Proliator Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har veldig lyst til å importere en alienwares laptop til 21000kr. Men hva slags avgifter kan jeg forvente å betale for denne? Har noen noen smarte triks for å unngå avgifter? (annent en å dra ditt og hente den selv. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Du må nok betale 24% mva. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 hvis du har en kammerat som bor der kan jo han kjøpe den for deg og sende den som gave. For de sjekker vel ikke hva som er inni pakka? Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Det er jo også en mulighet. Men hvis du ber nettbutikken sende som gave så går det ikke. Grensen for gave er 1000,- Lenke til kommentar
Gophy Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Du kan som nevnt tidligere i tråden regne med 24% norsk MVA, i tillegg til fortollingsgebyr som fraktselkapet/fortelleren tar, som oftest en plass mellom 100 og 150 NOK + MVA, itillegg så kommer fraktomkostninger. I ditt tilfelle vil disse sikkert beløpe seg til en del viss du skal ha fullforsikring på pakken. (Regn sikkert med 1000++ kr.). Det er ingen god idé og få maskinen tilsendt som "gave" med en verdi under 1000,- NOK, da du vil få store problemer med en eventuell "reklamasjon" i forbindelse med problemer mtp. levering o.l. - Ja, ting forsvinner... Litt kjipt viss du da kun har rett på erstatning som tilsvarer pakkens oppgitte verdi <1000 kr... En annen viktig ting i forbindelse med "import" av laptop, er at maskinene i de fleste tilfeller ikke leveres/kan leveres med norsk tastatur - og i noen tilfeller er dette bortimot umulig å skaffe (for leverandører som ikke har produktene sine på det norske markedet kan dette bli særdeles vanskelig). Og, som forbruker i Norge (ved handel i Norge) stiller du langt sterkere enn i de fleste andre land mtp. garanti/reklamasjoner o.l. Så, summa summarum, viss hele prosessen går knirkefritt, så er det en hel ny verden av produkter og priser som åpner seg ved tanke på import. MEN, skulle noe gå galt underveis, så får du en MYE større jobb, enn ved handel her "hjemme på berget..." Lenke til kommentar
Proliator Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 hvis du har en kammerat som bor der kan jo han kjøpe den for deg og sende den som gave. For de sjekker vel ikke hva som er inni pakka? hva hvis jeg får den levert til noen venner i USA og de sender den vidre til meg da?? dekker forsikringen den da hvis den blir borte på veien?? kommer den da tollfritt inn i landet da?? Lenke til kommentar
Gophy Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 hvis du har en kammerat som bor der kan jo han kjøpe den for deg og sende den som gave. For de sjekker vel ikke hva som er inni pakka? hva hvis jeg får den levert til noen venner i USA og de sender den vidre til meg da?? dekker forsikringen den da hvis den blir borte på veien?? kommer den da tollfritt inn i landet da?? Sist jeg sjekket, var reglene som følger: Gaver (også "gaver") med verdi inntil NOK 1000, kan sendes tollfritt inn til Norge. Gaver/"Gaver" med oppgitt verdi over NOK 1000 må fortolles på vanlig måte. Da det er den oppgitte verdi av sendingen du betaler forsikring til fraktselskapet (f.eks. DHL, UPS o.l.) for, så er det også kun en sum tilsvarende denne som forsikres. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Om du kjenner noen som har FN tjeneste så får disse fritak for moms. Hadde en kompis som var i Libanon for noen år siden. Han kjøpte en del stero utstyr og masse annet dill... Vet ikke om det er slik nå da. Lenke til kommentar
jimhell Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Hvis PC`n ser ut som den er brukt, kan den gå som gave. under kr.1000 Nytter ikke å sende en helt ny PC i posten. De åpner pakken og sjekker. Smuss den til, pakk den inn i brukte klær. Kanskje det går. Kjipt å kjøpe en PC til 21000 og hvis det skulle være feil på den. Må den sendes til utlandet. du må nok sikkert fortolle den tilbake igjen..... Lenke til kommentar
Proliator Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Kjipt å kjøpe en PC til 21000 og hvis det skulle være feil på den. Må den sendes til utlandet. du må nok sikkert fortolle den tilbake igjen..... Ja det er det jeg også tenker på hva hvis det er feil på den.. har ikke så veldig lyst til å begynne og sende den fram og tilbake en god del. Får jeg klasefisert den som gave og den blir borte er det jo ikke forsikring heller. Og å betale ytligere 23% o MVA har jeg heller ikke planner om.. Så det blir ikke noe super kul alienwares på meg virker det som. WB CL 1557 har jeg fått et tilbud på som gjør den betraktlig mye billigere. Og får norsk tastatur og ikke minst garanti og reklamasjons rett. Lenke til kommentar
jimhell Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Sjekk med taxfree butikken på Gardermoen. Om de kan bestille den. Ta den med ut av landet og inn igjen. Da er den jo brukt.... Garanti er jo grei med en butikk i Norge. Kjøpsloven gjelder jo. Endret 12. februar 2004 av jimhell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå