Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP: NextGenTel gjøre det selv m/ gamle analoge linjer: hv

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en følelse av å ha bitt over mer enn jeg kan tygge da jeg sa nei takk til installatør.

Jeg prøver å installere NextGenTel på min analoge linje med flere tilknytningspunkter.

På brukerveiledningen står det at når man har flere tilkoblingspunkter, så må man åpne det første punktet (det har jeg funnet), og der skal det være en grå og en svart ledning.

mmmmm... Nai.

For det første er det en gammeldags tre-pins plugg, og inni den er det to par ledninger som går ut, og to som går inn i leiligheten. Disse er koblet inn i hverandre på en mystisk måte i tre-pins pluggen - både ut- og- inn ledningene splittes, og kobles sammen gjennom en liten sukkerbit til pluss og minus på tre-pinspluggen (geddit?).

Hvordan i h. kobler jeg de ut-ledningene til splitteren? Veiledningen snakker bare om moderne ledninger i én strømpe, og forklarer at "for analoge telefoner er det de to midterste pinnene som fører signalene. Polariteten er likegyldig."

Så enkelt er det ikke her. Jeg har fire ståltråder inn og fire ut, i to par. Hvordan finner jeg ut hvilke som skal hvor?

Hvis jeg experimenterer litt her, risikerer jeg da å ødelegge noe?

Takknemlig for enhver hjelp her. Jeg vil ha bredbånd i dag (har ventet i to måneder!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-16 12:19, haavardfp skrev:

Jeg sitter her med en følelse av å ha bitt over mer enn jeg kan tygge da jeg sa nei takk til installatør.

Jeg prøver å installere NextGenTel på min analoge linje med flere tilknytningspunkter.

På brukerveiledningen står det at når man har flere tilkoblingspunkter, så må man åpne det første punktet (det har jeg funnet), og der skal det være en grå og en svart ledning.

mmmmm... Nai.

For det første er det en gammeldags tre-pins plugg, og inni den er det to par ledninger som går ut, og to som går inn i leiligheten. Disse er koblet inn i hverandre på en mystisk måte i tre-pins pluggen - både ut- og- inn ledningene splittes, og kobles sammen gjennom en liten sukkerbit til pluss og minus på tre-pinspluggen (geddit?).

Hvordan i h. kobler jeg de ut-ledningene til splitteren? Veiledningen snakker bare om moderne ledninger i én strømpe, og forklarer at "for analoge telefoner er det de to midterste pinnene som fører signalene. Polariteten er likegyldig."

Så enkelt er det ikke her. Jeg har fire ståltråder inn og fire ut, i to par. Hvordan finner jeg ut hvilke som skal hvor?

Hvis jeg experimenterer litt her, risikerer jeg da å ødelegge noe?

Takknemlig for enhver hjelp her. Jeg vil ha bredbånd i dag (har ventet i to måneder!!)

Blir litt forvirret av hva som er inn og ut i leiligheten din, men du skal kun ha tak i det parret av ledere som går til den første kontakten din fra telenor. Koble fra alt annet. Har du 2 par inn fra telenor (4 ledere) så er det ene til overs hvis ikke du bruker 2 analoge linjer. (2 nummer)

Lenke til kommentar

nevermind, jeg fikk koblet til til slutt. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg har to par ledninger som går fra boksen i entreen, men det kommer bare et par utenfra, og det er den vi trenger.

Det var jammen litt vanskeligere enn jeg trodde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...