Gå til innhold

Østlendinger....

Dotten

Anbefalte innlegg

darkness|: hvordan ville verden vært uten operahus? ville den ha vært grusom?

Prøv å forstå hvorfor 99% av oss andre i dette landet synes at skattepengene våre burde gå til noe vi også kan se nytten med...

Opera er for meg litt sånn som Jehovas Vitner; en gruppe folk som selv hevder (og krever at andre også skal mene) at de har spesielle evner eller begavelser som andre ikke har, kun på grunn av sin interesse.

Opera-tilhengere skal liksom tilhøre en kultur-elite... som om opera er noe bedre en annen musikalsk underholdning. Og de bruker dette til å rettferdiggjøre prosjektet; opera er noe rent og bedre... PUKE

Nei, men du er jo slik selv nå.. "Opera er teit, opera er unødvendig". Noen liker opera, andre liker noe annet. EN opera vil ikke ta knekken på det norske statsbudsjettet. 3 milliarder eller hva det nå var den operaen kostet høres kanskje ekstremt mye ut for deg, men 3 milliarder er ikke så mye sett i en stor sammenheng.. Hva får du egentlig for 3 milliarder? En 1337 fotballspiller? En skole? Hva vet vel jeg.. Men det bygges EN gang, og gir mye tilbake til de som liker Opera. Jeg liker ikke opera personlig, men jeg synes det er OK at de skal bygge en Opera. Alle større byer bør ha et bredt spekter av kulturmuligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
darkness|: hvordan ville verden vært uten operahus? ville den ha vært grusom?

Prøv å forstå hvorfor 99% av oss andre i dette landet synes at skattepengene våre burde gå til noe vi også kan se nytten med...

Opera er for meg litt sånn som Jehovas Vitner; en gruppe folk som selv hevder (og krever at andre også skal mene) at de har spesielle evner eller begavelser som andre ikke har, kun på grunn av sin interesse.

Opera-tilhengere skal liksom tilhøre en kultur-elite... som om opera er noe bedre en annen musikalsk underholdning. Og de bruker dette til å rettferdiggjøre prosjektet; opera er noe rent og bedre... PUKE

Nei, men du er jo slik selv nå.. "Opera er teit, opera er unødvendig". Noen liker opera, andre liker noe annet. EN opera vil ikke ta knekken på det norske statsbudsjettet. 3 milliarder eller hva det nå var den operaen kostet høres kanskje ekstremt mye ut for deg, men 3 milliarder er ikke så mye sett i en stor sammenheng.. Hva får du egentlig for 3 milliarder? En 1337 fotballspiller? En skole? Hva vet vel jeg.. Men det bygges EN gang, og gir mye tilbake til de som liker Opera. Jeg liker ikke opera personlig, men jeg synes det er OK at de skal bygge en Opera. Alle større byer bør ha et bredt spekter av kulturmuligheter.

Poenget er jo at man betaler 3.3 milliardær kroner for en opera. Man kunne fått en flott opera for en brøkdel av denne summen. Operaen vil også få et kraftig vedlikeholdsbudsjett. Og så er det vel Statsbygg som skal stå for byggingen, og de holder seg aldri innenfor rammene.

Hårreisende at man kan kutte så til de grader i helsesektoren og utdannings sektoren mens opera lett går igjennom. Og de 3.3 milliardærne vil aldri bli betalt tilbake form av bilettintekt, slik som f.eks dyre broer blir finansiert med bompenger. Da måtte isåfall bilettprisen bli på mangfoldige tusen, noe som vil føre til at kun de rike vil kunne benytte seg av tjenesten.

Lenke til kommentar
Poenget er jo at man betaler 3.3 milliardær kroner for en opera. Man kunne fått en flott opera for en brøkdel av denne summen.

Tror du virkelig det? Et bygg koster enormt mye penger. Dette er et bygg som kommer til å stå i mangfoldige år, og vil være en stolthet for Oslo og Norge (tror JEG i hvert fall). Det vil betale seg tilbake delvis økonomisk sett, og delvsis kulturelt sett. Et vidt spekter er positivt for Norge. Som Alastor sa, det vil trekke flere turister - noe som gir landet penger på andre måter, og som selvfølgelig også er positivt på den måten at turisme er bra.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at det er brukt mer enn nok penger på kultur i Oslo, hadde ært bedre å bygge en opera i en av de andre byene som f.eks Stavanger. Eller kanskje Trondheim eller Tromsø. Da hadde vært lettere tilgjengelig for hele befolkningen, ettersom Oslo ikke akkurat ligger så sentralt til her til lands.

Lenke til kommentar
Poenget er jo at man betaler 3.3 milliardær kroner for en opera. Man kunne fått en flott opera for en brøkdel av denne summen.

Tror du virkelig det? Et bygg koster enormt mye penger. Dette er et bygg som kommer til å stå i mangfoldige år, og vil være en stolthet for Oslo og Norge (tror JEG i hvert fall). Det vil betale seg tilbake delvis økonomisk sett, og delvsis kulturelt sett. Et vidt spekter er positivt for Norge. Som Alastor sa, det vil trekke flere turister - noe som gir landet penger på andre måter, og som selvfølgelig også er positivt på den måten at turisme er bra.

Jeg tror det ja. Til sammenligning kan man nevne at man her snakker om en opera som esten koster det samme som hele Lillehammer OL i sin tid kostet. 3.3 Milliardær er en stor sum og jeg skal garantere deg at sluttsummen blir betydelig høyere. En opera vil ikke gi så enorm stor turistøkning, langtfra nok til å dekke kostnadene. SKal man vise frem noe av Norge så er ikke akkurat Oslo den flotteste byen å vise frem.

Ville heller hatt noen tusen flere sykehusplasser fremfor noen tusen flere turister...

Lenke til kommentar

heh, en opera vil ikke generer turister. Det er få operaer som trekker turister. Ingen turister drar til Norge for å oppleve høykultur ala opera, turister som kommer til Norge kommer for å oppleve natur, ikke sentraleuropeisk kultur. Nei ****** heller, bygg flere ungdomshus, ungdomsklubber, skatehaller, fotballbaner, skøytebaner, idrettshaller osv.

Lenke til kommentar

En annen skremmende ting angående opera er jo at uansett hva man mener om emnet så er det et faktum at det er et stort flertall mot operaen i befolkningen. Men i Stortinget var det ikke et eneste parti som stemte mot. Det er våre folkevalgte men det er tydeligvis at de prioriterer å ivareta andres interesser enn interessene til de som stemte dem inn på Stortinget. Dvs kjøpt og betalt ;)

Men så er ikke det noe nytt heller :roll:

Lenke til kommentar

Hehe, bra du tar initiativ. Utfording skal jeg ikke takke nei til, kan bli gøy det.

Selv er jeg ikke kokk, men instruktør, så mine begrensinger innen matlaging er nok ganske på høyde med dine :roll:

Hvis du er instruktør i forsvaret, med den innstillingen din, begynner jeg virkelig å bli redd. Det må være en bra mann å ha på sin side...

Mange reagerer på at vi på østlandet skal få operahus. Det forstår jeg godt. Er sterkt imot det selv. Men vi bruker da f..n i meg mye penger på tuneller og annen drit her i landet. Lage tuneller til steder der det normalt sett ikke skal bo folk. :cry:

Lenke til kommentar
Kostnadene økonomisk, nei. Men man sitter igjen med andre verdier :) Kulturverdi, turistverdi, bygningsverdi osv :)

Sykehusplasser er vel og bra, men man må ta vare på de friske også :)

Turistverdi? :no: Tror ikke at det er så mange som reiser til Norge for å oppleve italiensk og fransk kultur....

Til sammenligning: for 3,3 milliarder kan man få 165 stolheiser.

Fysisk fostring har mye større kulturverdi enn alt annet. Dessuten hjelper det på helse, og det er noe mange sliter med i Norge (uten at de nødvendigvis vet det selv). Sykefraværet må kraftig ned og naturinteressen (som man egentlig regner med til den norske folkesjela) må kraftig opp.

Lenke til kommentar
Hehehe... I troppen min var samtlige fra Oslo nesten. Tjue stykker hadde gått på samme skole i Bærum. Selv bor jeg 30 minutter utenfor, så var det én fra Bergen, én fra Sandefjord og én fra Stjørdal. Flittig gjeng. :yes:

Bærum er IKKE oslo :wallbash:

Det er sosseland i akershus.

Lenke til kommentar
Hehehe... I troppen min var samtlige fra Oslo nesten. Tjue stykker hadde gått på samme skole i Bærum. Selv bor jeg 30 minutter utenfor, så var det én fra Bergen, én fra Sandefjord og én fra Stjørdal. Flittig gjeng.  :yes:

Bærum er IKKE oslo :wallbash:

Det er sosseland i akershus.

Oslo-området/traktene da...

Lenke til kommentar

Mange reagerer på at vi på østlandet skal få operahus. Det forstår jeg godt. Er sterkt imot det selv. Men vi bruker da f..n i meg mye penger på tuneller og annen drit her i landet. Lage tuneller til steder der det normalt sett ikke skal bo folk. :cry:

Men dette er da en tradisjon! Finnes det en knaus uten hull i her til lands så borer vi hull, finnes det en holme uten bro forbindelse så bygger vi bro :green:

Nei, helt alvorlig så er det viktige tiltak for å bevare distriktene. Det er ikke alle som har lyst til å flytte til storbyene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...