EiSvIn Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Hjelp! Jeg få ikke cd'ene ut igjen! Ikke noen problemer med å bruke Fedoras diskbehandler for å sette inn cder, men de kommer ikke ut igjen! Jeg får bare beskjed om at "device is buisy" noe det aldeles ikke er! Er det noen som har noen tips? Det er litt kjedelig å måtte slå av pc'n for å få lirket ut ut cd'n Edit: fant ut at det går når jeg er logget inn som root. Men hvordan kan man sette opp andre brukere til å også ha rettighetene til å gjøre dette? Endret 10. februar 2004 av EiSvIn Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Om noen shell eller andre prosesser har cwd(current working directory) i en katalog "på CDen" så vil du få device busy. pass på at du f.eks. ikke står i /mnt/cdrom når du forsøker å umounte. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 nei dette er et relativt stort problem... Personlig prøver jeg å unngå å starte programmer ol. rett fra cd, og kun "dra dem over". Hvis det likevel skulle "skjere seg" holder det å logge ut/inn Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg har også samme problemet i Fedora, men aldri i Mandrake... Jeg bruker bare en tynn nål og stikker inn i "nødhullet" eller hva det heter (bærbar PC), så kommer CD'en ut for det Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Det finst eit program som heiter eject, som kan hjelpa i "desperate" situasjonar. $ apt-cache show eject Package: ejectt.os.unix.linux.nettverk Priority: optionalt.admin Section: utilst.os.mac.diverse Installed-Size: 76 Maintainer: Martin Mitchell <[email protected]> Architecture: i386 Version: 2.0.3-1 Depends: libc6 (>= 2.2.2-2) Filename: pool/main/e/eject/eject_2.0.3-1_i386.deb Size: 15948 MD5sum: eaeefa574a2793354e7c15b50fb5509d Description: ejects CDs and operates CD-Changers under Linux This little program will eject CD-ROMs (assuming your drive supports the CDROMEJECT ioctl). It also allows setting the autoeject feature, currently supported by a number of the Linux CD-ROM drivers. See the documentation in /usr/src/linux/Documentation for more information on the autoeject feature. . On supported ATAPI/IDE multi-disc CD-ROM changers, it allows changing the active disc. Dersom det hjelper å logga ut og inn att, er det gjerne eit teikn på at ein eller annan prosess held CD-spelaren opptatt. Då kan det vera lurt å finna fram hagla og drepa ein og ein prosess, i staden for berre å logga ut og ikkje finna ut av kva problemet eigentleg var. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Om en ikke får umounta så hjelper nok ikke eject heller da Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Om en ikke får umounta så hjelper nok ikke eject heller da Isj, det er jo sant. Men eit fint program er det likefullt, spesielt når DVD-spelaren heng seg opp eller noko Lenke til kommentar
grwatz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 hvis du har innstalert development/debug-pakkene har du sannsynligvis programmet lsof (list open files) tilgjengelig. kjør lsof /mnt/cdrom og du ser hvilke prosesser som evt. bruker cdmappa. disse kan du så drepe med killall <prosessnavn eller kill <prosessid> og umount skal funke igjen. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Problemet gjelder jo alle underkataloger av monteringspunktet også. lsof | grep mnt/cdrom er mitt forslag om /mnt/cdrom er katalogen du monterer cdromen på. Så kan du prøve å lukke filer du har oppe i aplikasjoner, bytte cwd i applikasjoner eller i siste instans avslutte prosessene som har åpne filer. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 hva med umount -f /mnt/cdrom? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 hva med umount -f /mnt/cdrom? umount -l /mnt/cdrom vil jeg tro er å foretrekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå