Gå til innhold

css layout

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vurdert å lage meg ny hjemmeside, og har skjønt at det som er "inn" om dagen er å bruke CSS (div's) fremfor tables. Har sett litt omkring og fant litt nyttig informasjon på en av de sticky trådene her i forumet. Er spesielt 3 kolonners layout jeg ønsker å se nærmere på ettersom dette er en veldig "standard" layout.

På et av eksemplene jeg fant på http://www.glish.com/css/ brukte de position: absolute; dette førte igjen med seg ulemper som at deler av siden forsvant i spesielle vindu-størrelser. I tillegg førte det til problemer i "main" vinduet da teksten her ble lagt under side-kolonnene. Skjønte at dette lot seg "løse" ved hjelp av margin/padding, men jeg synes alikevel dette var en klønete løsning.

Det andre eksempelet de hadde på 3 kolonners layout brukte position: float; Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer, men slik jeg har forstått det så legges dette bare etter hverandre?

Hvilken av disse løsningen er best da det gjelder ryddighet, oversikt, og ikke minst kompabilitet i de forskjellige nettleserne? Er det noen andre løsninger som er verdt å ta en titt på?

Ønsker ikke å starte en tables vs css diskusjon bare så det er sagt.

Takker på forhånd for eventuelle svar :)

Endret av cipher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet var jo egentlig ikke det jeg fikk svar på selv om svaret til kvikks var veldig informativt. Jeg lurer litt på metoder i CSS for å plassere tingene i en standard 3 kolonners layout.

Om du leser litt på de linkene du fikk hos meg vil du finne det ut.

Du bør også sjekke ut: W3C School

Der er alt du trenger å vite!

Lenke til kommentar
teksten som da er i midterste vil vel ikke forsvinne BAK "menyene"?

hva er egentlig definisjonen på float sitt bruk?

om det skjer kan du sette margin: auto; istedet for 100% width...

float sier at den "boksen" skal flyte til høyre/venstre for hovedelementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...