Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har en 99 IBM aptiva med bare 64 mb standard ram... Bare lurer på hvor mye ekstra jeg kan hive i for en rimelig penge... Her er litt system info... AuthenticAMD AMD-K6 3D Processor 64,0 MB RAM Har 0 peil på ram, annet enn at det går litt fortere med flere av sorten og hvor det skal sitte. Må jeg instalere de ekstra ramene på noen måte etter de er plugget i? Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Det vil ikke bli store summen. Regner med at du har SD-RAM med 100 eller 133Mhz bushastighet på, og da er det bare å kikke på Komplett.no f.eks, på SD-RAM med 100 eller 133 oppnevnt i specsa Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har en 99 IBM aptiva med bare 64 mb standard ram... Bare lurer på hvor mye ekstra jeg kan hive i for en rimelig penge... Her er litt system info... AuthenticAMD AMD-K6 3D Processor 64,0 MB RAM Har 0 peil på ram, annet enn at det går litt fortere med flere av sorten og hvor det skal sitte. Må jeg instalere de ekstra ramene på noen måte etter de er plugget i? Det er gasnke sikkert pc 100 ram i den maskinen der. Kan nevne at SD-ram er like dyrt/dyrere enn DDR_ram Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Jepp, det er en billig og effektiv oppgradering. Det du skal ha er SDram av typen PC100 eller PC133 (begge fungerer like bra). Brikken må ikke være av typen "SODIMM" fordi de er mye mindre og passer kun i bærbare PC'er. Sats også på brikker som er kompatible med hovedkort i gamle PC'er. Du kan se på "BX" som en betegnelse på slike gamle hovedkort. Pass på at brikken du kjøper ikke er merket med "passer ikke BX". Hvis du kjøper en slik og prøver i din maskin risikerer du at kun halve brikken "oppdages". Altså at en 128MB-brikke oppfattes som 64MB. Jeg tror disse vil passe fint i ditt systtem: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&view=detailed http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...75&l=2&lantall= Endret 9. februar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 AMD K-6 CPUène har ikke HK med BX brikkesett såvidt jeg vet....... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 AMD K-6 CPUène har ikke HK med BX brikkesett såvidt jeg vet....... Jeg vet, men de har ofte Intel FX og TX chipsett eller Via chipsett som har de samme begrensingene på minnekontrolleren. Jeg sa bare "BX" siden det som regel er det de er merket med på nettbutikkene. Komplett skriver f.eks "ikke BK hovedkort" på de brikkene som ikke passer til så gamle PC'er. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har en 99 IBM aptiva med bare 64 mb standard ram... Bare lurer på hvor mye ekstra jeg kan hive i for en rimelig penge... Artig at du bruker ordet "HIVE" -kanskje det er nettop det du bør gjøre... PS Jeg ville kjøpt brukt minne, på dagens feks 256MB minne, er det gjerne bare 4 minne chipper med 64MB pr chip. -Om du kjøper noe slikt er sjansen stor får at du bare får nyttig gjøre halvparten. -Prøv å få tak i en eller to dobbelsidige minne brikker med 64MB eller 128MB RAM.... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 hvis jeg tar ut RAM brikken som sitter i og tar den med meg på komplett, kan de hjelpe meg mer nøyaktig med hva som passer da? Jeg har hørt at hvis en har 64 MB brikke som står der fra før, kan en kunn oppgradere med tilsvarende. Er det riktig? Kan jeg ta ut 64 MB brikken og sette i f.esk 2 eller 3 128 MB brikker, alt etter hva det er plugger til? Tenker selfølgelig på maskinen min, ikke teoretisk på andre maskiner. Hvor mye utbytte vil jeg egentlig få, vil jeg merke store forskjeller? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 hvis jeg tar ut RAM brikken som sitter i og tar den med meg på komplett, kan de hjelpe meg mer nøyaktig med hva som passer da? Ja, det burde kunne hjelpe deg med. Jeg har hørt at hvis en har 64 MB brikke som står der fra før, kan en kunn oppgradere med tilsvarende. Er det riktig? Kan jeg ta ut 64 MB brikken og sette i f.esk 2 eller 3 128 MB brikker, alt etter hva det er plugger til? Tenker selfølgelig på maskinen min, ikke teoretisk på andre maskiner. Vanskelig å si om du kan ha forskjellige størrelse på minnebrikkene. Du kan jo kjøpe 1 stk. 128MB-brikke og prøve å sette den sammen med den 64MB-brikken du har og se om det virker? Hvor mye utbytte vil jeg egentlig få, vil jeg merke store forskjeller? Ja, Windows vil være raskere da det blir mindre lesing fra harddisken som følge av mindre bruk av swap-filer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Du kan laste ned siggen min og finne ut hvilken rambrikke/type du har i boxen din.... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Er det ram som har mest å si for hastigheten på maskinen? Hva med prosessor, hva er det den gjør? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Du kan laste ned siggen min og finne ut hvilken rambrikke/type du hari boxen din.... Chipset egenskaper Hovedkort chipset ALi M1541 ALADDiN 5 Ekstern hurtigbuffer størrelse 512 Kb Ekstern hurtigbuffer type Synchronous Pipelined Burst Ekstern hurtigbuffer status På Minne sokler DRAM sokkel #1 64 Mb (SDRAM) Chipset produsent Firmanavn ALi Corporation Produkt informasjon http://www.aliusa.com/eng/product/product_index.htm Driver nedlasting http://www.aliusa.com/eng/support/support_driver.htm Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Mammakortet> SPD så finner du ramspecs. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 fant ikke noe på SPD.... Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Er det ellers noe jeg bør tenke på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Er det ram som har mest å si for hastigheten på maskinen? Hva med prosessor, hva er det den gjør? Begge deler har mye å si. Mengden ram begrenser ikke hastigheten på PC'n dersom du bare har nok av det til enhver tid. I dette tilfelle tviler jeg på at det er i nærheten av nok. Ergo maskinen din sinkes av for lite ram. Jeg tipper en stk 128MB-brikke til (totalt 192MB) er nok for ditt bruk. Hensikten med ram er at den husker på alle programmene du kjører i øyeblikket og er altså en skalgs rask korttishukommelse. Har man for lite av dette så må man bruke lang tid på å grave i langtidshukommelsen (harddisken) selv for de arbeidsoppgavene man holder på med. Når man han nok ram, så begrenses hastigheten av bla. prosessoren. Oppgaven til den er å utføre arbeidsoppgavene i programmene. Den jobber altså, mens ram husker. Tilkoblingen mellom minnet (ram) og hjernen (prosessoren) er alltid veldig rask. Tilkoblingen mellom harddisken (langgtidsminnet) og prosessoren er veldig tregt. Derfor er det ønskelig at de arbeidsoppgavene (programmene) man holder på med i øyeblikket får plass i ram. Om de ikke gjør det så må de mellomlagres på den trege harddisken. Fordelen med ram er at det er så raskt, mens ulempen med ram er at det er forholdsvis dyrt (per MB) og den mister all hukommelse når maskinen slåes av. Harddisken husker alt selv om maskinen slåes av og den er billig (per MB) men den er derimot ganske treg. Det gjelder altså å holde alle delene passe oppdatert og passe bra, ellers så vil noen av delene begrense hastigheten på maskina. F.eks en 1000MHz prosessor ville neppe bitt opplevd så veldig mye raskere dersom du ikke oppgraderte minnet og harddisken samtidig. Det gjelder å balansere hva som er bra nok. Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 kan nesten forklare det med: Prosessor (hjerne), minne (nervesystem) Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Takk for et strålende inlegg "Simen1", jeg ble litt klokere Nå er bare spm om hvor mye ram jeg kan ha. Slik maskinen er i dag har den 9 MB HD, 400 mhz og 64 mb ram. Er det en ulempe å ha for mye ram? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Takk for et strålende inlegg "Simen1", jeg ble litt klokere Nå er bare spm om hvor mye ram jeg kan ha. Slik maskinen er i dag har den 9 MB HD, 400 mhz og 64 mb ram. Er det en ulempe å ha for mye ram? Eneste ulempen er vel at det er dyrt... Men så er det ikke så veldig mye vits å kjøpe alt for mye heller. (Du vil f.eks neppe merket noe som helst forskjell på 1 GB og 2GB om maskina di hadde takler så store minnebrikker) Det mest fornuftige med dagens priser vil nok være å kjøpe en 128 MB brikke til den maskina der. Jeg vil tippe du merker det meget bra på ytelsen. Jeg kan forresten tipse deg om at det finnes andre billige måter å få en betydelig raskere maskin. F.eks å gå i bruktmarkedet og kjøpe deg en brukt PC. Her er noen eksempler: 1 2 3 4 eller kanskje en billig ferdig-PC fra psdata. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Eh, dette er den billige brukte datamsakinen. Jeg kjøpte den for ca 3 uker siden. Gav 1300 for den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå