Gå til innhold

ATI 9800Pro tv-ut problemer

sanwa

Anbefalte innlegg

Har et ATI 9800 Pro kort. Har problemer med tv-ut på dette kortet.

Har fått det til å virke før, så jeg mistenker at tv-ut porten er gåen :-(

Det som skjer på TV'en er at det blir grått bilde, med rosa effekter på windows boksene. Windows boksene/kantene er veldig skurrete, altså ikke rette streker.

Har prøvd å installere nye drivere, testet på en annen TV, andre ledninger..

Det blir samme resultat :-(

Noen som har lignende erfaringer ?

TR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske folk som slenger ut "TV-tool" kunne ta seg tid til å se hvilket skjermkort det er snakk om.. TV-tool støtter ikke ATI kort.

Når det gjelder ATI-kortene så er det som oftest kablingen som er feil (s-vhs/composite), eller gammel TV. Det er mange TV-ut tråder her på forumet og et par av dem omhandler en walk-through for å få det til å virke. Oppfyller du disse to kriteriene så er det lekende lett å få bilde på TVn :)

Lenke til kommentar

Prøvd å endre fra NTSC til PAL? Eller omvendt. PAL-B/PAL-M/PAL-60 osv. det finnes mange forskjellige. PAL-B er vel den norske standarden, den fungerer iallfall fint til meg, har et 9800XT jeg da.

Du kan jo prøve å endre oppløsningen også da, samme oppløsning på PC-skjermen som på TV'n din.

Dersom det er porten så får du nå bare sende inn kortet ditt da!

Lenke til kommentar

vel.. når elektronikk slutter å virke så slutter det som oftest helt.

Sjekk hvilken innstilling som er satt for TVn din på skjermkortdriverene... er det PAL-B? Bruker du noe annet kan det muligens forårsake små feil i skjermbildet.

Det som funker for meg på en middelmådig TV er en "S-VHS til compositt" kabel fra biltema som jeg kobler til en scart-konverter på TVn. Grunnen til at jeg bruker en konverter er at jeg også får grått bilde på TVn når jeg kjører S-VHS kabel hele veien.., men det har selvfølgelig noe å gjøre med TVn min.

Lenke til kommentar

Som regel må det krysses av noe plass at du bruker kompositt (VHS) når du bruker TV-utgangen med en SVHS-kabel koblet til TV'n igjennom f.eks. en SCART-overgang. Måtte iallfall det med TvTool før for å få farger, men vet ikke om du kan velge noe slikt med ATI sine drivere. Sitter selv med 9800XT hjemme og er tilkoblet direkte med SVHS til TV'n min, og det fungerer som bare det.

Hadde en del problemer med TV-ut når jeg brukte de offisielle ATI-driverne, men når jeg skiftet til OMEGA sine ble alle problemene mine løst. OMEGA holder til på www.omegacorner.com !

Lenke til kommentar

Var det seriøst det med strømforsyningen ?

Har prøvd å forandre til andre PAL standarder, men siden jeg hadde bilde på PAL-B, så tror jeg at det er rett.

Det som er rart er at kortet har fungert før, men ikke nå.

Får bare som sagt grå skjerm, med skurrete kanter på boksene på skjermen,

og mye rødt/rosa innimellom.

Ingen andre som har hatt noe lignende ?

Takk for alle svar

TR

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd å forandre til andre PAL standarder, men siden jeg hadde bilde på PAL-B, så tror jeg at det er rett.

Takk for alle svar

TR

Jeg sitter og klør meg i hue om dagen pga. akkurat samme problem som du beskriver der. Når jeg har bilde på TV'en er Rødfargen er ultra sterk, samt skurrete og uklart bilde.

Jeg reboota pc'en tidligere idag mens jeg hadde skjermkortet satt til å vise bilde på både monitor og TV. Bildet på TV'en under POST var utrolig dårlig også, så jeg regner nesten med at det er tv-out på skjermkortet som er ødelagt, eller eventuelt kabelen min. Har testa på to forskjellige tv'er, og samme problem på begge to.

Har også testa alle mulige instillinger her og der, samt avinstallert Catalyst drivere og installert eldre versjoner.

En kompis skal se på det for meg, men regner med at det blir å sende retur til Komplett :mad:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for alle svar

TR

Jeg sitter og klør meg i hue om dagen pga. akkurat samme problem som du beskriver der. Når jeg har bilde på TV'en er Rødfargen er ultra sterk, samt skurrete og uklart bilde.

Jeg reboota pc'en tidligere idag mens jeg hadde skjermkortet satt til å vise bilde på både monitor og TV. Bildet på TV'en under POST var utrolig dårlig også, så jeg regner nesten med at det er tv-out på skjermkortet som er ødelagt, eller eventuelt kabelen min. Har testa på to forskjellige tv'er, og samme problem på begge to.

Har også testa alle mulige instillinger her og der, samt avinstallert Catalyst drivere og installert eldre versjoner.

En kompis skal se på det for meg, men regner med at det blir å sende retur til Komplett :mad:

Hei der !

Fant du ut av hva som var problemet med ditt ATI kort, siden du hadde samme problemer som jeg har.. ?

TR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...