trn100 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Etter mitt forrige spørsmål omkring dette i en gammel tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=152927&hl= har jeg lyst til å spørre igjen etter at vi i dag mottok og fikk innstallert vår nye back-up løsning, som altså skulle være spesielt tilpasset vårt behov... Vi er fremdeles kun 15 ansatte og har kanskje et tyve-talls klienter. Server-rommet begynner å nærme seg uoversiktlig, i alle for meg... En HP Proliant 380 DC, En HP Proliant Exchange Server, en IBM x232 fileserver, en IBM applikasjonsserver samt en Citrix server... Vedr. backup løsning har vi inntil nå klart oss med et par DLT taper som vi har byttet daglig.... I dag fikk vi altså innstallert en HP MSL 6030 tape-backup sammen med 30 stk. 400GB LTO taper som alle får plass i hver sin skuff i MSL 6030'en... Vår totale database inkl. Exchange/Mail utgjør så langt noe sånt som ca. 50GB... Backup-løsningen kostet ca. 20.000 EURO.... Kan dette være fornuftig, og er det noen her som har erfaring med MSL 6030? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 du nevner 50GB, men hva er TOTALT backup behov? regner med at dere tar backup av "alt". Jeg er it ansvarlig for en avdeling med 5 ansatte og vi bruker 20GB, men da er jeg ganske så streng mht hva som sikres. MP3 ol. får ikke bruke plass på våre taper.. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Hittil har vi ikke tatt backup av "alt", det har du rett i... Kun fellesdata og Exchange... Kan jo tenkes de (konsernet!) har planer om det, men allikevel utgjør alle 5 serverene (som nå skal reduseres til 3) mindre enn 100GB... Edit: I tillegg kommer kanskje 15 arbeidsstasjoner, men allikevel? Endret 9. februar 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Vedr. backup løsning har vi inntil nå klart oss med et par DLT taper som vi har byttet daglig.... I dag fikk vi altså innstallert en HP MSL 6030 tape-backup sammen med 30 stk. 400GB LTO taper som alle får plass i hver sin skuff i MSL 6030'en... Høres ut som overkill for meg - eller så er det ekstremt god økonomi i bedriften, hadde vært moro å jobbe et sted hvor pengene sitter så løst Er jo ikke noe problem å bytte en DLT-tape eller to manuelt bare man passer på at det er mere enn en som har ansvaret i tilfelle sykdom/ferie o.l. Har selv gjort dette i en bedrift i et par års tid og det funker helt fint - 'alle' klarer jo å trykke på en knapp, vente 10 sek. og sette i en ny tape. De dagene det ikke er noen på jobb (helg / ferier) er det jo heller ikke noe 'nytt' å ta backup av - såsant man ikke er ansvarlig for å hoste andre sine data eller lignende. Endret 9. februar 2004 av Shimano Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Vedr. backup løsning har vi inntil nå klart oss med et par DLT taper som vi har byttet daglig.... I dag fikk vi altså innstallert en HP MSL 6030 tape-backup sammen med 30 stk. 400GB LTO taper som alle får plass i hver sin skuff i MSL 6030'en... Høres ut som overkill for meg - eller så er det ekstremt god økonomi i bedriften, hadde vært moro å jobbe et sted hvor pengene sitter så løst Er jo ikke noe problem å bytte en DLT-tape eller to manuelt bare man passer på at det er mere enn en som har ansvaret i tilfelle sykdom/ferie o.l. Har selv gjort dette i en bedrift i et par års tid og det funker helt fint - 'alle' klarer jo å trykke på en knapp, vente 10 sek. og sette i en ny tape. Tar ikke 10 sekunder engang, da DLT tapen blir spyttet ut etter backup og står og venter på å bli hentet :-) Et at annet moment er at vi kjører SAP som altså ikke ligger på våre servere, men på på sentrale servere i andre land.... Dermed er det bare lokale Word, Excel og PP dokumenter foruten mail vi sikrer... Jeg er helt overbevist om at dette (igjen!) er fullstendig Overkilll.... :-) Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jobber i bedrift med ~70, 100 gb backup. Den er full pga lokale filkabinetter... (altså roaming på bærbare..) Begynner å bli trangt om plassen. Dette er backup av jobbrelaterte ting, og ikke noe mailserver. (Den er hostet et annet sted) Backup er dyrt, men dersom noe går galt så er det verdt å ha... Tror vi leaser vår, er uansett ikke billig. Veritas software koster en liten formue også. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Joda, Veritas 4.5 med lisenser og 3 års support pack er inkludert og koster selvsagt det også... Ellers har vi så langt vært lite flinke med backup av klientene, og 15 maskiner med 30-40GB krever også sitt... Kanskje det ikke er så galt tross alt... Takk for tilbakemelding! Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Tar ikke 10 sekunder engang, da DLT tapen blir spyttet ut etter backup og står og venter på å bli hentet :-) Luksus! På Compaq-DLT-stasjonen vi hadde måtte vi trykke og vente i rundt ti sekunder før tapen kunne skiftes! Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Sony AIT 1 tar 1-3 minuttter før tapen kommer men ikke noe problem det heller. Fint hos oss, aldri backup av klienter. Skal det lagres, så skal det på en server. <- my rule, men ikke F om jeg gidder å bruke tape på "private" bilder og filmer... Lenke til kommentar
audunr Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Dere er jo godt sikret for framtida. MVH Audun Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Hmmm.... "Fremtiden" i konsernet på IT området er fastsatt til 3 år.... Lurer på hva vi får nytt i 2009 jeg :-) Edit: 2007.... Endret 9. februar 2004 av trn100 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Tar ikke 10 sekunder engang, da DLT tapen blir spyttet ut etter backup og står og venter på å bli hentet :-) Luksus! På Compaq-DLT-stasjonen vi hadde måtte vi trykke og vente i rundt ti sekunder før tapen kunne skiftes! Snakk om å kaste bort tid da ;-) Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Hmmm.... "Fremtiden" i konsernet på IT området er fastsatt til 3 år.... Lurer på hva vi får nytt i 2009 jeg :-) Edit: 2007.... Hva får/fikk du i matte? Endret 10. februar 2004 av TheDarkListener Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Hmmm.... "Fremtiden" i konsernet på IT området er fastsatt til 3 år.... Lurer på hva vi får nytt i 2009 jeg :-) Edit: 2007.... Hva får/fikk du i matte? Hmmm.... Skjønner hva du mener... Har blitt noen sene kvelder i det siste... Dessuten ble jeg oppringt fra Tyskland rett før jeg skrev dette og spurt om hvor jeg hadde gjort av det siste disk racket på 6x36,7 SCSI som skulle ha vært satt opp mot Exchange serveren som allerede har 6x36,7 inklusive en hot spare... Må kanskje bestille det på Mandag... Ikke rart man mister oversikten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå