Gå til innhold

Hvilken Officepakke velger du ? - og hvilke argumenter for/

alaruz

Anbefalte innlegg

Tenkte dette kunne være en passende diskusjon nå som det har vært så mye om OS for tiden,.....

Hvilken Office pakke bruker du ? - og hvilke argumenter har du for å bruke den ? / eller argumenter mot å bruke andre,...(jeg ønsker på ingen måte en Office krangel - selvom det kan høres dumt ut å ha en slik krangel..., men er interesert i å finne ut hva folk bruker,....

Jeg bruker StarOffice 6beta og StarOffice 5.2 (har begge inne kun fordi at StarOffice 6 enda er i beta, en vet aldri med beta vet du,... :wink: - selvom jeg ikke har hatt et eneste problem med 6beta enda.

Hvorfor bruker jeg StarOffice ?

- Den har mange filter Inkl. MS Office 97/2000

- Det er gratis !

- Krever ikke mye ressurser (hvertfall ikke på denne maskinen, dette kan selvsagt variere...)

- Støtter flere OS..., Windows, Linux, Solaris,... Da kan man bruke samme programmet på alle de tre OS. Da slipper man å venne seg til et helt annet program igjen når man bruker et annet OS. Har Linux på denne maskinen, men brodern har Windows 2000 på sin, og han har også StarOffice på den, da er det ikke store overgangen Office messig da jeg bruker den,...

Hvorfor bruker jeg ikke MS office ?

- Jeg gidder ikek bruke penger på en Office pakke...

- Syns MS Office er et dyrt alternativ, da det finnes andre som er like gode.

- Vet ikke jeg, men har alltid følt at MS Office sluker ressurser ?

Det finnes mange andre Office pakker som kan nevnes,... Men StarOffice og MS Office er de jeg kjenner best til...

Eks. KOffice er bra det også,.. men føler den enda har for store mangler,...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har begynt å bruke StarOffice/OpenOffice mer og mer pga. plattform-uavhengiheten. Jeg bruker også MS Office, men mest på jobb. Har også brukt Lotus Smartsuite og WP Office en del før. Alle har sine fordeler og ulemper. StarOffice likner jo funksjonsmessig veldig på MS Office, men jeg syns brukergrensesnittet er litt "tacky". Spesielt har jeg mislikt det at alle programmene har vært integerert sammen. Bruker stort sett bare tekstbehandling likevel.

Men for de som vil ha rå ytelse og minimalt med ressursbruk er det ingen vei utenom WordPerfect 5.1 for DOS. Hold inn pagedown og den scroller laaange dokumenter som en gærning. Holder i massevis med en gammel 386. Den ser kanskje litt gammeldags ut, men den gjør fortsatt nytten sin hvis man ikke trenger altfor fancy layout. Dønn stabil er den også.

Ellers har man jo alltids LaTeX...

Lenke til kommentar

Jeg bruker MS Office97 fordi:

- har allerede lisens

- det har alle funksjonene jeg trenger

- det har ikke for mange funksjoner jeg ikke trenger (eller disse er ikke plassert plagsom)

- hørt masse stygt om MS offic2000 / XP sin stavekontroll samt hørt noen rykter om at nye dokumenter lager ny knapp på taskbaren

- kan ikke se hva som er bedre i nyere versjoner av MS office eller andre office pakker

- Jeg er vant til å bruke det

- kjører kun Windows og ser ingen grunn til å begynne med djevel eller pingvin OS

- har ikke noe problem med at office sluker ressurser

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-16 20:26, Anders Leipsland skrev:

- hørt masse stygt om MS offic2000 / XP sin stavekontroll samt hørt noen rykter om at nye dokumenter lager ny knapp på taskbaren

Stavekontrollen skal jeg ikke uttale meg om - jeg har aldri syntes den var spesielt god... Men ryktene om ny knapp for hvert dokument, er riktige.

--- --- ---

Jeg bruker MS Office XP - så kjedelig er jeg... :smile:

- fordi jeg ikke hadde lisens på noe annet (jeg er fremdeles student, og får det derfor til 1/5 (eller noe i den retning) av veiledende pris.

- fordi jeg ikke helt har "funnet ut av det" med StarOffice/OpenOffice

- fordi jeg kun bruker Windows, så jeg trenger ikke å bekymre meg om at det skal være likt i andre OS

- fordi jeg faktisk synes det er MS' Office-pakke er god.

Har ikke problemer med at den sluker mye ressurser. Ikke mer enn Opera, WinOnCD og tilsvarende i hvert fall.

Mvh. Eivind.

[ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2002-03-17 00:25 ]

Lenke til kommentar

Bruker Office XP fordi jeg tar datakortet akkurat nå - PowerPoint står for tur mandag, og den ser bedre ut ( både omfattende og oversiktlig ) enn i Office 2000.

Bror min spør om noen her kjenner til et gratis og rent regnskapsprogram til nedlasting, som ikke er implementert i ei svær Office-pakke ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-17 00:50, TRAM skrev:

Bruker Office XP fordi jeg tar datakortet akkurat nå - PowerPoint står for tur mandag, og den ser bedre ut ( både omfattende og oversiktlig ) enn i Office 2000.

Bror min spør om noen her kjenner til et gratis og rent regnskapsprogram til nedlasting, som ikke er implementert i ei svær Office-pakke ?

Det kjenner jeg svært lite til for Windows,.... Men det er flere for Linux,.. eks. Gnumeric, hadde denne vært for Win. kunne dette vært et bra alternativ for han. - Men det går vel ann å kun installere et regnskapsprogram i de fleste officepakker vil jeg tro. Det går i staroffice, og det går sikkert også i de fleste MS Office utgaver...

Lenke til kommentar

Lotus Smartsuite Millenium bruker jeg, hvorfor?

-Har alle funksjoner som jeg trenger

-Koster 2-300 kr ellerno sånt

-Impoerterer Ms Office filer uten prob

-virker fint på xp/2000

Hvorfor ikke Ms Office?

-dritlei MS helt enkelt, bruker de minst mulig

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-16 20:26, Anders Leipsland skrev:

Etter mange års intens forskning kom MS fram til at MDI-grensesnitt var litt for komplisert å skjønne for et par av brukerne deres. Derfor gikk de over til separate vinduer for hvert dokument. Men konsise har de aldri vært, så Excel beholdt det gamle systemet. Hvorfor i huleste kunne de ikke lagt inn en option for dette, eller finnes dette allerede og det er jeg som er blind??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-16 19:50, Langbein skrev:

Jeg har begynt å bruke StarOffice/OpenOffice mer og mer pga. plattform-uavhengiheten. Jeg bruker også MS Office, men mest på jobb. Har også brukt Lotus Smartsuite og WP Office en del før. Alle har sine fordeler og ulemper. StarOffice likner jo funksjonsmessig veldig på MS Office, men jeg syns brukergrensesnittet er litt "tacky". Spesielt har jeg mislikt det at alle programmene har vært integerert sammen. Bruker stort sett bare tekstbehandling likevel.

Men for de som vil ha rå ytelse og minimalt med ressursbruk er det ingen vei utenom WordPerfect 5.1 for DOS. Hold inn pagedown og den scroller laaange dokumenter som en gærning. Holder i massevis med en gammel 386. Den ser kanskje litt gammeldags ut, men den gjør fortsatt nytten sin hvis man ikke trenger altfor fancy layout. Dønn stabil er den også.

Ellers har man jo alltids LaTeX...

Er enig med den tacky delen på starofficen ... men den er da fjernet på StarOffice 6 heldigvis... :smile: - Der startes programmene seperate,...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-17 01:18, Killer skrev:

Lotus Smartsuite Millenium bruker jeg, hvorfor?

-Har alle funksjoner som jeg trenger

-Koster 2-300 kr ellerno sånt

-Impoerterer Ms Office filer uten prob

-virker fint på xp/2000

Hvorfor ikke Ms Office?

-dritlei MS helt enkelt, bruker de minst mulig

En ting som er veldig bra i SmartSuite er den derre modeless properties-dialogboksen som går igjen i alle programmene. Du kan altså ha den oppe hele tiden og gjøre alle slags formateringer fortløpende, i motsetning til Office og andre pakker hvor du må inn i menyene for hver gang. Sparer masse tid...

Lenke til kommentar

Bruker mest ms office 2000. Syns det er helt greit. Da ser jeg bort ifra stavekontrollen, som stort sett kun er kreativ på å finne opp nye ord.

Ellers syns jeg OpenOffice er meget interessant. dessverre er det drit kjedelig å lære seg en ny tekstbehandler.

Bedrifter, skoler o.l burde kanskje være obs på at det er massevis med penger å spare på å bruke disse office pakkene (Staroffice, openoffice o.l) MS lisensensene er jo helt vanvittige. Dessuten er MS

v e l d i g dårlig til å støtte andre standarder, mend star/open office er meget bra til det.

Lenke til kommentar

Jeg lasta nettopp ned noe som heter 602pro pc suite. Det er gratis, og kan importere ms-format. Virker helt greit til skrivemaskinbruk. Litt dumt at man ikke kan lagre dokumenter i rtf-format i gratis-versjonen.

Noen som har vært borti det?

mvh

Are-Harald

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke office, fordi calc og notepad stort sett dekker mine behov. Har prøvd StarOffice, office 95, 97 og 2k. StarOffice var ok (gratis), men har en del tingtang jeg ikke har bruk for (egen desktop fx), hadde vært ok å få installert bare regnearkprogget fx (kanskje det går, har ikke sjekket).

Off95 funker, men tar ikke nyere docs og pleier å være råttent, antakelig pga at jeg bare har kjørt det på w95PCer som ikke har blitt rensa på 7 år...

Office97 er det beste MSoffice jeg har brukt, bra støtte for alt jeg kan ønske meg, uten stevikontrollen til o2k, og uten de gøye feilmeldingene og bugene i 2k(msoffice kan ikke bruke autokorr. lister, det er ingen office-hjelper installert, total heng, dokumenter blir korruptert ved lagring).

Hadde jeg hatt bruk for Office, skulle jeg valgt Star eller MSO97.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Office XP Professional Versjon 2002 30-dagers prøveversjon.

Helt lovlig, fulgte med et HjemmePc blad.

Helt kongeversjon av Office, den beste hittils!

Du kan få en kopi av meg for 200 kroner!

Du får mye for pengene!!! :lol:

(For de som ikke skjønte det, så tuller jeg bare med at noen kan kjøpe en kopi av meg. Det strider jo mot Microsofts piratkopieringslov som lyder slik: "Ulovlig kopiering av CD-ROMen er straffbart")

light.gif

rune.jpg

[ Denne Melding var redigert av: ratrune på 2002-03-19 13:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 13:04, DrDoogie skrev:

Hm. *som i 'hm' til 'bad guy' i 'kung pow'*

Har lurt litt paa om jeg skulle switche til StarOff.

Er det bra da? Bedre enn M$-dritt?

Si ja, saa skifter jeg.

Jeg ser på Office Pakker som smak + behag... Det er derfor jeg laget denne posten til å begynne med. Slik at de som lurer kan se på de enkeltes valg, og i tillegg gå ut i fra argumentene som bli oppgitt. - Selv er det for meg naturlig å anbefalle star office.. (mine argumenter er i første tråd..) - Men en annen kan igjen anbefalle noe helt annet,.. det lureste er vel kanskje og prøve litt av hvert så velger du den du selv føler er den beste for deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...