bergen Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei Jeg har omsider fått min nye pc og satt den sammen Alt gikk forsåvidt smertefritt helt til jeg skulle legge inn windows xp. Når jeg putter i cd`n og starter opp kommer dt bare en feilmelding som sier noe sånn som "disk boot error insert systemdisk". Jeg satt i en oppstartsdiskett for xp, men fikk samme feil igjen. Nå har jeg snart klødd høl i hue mitt her og trenger litt proffhjelp!!! Hva skal til for at maskina skal boote og jeg får lagt inn windows?? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Har du satt CD-ROM som "first boot device" i BIOS? Lenke til kommentar
bergen Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Har du satt CD-ROM som "first boot device" i BIOS? Ja. Satt også floppy`n som first boot device når jeg satte inn den, men den prøvde bare å boote "atapi cd-rom sto det!!??? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Er du sikker på at XP CD'n din er bootbar? Ikke noe problem hvis den er original, men hvis det er en backup så kan det jo være en feilkilde. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Er du sikker på at XP CD'n din er bootbar? Ikke noe problem hvis den er original, men hvis det er en backup så kan det jo være en feilkilde. Det var det jeg var usikker på og derfor kobla jeg til en floppy diskettstasjon for å kjøre oppstartsdiskett, men heller ikke den booter. Får bare samme feilmeldinga da. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Er du sikker på at CD-ROM'en klarer å lese CD'n? Vet du sa du prøvde med diskett også, men jeg stoler ikke på disketter for en femmer. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Er du sikker på at CD-ROM'en klarer å lese CD'n? Vet du sa du prøvde med diskett også, men jeg stoler ikke på disketter for en femmer. Jeg vet jo ikke, men alt er helt nytt. Dvd rom'en er en nec 2500 og den burde jo lese det meste Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Siden du sier at den prøver å boote fra "atapi cd-rom" så ville jeg ha testet med en annen CD (hvilken som helst, bare den er bootbar) for å utelukke feil på CD'n. Jeg ville også ha testet med en annen CD-ROM (Den NEC'en kan det jo teoretisk sett være feil på hvis du ikke har testet enda). Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Ser du har satt CD som first boot device. Hva med andre BIOS instillinger. RAID er vel avslått ? Mulig det kan påvirke selv om du booter fra CD-rom. Hvilket Hovedkort har du ? Lenke til kommentar
daprinter Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Sikker på at du har formatert HD-en din riktig? Prøvd å lavformatere? Prøv også å formater i LBA mode. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Nå har jeg kommet et lite skritt videre, men har fortsatt et problem! Jeg satt i en windows 98 cd og da boota den og jeg fikk lagt inn 98. Men når jeg skal oppgrasdere til xp kommer det etter en stund en feilmelding som sier at det har oppstått en feil og innstallasjonen avsluttes. Det står at jeg må avinnstallere nye harddisker, scanne for virus og scanne harddisken for feil. Virus er det ikke på en ny hd. jeg har scannet uten å finne feil, men feilmeldingen kommer hver gang jeg prøver på nytt. Noen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Sett inn en bootbar Xp cd så er problemet løst.Vanskelig å oppgradere fra Win 98. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Sett inn en bootbar Xp cd så er problemet løst.Vanskelig å oppgradere fra Win 98. Jeg har brukt den xp cd`n tre ganger tidligere på den gamle pc`n og da boota den hver gang. Derfor synes jeg det er rart den ikke skal gjøre det nå... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg har brukt den xp cd`n tre ganger tidligere på den gamle pc`n og da boota den hver gang. Derfor synes jeg det er rart den ikke skal gjøre det nå... Da ville jeg testa med en annen CD-ROM (eks den fra den gamle maskina). Jeg har opplevd at en NEC DVD spiller'n min (selv om den er litt gammel da) sliter mye mer enn plextor'n min når det kommer til booting fra CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå