Gå til innhold

Forskjellen på mac og pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror:

Apple lanserte personlige datamaskiner basert på en Motorola cpu

IBM lanserte en lignende basert på egen cpu

 

Microsoft lanserte software som var IBM kompatibel, samtidig ble IBMs platform

kopiert/lisensiert til andre produsenter slik at de fikk stor spredning.

Pcer ble tidligere solgt som IBM-kompatibel, dvs den pcen du sitter foran i dag.

Apple holdt kortene/lisensene tettere til kroppen og ble utkonkurrert på pris/kompatiblitet.

Lenke til kommentar

"Kan nevne en forskjell......virus/spyware.

Finnes på pc, men ikke på mac"

 

Ikke så rart, siden det er lite utbredt. Er en grunn til Windows for kjenne virusa, fremfor Linux/Mac.. Skal du først ta noen, gå etter den største gruppen..

 

mac vs pc <--- denne linken er bra, her er det mange som kommer med grom poenger i forsvar av både mac og pc...

Endret av implex
Lenke til kommentar

Alltid et par-tre stykker på begge sider av gjerdet som skal ta helt av...

kjøpe en kry-boks med ingen utvidelsesmuligheter, støtte for omtrent ingenting

??? :dontgetit: Ville sjekket litt fakta før jeg uttalte meg hvis jeg var deg...

dårlig ytelse

??? Samme her... Link i noen tester kommer PC-PC best ut i andre Mac...

Lurer på hvilken fjott som fant på å lage en mus som er helt rund og har én stor knapp...

Ettersom Apple faktisk var nødt til å benytte markedsføring av den originale mac'en til å forklare hva en mus faktisk var for noe og hvordan den fungerte var det nok lurt å gjøre ting så enkelt som mulig. Den dag i dag er det ingen tvil om at én knapp er mer intuitivt enn to og mange, gjerne litt eldre, PC-brukere aner jo ikke hva høyre musknapp benyttes til. Når det er sagt er det jo veldig mange macbrukere som sverger til toknappers mus i dag. (Ikke undertegnede).

 

Mac er selvfølgelig ikke løsningen på alle problemer for alle mennesker på kloden, men for de fleste av oss macbrukere er det den platformen som kler oss best og personlig jobber jeg langt mer effektivt i OSX enn jeg gjør i Windows. For meg var Mac og OSX en åpenbaring fra første sekund jeg fikk prøve meg. Andre blir aldri komfortable med Apples måte å gjøre ting på og de skal selvfølgelig holde seg til andre platformer...

 

En Mac er jo som nevnt faktisk en PC fra Apple selv om den bruker andre prosessorer og et annet OS enn Windows PC'er. Apples G5 ble faktisk nylig kåret til årets PC i PC-magazine.

 

For de som vil vite mer om mac er det jo bare å gå inn på www.Apple.com og selv om disse sidene selvfølgelig er laget for å vise Apple i best mulig lys er det jo ganske mye informasjon der også.

 

At enkelte debatanter faktisk synes det er OK å formatere harddiske hver halvår finner jeg smått absurd. Burde vel strengt tatt ikke være nødvendig på noen platform! De fleste av oss ønsker vel en maskin som ikke går i veien for den jobben man ønsker å gjøre og som krever minst mulig for å få den aktuelle jobben gjort. For noen av oss er dette OSX på en Mac, for andre er det Windows på en PC, Linux på en PC, Linux på en Mac, BeOS, Amiga Workbench eller noe annet...

Lenke til kommentar

Amiga er har vel fortsatt den ultimate løsningen, tror og at ppc cpu-er (ibm, motorola) er bedre en x86. Men det går mye penger på x86 som gjør att den alikevell yter bedre. Men den yter ikke i forhold til pengene som brukes til den. Den lager og mer varme en ppc.

 

I de gamle amigaene har den custum chipsett elns. Denne er liksom en del av os, og det er en vesentlig ting som gjorde at amigaen var MYE bedre en alt annet. Lyd og bilde var og bedre.

 

Grunnen til nedgangen er at commondore var elendige til å markedsføre.

Fortsatt er det noe de gamle amigaene kan gjøre som de nye ikke kan!!!

 

Nå har det kommet en ny amiga og nytt os er på veg. ikke som ms os der det blir mer krevende og mer hw krevende og tar 2 giga elns?

 

Amiga os tar 8 mb, og det er minst like visuelt.

 

Det har nå kommet en ny amiga webshop. www.amiga.no

seff kan ikke den nye amigaen måle seg med de nye pc-ene med tanke på pris/ytelse. Den er beregna på de som fortsatt bruker amiga og nekter å bruke wintel...windows x86(intel)

 

her står det hva som er bedre med amiga: http://os.amiga.com/forums/viewtopic.php?t=2078

 

er mange amigasider. www.amiga.org www.amiga.com osv osv

www.back2roots.org > gamle amigaspill.

Lenke til kommentar

Kjøper du en mac har du ikke mange oppgraderingsmuligheter! Du kan f.eks. ikke oppgradere cpu/ram om et par år når du trenger litt mer ytelse. Da må du kjøpe nytt! I lengden blir dette j***** dyrt pga. den skyhøye prisen på en mac. Operativsystemet Panther X 10.3 er basert på Unix og skal visst være meget stabilt og brukervennlig, men det finnes ikke mange applikasjoner til åkjøre på mac. Det er stort sett bare apples egne programmer og office mac fra microsoft. Jeg foretrekker PC pga. ytelsen og oppgraderingsmulighetene. Mac er forøvrig også veldig deeeilih å se på.

Lenke til kommentar
Kan nevne en ting til.....

 

Kvaliteten. Man trenger ikke reformatere til stadighet. Ta ett søk i forumet her og se hvor mange som reformaterer/reinstallerer. Dette er ett windows-syndrom. :p

Man re-installerer ikke pga dårlig kvalitet på pc'n da veit du, smarten! Grunnen til at noen velger å re-installere med (u)jevne mellomrom er fordi de legger inn drøssevis med 3. parts programmer som etter hvert kludrer til register etc.

 

Dette er vel kanskje ikke et problem med Mac, men det er i så fall fordi det ikke finnes så mye 3. parts ting & tang å legge inn!

Lenke til kommentar
Kan nevne en ting til.....

 

Kvaliteten. Man trenger ikke reformatere til stadighet. Ta ett søk i forumet her og se hvor mange som reformaterer/reinstallerer. Dette er ett windows-syndrom.  :p

Man re-installerer ikke pga dårlig kvalitet på pc'n da veit du, smarten! Grunnen til at noen velger å re-installere med (u)jevne mellomrom er fordi de legger inn drøssevis med 3. parts programmer som etter hvert kludrer til register etc.

 

Dette er vel kanskje ikke et problem med Mac, men det er i så fall fordi det ikke finnes så mye 3. parts ting & tang å legge inn!

Er det en ting det finnes til Mac så er det masse med digge 3parts programmer! Til Windows finner jeg ikke en shit.

 

Mac er digg og PC er digg, men min PC döde på söndag da jeg skulle oppdatere biosen. Hmmmm, dette hadde aldri skjedd med Mac'en min! En exe fil kan ödelegge hardware, er det spesielt smart...?

Lenke til kommentar
Helt enig med deg Jon-d. Det finnes alt for få programmer til mac... For at mac skal bli en fullverdig konkurrent til PC må produktspekteret og utvidingsmulighetene vokse betraktelig.

Hva er det du savner da? Jeg finner hvertfall alt jeg vil ha . . .

Er faktisk flere programmer jeg savner når jeg sitter på PC enn når jeg sitter på Mac.

Lenke til kommentar
Kjøper du en mac har du ikke mange oppgraderingsmuligheter! Du kan f.eks. ikke oppgradere cpu/ram om et par år når du trenger litt mer ytelse. Da må du kjøpe nytt!

Her er du virkelig ute å kjøre. Visserlig er det relativt vanskelig og dyrt å oppgradere CPU på enkelte av mac'ene men ingen umulighet. Sjekk f.eks. Powerlogix.com. Minne på Mac er jo identisk med minne på PC og ikke noe vanskeligere å skifte. På den nye G5 maskinene kan man bytte optisk-driv og minne uten å overhode røre verktøy, så som sagt dette er rett og slett feil...

...men det finnes ikke mange applikasjoner til åkjøre på mac. Det er stort sett bare apples egne programmer og office mac fra microsoft.

Finnes det ikke mange applikasjoner å kjøre på mac?! Ærlig talt, de aller fleste store applikasjoner eksisterer jo til mac, Protools, Maya, Lightwave, Logic, Avid, Photoshop, After Effects. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjelder faktisk begge veier (som du nevner lager Apple en del egne titler). Det finnes selvfølgelig enda mer software til Windows, men hvor mange forskjellige program av hver type trenger man? Tror du skal være hardt prøvet for å finne noe område (med unntak av spill*) hvor du ikke finner fullgode programmer til OSX...

 

Videre kan man jo kjøre UNIX-program i OSX...

 

Sorry at jeg blir såpass oppjaget, men her uttaler du deg rett og slett om noe du åpenbart ikke har undersøkt i særlig grad... :no:

 

*Det finnes ikke så mange spill til Mac og spill kommer dessuten mye senere til Mac enn Windows... (som hovedregel).

Lenke til kommentar

Men det aller største minuset med mac er den sinnsyke prisen. Hva koster en sånn derre p da? 18k elns? Det er da helt sinnsykt. For de som absolutt skal ha maks ytelse er vel mac uaktuelt. I de aller fleste tilfeller (ut ifra ulike tester jeg har lest) så er mac pc'en underlegen.

Lenke til kommentar

Vel, nå er ikke spill noe prioritet for meg, spiller kanskje en gang i måneden og da enten Zelda på Gamcuben eller Warcraft på mac'en. Ville definitivt ikke gått får mac hvis spill var høyt på prioriteringslista. Når det er sagt så eksisterer det da faktisk ganske mange spill til mac, og de fleste større titler blir jo utgitt for begge platformer...

 

MacGameDatabase.

 

Sitter med et inntrykk av at en del her inne egentlig vet veldig lite om hva som finnes av programvare for OSX... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...