lite poeng dette her ja, men hvorfor i all verden bruke pengene på kollektivtrafikk i Oslo. Det brukes 3-4 ganger så mye penger på kollektivtrafikken her i forhold til f.eks Bergen, Stavanger og Trondheim. Resten av landet må nøye seg med smulene etter at Oslo har forsynt seg av kaka.

Og til de som sier at Oslo legger mye igjen fordi de betaer skatt osv... Alvorlig talt. Rikingene er spredd jenvnt utover landet, og de er ikke akkurat kjent for å skatte så mye til Norge alle mann... Enda værre er det med alle østlendingene som snylter seg unna og heller reiser til Sverige og handler mat og sprit og smugler det over til Norge og snyter Norge for milliarder av kroner.

Nei, flytt svenskegrensen en del mil inn i dette landet så ville alt vært så mye bedre :D:thumbup:

Lenke til kommentar
Et lite poeng dette her ja, men hvorfor i all verden bruke pengene på kollektivtrafikk i Oslo. Det brukes 3-4 ganger så mye penger på kollektivtrafikken her i forhold til f.eks Bergen, Stavanger og Trondheim. Resten av landet må nøye seg med smulene etter at Oslo har forsynt seg av kaka.

Og til de som sier at Oslo legger mye igjen fordi de betaer skatt osv... Alvorlig talt. Rikingene er spredd jenvnt utover landet, og de er ikke akkurat kjent for å skatte så mye til Norge alle mann... Enda værre er det med alle østlendingene som snylter seg unna og heller reiser til Sverige og handler mat og sprit og smugler det over til Norge og snyter Norge for milliarder av kroner.

Nei, flytt svenskegrensen en del mil inn i dette landet så ville alt vært så mye bedre :D:thumbup:

Oslo Sporveier finansiereres av Oslo Kommune. Staten bestemmer hvor mye penger Oslo Kommune skal få totalt, IKKE til kollektivtrafikk. Oslo er forresten dobbelt så stor som Bergen, og nesten 4 ganger så stor som trondheim.

Oslo står ikke for størsteparten av svenskehandelen, det er det østfold og hedmark som gjør.

Lenke til kommentar

Nei, flytt svenskegrensen en del mil inn i dette landet så ville alt vært så mye bedre :D  :thumbup:

Oslo Sporveier finansiereres av Oslo Kommune. Staten bestemmer hvor mye penger Oslo Kommune skal få totalt, IKKE til kollektivtrafikk. Oslo er forresten dobbelt så stor som Bergen, og nesten 4 ganger så stor som trondheim.

Oslo står ikke for størsteparten av svenskehandelen, det er det østfold og hedmark som gjør.

Uansett hvor mye jeg er enig med deg, må jeg påpeke en liten feil :)

Oslo kommune fikk faktisk 250 mill i forrige statsbudsjett _øremerket_ til kollektivtrafikk, dvs at de ikke kunne brukes på noe annet.

Rett på meg hvis jeg er ute på åkeren nå...

Lenke til kommentar

Det stemmer nok at de fikk det ja. Oslo FÅR mye mer når det gjelder kollektivtrafikk..kan nevne at en busstur på ca 5-6km her i Bergen koster 35kr (hvis det ikke er enda mer, husker ikke billettprisen helt). Er man 4 stykker er det like billig å ta taxi...

I Oslo får man jo dagskort for godt under det det koster å dra tur/retur bergen sentrum - omegn(5-6km)..

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Så noen her begynte å komme inn på at skattepengene gikk til tull som opera osv.. Det er vel ikke vi som bestemmer det? Jeg har hvertfall ikke bestemt noe der og har ikke lyst på opera!

til trådstarter: Nei nei, grunnen til at de oslo folka du så i militæret søt var nok på grund av at du var der ;)

90% av samene bor i oslo.. Bullshit! Skjønner du ikke det kan du bare drite å svare. Gidder ikke å diskutere det videre..

*poff im gone*

Lenke til kommentar
Så noen her begynte å komme inn på at skattepengene gikk til tull som opera osv.. Det er vel ikke vi som bestemmer det? Jeg har hvertfall ikke bestemt noe der og har ikke lyst på opera!

til trådstarter: Nei nei, grunnen til at de oslo folka du så i militæret søt var nok på grund av at du var der ;)

90% av samene bor i oslo.. Bullshit! Skjønner du ikke det kan du bare drite å svare. Gidder ikke å diskutere det videre..

*poff im gone*

Hehe... Så hadde jeg kun en østlending i troppen så jeg slapp unna dem og er nok ikke grunnen til sytingen deres ;)

Angående opera så er det ganske skremmendes at samtlige partier på Stortinget stemte for. Ja til diktatorskap :green::thumbs:

Lenke til kommentar
I Oslo får man jo dagskort for godt under det det koster å dra tur/retur bergen sentrum - omegn(5-6km)..

Hvor har du det fra?

Og har dere som sier at vi ikke skal bruke mer på kollektivtrafikk i Oslo noen gang tatt T-banen i rushtida? Eller kjørt bil igjennom Sinsenkrysset i rushtida?

I Oslo er det et seriøst trafikk-problem både på veiene og på skinnene som MÅ løses, spesielt siden stadig flere flytter inn hit fra bygdene...

At det sløses bort 3,3 milliarder på Opera tror jeg ikke Oslo-borgere er noe særlig mer fornøyd med enn alle dere andre!

Lenke til kommentar

Jeg har det fra prisene som står oppgitt på oslosporveier.no..

Er klar over at det er laaange køer i rushtiden...men vi har nå litt av det vi og(selv om det ikke er så gale som i oslo & omegn). Generelt er veiene på østlandet MYE bedre enn de som er på vestlandet (det er det ingen tvil om). Hadde det ikke vært for at det er ganske mange forskjellige utfartsårer fra Bergen ville vi nok hatt det på noenlunde samme måte vi og..

Lenke til kommentar

Og har dere som sier at vi ikke skal bruke mer på kollektivtrafikk i Oslo noen gang tatt T-banen i rushtida? Eller kjørt bil igjennom Sinsenkrysset i rushtida?

-hm xxx forsinkelser

-vært med i tbane som har havarert midt i tunellen

-vært med i vogner der dørene låser seg, dvs ikke åpner seg..

-xx ganger tbanen kommer før tiden..

-for å ikke snakke om den elendige luften i tunellen da

-så har vi jo x branner / røykutviklinger /havari da

-10 cm med snø = tbane stopp :p

det at tbane settene er fra 1969 vises... :green:

Lenke til kommentar

I Bergen må vi klare oss med kun buss, noe annet har ikke kommunen råd til :roll:

Det snakkes om en bybane, men da er man avhengig av støtte, noe som nok aldri vil skje. For å løse de store trafikkproblemene som var i byen stengte man enkelt og greit av nesten alle veiene i byen :green:

Så nå må vi stakkars bergensere som bor i en av verdens mest regnfulle byer ta beina fatt for å bevege oss fra a til å. Så om tbanen i Oslo er så sykelig gammel så er det ihvertfall bedre enn å ikke ha noen i det hele tatt :thumbup:

Lenke til kommentar
I Bergen må vi klare oss med kun buss, noe annet har ikke kommunen råd til :roll:

Det snakkes om en bybane, men da er man avhengig av støtte, noe som nok aldri vil skje. For å løse de store trafikkproblemene som var i byen stengte man enkelt og greit av nesten alle veiene i byen :green:

Så nå må vi stakkars bergensere som bor i en av verdens mest regnfulle byer ta beina fatt for å bevege oss fra a til å. Så om tbanen i Oslo er så sykelig gammel så er det ihvertfall bedre enn å ikke ha noen i det hele tatt :thumbup:

Du har så rett, så rett. Det er en av grunnene til at jeg flyttet fra Oslo til Bergen. Men da de begynte å kødde med bybanetullet sitt, flyttet jeg til Voss. Der er det riktignok verken T-bane eller bybane, men busser nå og da.

Bergen har ikke råd til å bygge bybane !

Det er et dundrende underskuddsforetagende. Enkelt og greit !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...