Stroyer Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Nå har jeg lastet ned Skolelinux, fordi det virker som et passende program for en av mine eldgamle, utkjørte slitere. Problemet er at jeg ikke finner ut hvordan jeg ordner en startdiskett, og jeg finner ingen steder jeg kan finne det ut heller Jeg går inn i CDen, inn i "install"-mappa, og velger fila "boot". Maskinen har Windows 95 fra før, så et lite vindu med DOS popper opp. Der kan jeg velge mellom dette: 1= debian-installer (Skolelinux) 2= IDEPCI kernel 3= compact (SCSI) kernel 4= 2.4.x kernel 5= vanilla (standard) hernel Jeg velger alternativ 1 (tror det er denne jeg skal velge), men får ganske tidlig opp en beskjed om at det ikke er nok minne på maskinen. At det ikke er nok minne på maskinen til å lage en oppstartsdiskett synes jeg virker helt sykt, så jeg tenker meg det egentlig er noe _jeg_ har gjort galt her. Noen som vet hva jeg skal gjøre? _____ EDIT _____ Ser ut som om jeg gjorde det helt feil. Sansynligvis skal jeg inn i programmet "rawrite2". Problemet der er at jeg blir bedt om å skrive inn "disk image source file name" - noe jeg absolutt ikke vet hvor ligger. Noen som kan hjelpe meg? Endret 9. februar 2004 av Stroyer Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Går igjennom CDen jeg har liggende her: i mappa isolinux ligger det endel .bin-filer som ser ut til å passe rimelig godt på en/flere floppy-disker. Prøv å søke på kvasir etter "skolelinux diskett install" og se om du finner noe på mailinglista til skolelinux. Å kjøre inn skolelinux på "gamle slitere" høres ikke særlig bra ut.... Meninga med SkoleLinux er å ha en kraftig tjener som du installerer på (og installasjon på en nyere maskin gjør at du kan bruke bootbar CD....), og så kjører gamle maskiner (pentium 133MHz og høyere anbefales) som tynne klienter mot denne kraftigere tjeneren. Ellers er dokumentasjon til SkoleLinux ganske fin på dette området..... Veldig omfattende og detaljert for hvordan det skal settes opp. Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Å kjøre inn skolelinux på "gamle slitere" høres ikke særlig bra ut.... Meninga med SkoleLinux er å ha en kraftig tjener som du installerer på (og installasjon på en nyere maskin gjør at du kan bruke bootbar CD....), og så kjører gamle maskiner (pentium 133MHz og høyere anbefales) som tynne klienter mot denne kraftigere tjeneren. Oi. Ja, da har jeg nok misforstått litt her. Trenger noe som takler eldre maskiner (er vel omvendt egentlig: eldre maskiner skal takle det), så da tenkte jeg Skolelinux måtte være mest brukt på sånt. I alle fall: takk for svaret! Noen som har noen forslag til alternative gratis-distroer? Tenker da på mindre, grafiske og brukervennlige systemer. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Noen som har noen forslag til alternative gratis-distroer? Tenker da på mindre, grafiske og brukervennlige systemer. Dersom du tenkjer på maskiner frå den tida Windows 95 var populært (8-16 MB RAM, tidleg Pentium), vil eg seia at ingen Linux-distribusjonar er spesielt godt eigna. Dersom du kjenner Linux godt, kan du fint setja opp eit brukbart system, men det vil ikkje vera nybyrjarvennleg og det vil ikkje sjå pent ut. Windows 95 vil gå som ei kule, og du kan spela Doom og SimCity 2000 og andre ting du ikkje kan drøyma om å gjera med Linux på same maskina. (Dersom du set den same maskina i arbeid som tenar (lagring, e-post, web, ...), vil du truleg sjå at Linux klarar langt meir enn Windows. Her ligg litt av styrken til Linux på gamle maskiner.) Skolelinux er fint dersom du har eit heilt klasserom med gamle maskiner (P133 og 32 MB RAM er tilrådd, men det går med mindre òg). Då kjøper du éi maskin til 30.000, og brukar resten til tynnklientar som berre tek seg av skjerm, tastatur og mus. Alt tungarbeidet blir gjort på tenaren. På "skrivebordet" har Linux i grunnen sin styrke på maskiner med minst 128 MB RAM. Tendensen dei siste åra har heldigvis vore at Linux ikkje blir særleg mykje tyngre, men i mange tilfelle raskare for kvar nye utgåve. Difor trivst eg framleis godt på 450 MHz, som eg har brukt leeeenge. Windows ser derimot ut til å halda fram med å bli stadig tyngre. For å koma tilbake til spørsmålet ditt: Dersom maskina har minst 64 MB RAM, kan du gjerne prøva ein moderne Linux-distribusjon. (Prosessorfarten har mindre å seia.) Har du mindre RAM, bør du nok tenkja deg om, for det kan verta vanskeleg. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg kjører Debian GNU/Linux Sid på min P187 med 100MB ram. P133-en med 32mb ram står som server. P187-en er den jeg sitter og skriver på nå. Den kjører Opera, sylpheed, xmms og to terminaler (en til ssh mot serveren som kjører irssi, og en lokal terminal). Fungerer kjempegreit, selv om jeg har våte drømmer om raskere maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå