AngryKid Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Her i forrige uke mottok jeg ett abit an7 kort og to serial ata disker fra maxtor. Gledet meg jo så klart til å få dette opp å kjøre, men gleden ble kortvarig. Enda i dag har jeg ikke fått det opp å gå. Problemet speiler seg som følgende: 1: under installering av nytt OS, får jeg bsod med to forskjellige feilmeldinger. Ene feilmeldingen omhandler noe irq feil, og andre omhandler exceptional error i ntkrnl eller noe i nærheten av det. 2: Jeg får startet opp med den gamle installasjonen min på en SCSI disk (denne skal bort, og jeg skal bare kjøre på sata disker) Men, etter at jeg har fått opp bildet med starter winxp, og den første loadingbaren er borte, så kommer det ett blått bildet der det står starter windows xp, og der restarter maskina. Nå ser jeg megselv som relativt dreven i gamet, men her sitter jeg jaggu fast. ting jeg har forsøkt å gjort: Fjernet alt av komponenter, startet opp maskina bar med kun skjermkort og ram og 1 ide disk. får bluescreen under installasjon. fjernet alt av komponenter, startet opp maskina bar med kun skjermkort og ram og 2stk sata disker. Får bluescreen under installasjon fjernet alt av komponenter, byttet ut ram og startet opp med scsi disk og cd-rom. får bluescreen under installasjon. Så jeg står litt fast her. Det som slår meg som ett mulig problem, kan være at cpu'en har fått for lite goop, eventuelt at den ligger under for dårlig press, og går varm. Dette tviler jeg litt på, da cpu temp i bios er på rundt 35 grader. noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre her? Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Sjekk jumper setting, skal jumperene på maxtorene være på eller av? Dobbelsjekk jumperene på HK også. BIOS: disable det du ikke trenger for å frigjøre IRQ og forebygge krasj, f.eks. com1/com2/lpt1 har du vel ikke bruk for? Onboard lyd/skjerm? Dobbelsjekk kablingen og strømforsyningene, prøv en gang til. Endret 10. februar 2004 av Swixz Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Installerte du serial-ata driveren før du installerte xp? Du må trykke f6 rett etter winXP installasjonsprogrammet starter. Ved spørsmål om du ønsker å installere en tredjeparts scsi kontrollerdriver , så trykk f6 , og sørg for at du har serial ata driverne kopiert på en 3,5 " floppy . Lenke til kommentar
AngryKid Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Ikke testet det swix nevnte, og ja, jeg installerte driverne for sata under installasjon. Det som er så rart, var at i går kveld gikk jeg og la meg etter tre timer med problemer og banning. Det ble sinnsykt kaldt i natt, så det var bare 15 grader da jeg våknet i morges. Da gikk jeg bort, startet maskina og den boota inn i windows med scsi disk og gammelt oppsett, uten sata diskene tilkoblet. fikk opp alt av programmer, startet installering av nye enheter Dette gikk faktisk smertefritt, var oppe å gikk på nett å greier og snakket med folk på msn. så startet jeg ett spill, og da boota den. siden da kom jeg meg aldri inn, og ble boota rett ut etter den loading bar'en var ferdig. mytti pussig, ja. Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 ok.. At den starter når det er kaldt , kan jo peke imot en temperatur issue. Varm cpu , er den klokket ? Vifte/ribbe sitter ? Har du nok strøm til 3 - 4 disker, De trekker lett 30 W hver ved spin-up. Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Er ikke alltid lurt å bruke systemdisk fra et annet oppsett. Ved bytte av hovedkort må du huske på å starte i safe-mode (dersom win32) ved første oppstart , oppdatere chipset drivere og lign. Er ikke godt å si , hva som er feil. Blåskjerm kan være tegn på så mangt. Lenke til kommentar
AngryKid Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Takk for svar folkens. Viste seg at det hadde noe med cpu/kjøler å gjøre, ja. Byttet cpu kjøler og voila. Hadde litt problemer under installasjon, men dette tar jeg på egen kappe, da jeg fant ut at jeg trodde at jeg muligens kanskje skulle installere win2k, men så hadde jeg i stedet ei winxp plate som ikke var merka. :-D Jaja, jeg er oppe å kjører nå, med nytt kjapt system. trenger bare litt oppdateringer nå fra windows update, så er vi good to go. Takk igjen for svar. AK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå