Gå til innhold

Hvor god bør AI'en være?

Anbefalte innlegg

Slik som i squad baserte spill er det vansklig til enhver tid å kontrollere alle i squaden iallefall når det er mission failure hvis de dør. Dette er noe spill utviklere burde legge mer vekt på synes jeg. vietcong blir ødelagt av at en kar stikker avgårde og leker rambo, f.eks. og dør hver gang....sukk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AI burde være så god som mulig, uten juks

dette forekommer veldig ofte i eks. bilspill.

Jeg har dragracet på NFSU, 2 "identiske" biler (jeg hadde alt av topputstyret på bilen iallefall)

men hva skjer? joda, tross at min bil ligger an til å vinne totalt overlegent skjer ikke dette, da "AI" nådde meg igjen og kjørte forbi

gjentatte ganger, og til og med da jeg fikk til å utføre tilnæremet de samme handligene (gire/bruke det derre nitrogenoksidetellerannet), be jeg veldig enkelt forbikjørt/kjørt ifra

dette er ikke konk. på samme vilkår :mad:

Lenke til kommentar

Synes at A.I.en i Rainbow Six 3: Raven Shield er generellt bra, men

når teammatene dine gjør noe feil, da driter de seg som oftest temmelig kraftig ut.

Da går det ofte utover møblementet i din umiddelbare nærhet og vel så det.

:angry:

Det er nå så at brettene varer mellom 15-30 minutt, uten å ha muligheten til å save (noe som ville ha ødelagt hele spillet), men da burde man i alle fall stole

på at A.I.en ikke finner på å spasere inn i ett rom stappet til randen med

terrorister uten at du ga ordre om det.

Rainbow 6 serien er jo som kjent noen av de få spillene der man faktisk

bryr seg om teammatene blir gjennomhullet eller ikke. :shrug:

Håper de fikser de små buggene (som potensiellt kan volde STOR skade), som er igjen i den nye addon Athena Sword som kommer snart.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg har dragracet på NFSU, 2 "identiske" biler (jeg hadde alt av topputstyret på bilen iallefall)

men hva skjer? joda, tross at min bil ligger an til å vinne totalt overlegent skjer ikke dette, da "AI" nådde meg igjen og kjørte forbi

Hørt om "draft"? :roll:

Lenke til kommentar

Hadde ikkje forundret meg om opphavet til Multiplayer kom av elendig AI. Problemet er at AI blir så forutsigbar etterkvart. Det blir aldri som å spele mot ein "ekte" person.

1: AI jukser i mange spel når vanskelighetsgraden blir høgare

2: AI har stort sett samme strategier om og om igjen.

3: I strategispel så styrer AI alle enhetene på ein gang. Der er som om du har ein person til å styre kvar bygning og kvar enhet (biler, fly, helikopter, infanteri)

Og i FPS (som var topic her) så tar det ofte lang tid før AI reagerer når dei ser deg, men alikevel kan dei sjå deg når du er 135 grader bak dei.

Single Player i FPS spel har i det siste blitt nedprioritert av gamers, det er MP dei kjøper det for, fordi SP er ferdig etter 1-7 dager.

Lenke til kommentar
Slik som i squad baserte spill er det vansklig til enhver tid å kontrollere alle i squaden iallefall når det er mission failure hvis de dør. Dette er noe spill utviklere burde legge mer vekt på synes jeg. vietcong blir ødelagt av at en kar stikker avgårde og leker rambo, f.eks. og dør hver gang....sukk

Arggh, synes også at dette er meget irriterende. Har selv det samme problemet. Noen ganger bare forsvinner de vekk fra deg, og du må lete etter dem mitt i bushen. En annen ting som irriterer meg er at du hele tiden må si til Pointman (han gulingen), you lead the trail. Ellers så funker AI i spillet meget bra :D

Har du forresten spilt Vietcong Fist Alpha: Her tror jeg utvikleren har fikset på AI problemene ;)

Lenke til kommentar

AI'en burde være såpass god at den kan vurdere situasjoner, skifte taktikker o.l. En lite forutsigbar AI hadde vært bra. I hvert fall når det gjelder fiender i spill som Call of Duty, MOHAA, C&C, o.l.

Det er vanvittig deprimerende å sitte bak en MG og plaffe ned en gjeng med idioter som løper rett på deg, uten så mye som å vurdere å søke dekning. AI som skyter på tanks med en Luger etc.

Eller folk på teamet ditt som plutselig klikker amøbe og løper inn i et rom hvor du nettopp kastet en håndgranat, eller et rom fullt av fiender - alltid like gøy.

Det eneste spillet jeg har spillt som har greid å fjerne noe av dette er Call of Duty. Ikke fullt så mye rambo tendenser blant AI styrte folk.

Lenke til kommentar

AI er en balansegang..

Ja, den bør være så god at spillet virker realistisk.. Men den bør ikke være så god at spillet BLIR realistisk...

Hvis du lager AI'en for god blir du jo grisebanka.. Tror du virkelig at du har en sjangse mot 50-100 personer med maskingevær hvis de oppfører seg helt realistisk? Nope... Tror ikke det nei...

Men, ja.. AI'en bør være såpass god at motstanderene dine, og de på ditt lag for den saks skyld, oppfører seg på en måte som ikke virker teit.. Ingen selvmordsangrep osv..

AI'en i Far Cry virker bra... funka noenlunde bra i demoen... Litt forutsigbar etter en stund.. men et steg i riktig retning..

Lenke til kommentar

Dårligste AI jeg har vært borti var i spillet:

Sniper: Path of Vengence

En AI kunne stå bak en trekasse, jeg kunne gå å stille meg rett foran kassen uten at han reagerte. Til og med helt oppi ansiktet på motstanderne skjedde det at de ikke reagerte. :laugh:

Lenke til kommentar

Hehe DET oppdaget jeg og noenganger.. MEN, så oppdaget jeg noen geniale knapper på tastaturet.. nemli nummertastene på hjørnet, med dem kunne man rope på folkene og dem snudde og løpte som en gal for å komme dit du var. "orders" knappen er også hendig, for da kan man beordre de til å holde vakt en plass, eller stoppe å vente e.l (selv om jeg ikke akkurat fikk bruk for den)

Når jeg fant ut at jeg kunne rope på de.. det redda mitt syn på spillet.

Lenke til kommentar

Hehe DET oppdaget jeg og noenganger.. MEN, så oppdaget jeg noen geniale knapper på tastaturet.. nemli nummertastene på hjørnet, med dem kunne man rope på folkene og dem snudde og løpte som en gal for å komme dit du var. "orders" knappen er også hendig, for da kan man beordre de til å holde vakt en plass, eller stoppe å vente e.l (selv om jeg ikke akkurat fikk bruk for den)

Når jeg fant ut at jeg kunne rope på de.. det redda mitt syn på spillet.

Joda det gjorde spillet spillbart...Men det gjorde også at en ble litt for opptatt av å holde teamet sammen, framfor å krige :p Ble vel game over hver gang noen på teamet døde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...