Gå til innhold

HArdføre PC`er

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg bare skulle dele en erfaring jeg fikk sist helg...

Har en gammel PC stående, med en AMD K6 250 MHz, 128MB ram, 20 + 1,6 GB harddisk, etc, etc...

Tenkte denne kunne være fin å eksperimentere med, så jeg installerte Win 2000 på den, det gikk fint, W2K kjører faktisk som en drøm, men har ikke installert noen andre programmer, da....

Tenkte som så, hva med å ta all hardwaren ut av kabinettet, og montere det på en plate, som jeg så kunne henge på veggen her i data-rommet, til pynt (fungerende sådan).

Som sagt så gjort. Reiv ned dritten, satte den ihop igjen på en plate, og fyrte opp. Virka fint, en liten stund, men så hengte den seg opp under oppstart av W2k, og etter det så nekta den å boote i det hele tatt, ikke annet enn svart skjerm.

Prøvde alt som tenked kan, bytta skjermkort, bytta RAM, tok av harddisker, floppy, nettverk etc, men nei, like svart.

La da hele prosjektet på is, litt ergerlig, men pytt pytt, gammel PC, så....

Så tok jeg den fram igjen i dag, for å prøve en gang til. Sanne dritten, virka ikke. Men så kkjente jeg en lukt som om det var noe svidd elektronikk i nærheten. Slo av strømmen på PC`en, og begynte å kkjenne rundt på hovedkortet. OG dere skal tro jeg brant meg på en ringkjerne spole !!! Den var glohet !!

Titta da under hovedkortet, og der lå det jammen en løs skrue, mellom metallplate som kortet var festet til, og kortet selv.

Fikk pirka bort skruen, og starta opp maskinen igjen... Og den virker !!!

Hva er oddsen for det, tro ?

Er de gamle virkelig eldst, og mest hardfør ???

Dette var bare en liten historie påslutten av dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Morsom historie :)

Tror faktisk datautstyr generellt er mere hardfør enn folk tror. Med litt forhåndsregler så går det som oftes bra. Og data'n overlever de utroligste ting. Flere ganger jeg har vært bombesikker på at jeg har ødelagt noe for å så oppdage at det faktisk virker fint :)

Lenke til kommentar

Opplevde noe ganske spesielt selv i dag. Har en 850mhz duron som jeg skulle teste om var noe bedre enn den andre kjøleren min. Det var den ikke, så jeg skulle bytte tilbake. Men orben var så hard å få av, så jeg brukte litt for mye makt, og den sklei plutselig over hele cpuen og lagde et fint hakk i coren i ene hjørne. KNUST, tenke jeg.

Men neida, startet opp igjen og alt funket fint. :thumbs:

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...