Gå til innhold

Partisjonering av Seagate 160Gb

stich

Anbefalte innlegg

Jeg skal akkurat til å partisjonere 160Gb Seagaten min, og har derfor noen spørsmål:

Er det lurt å ha bare OS på en partisjon, eller bør/kan man ha de installerte programmene/spillene på samme partisjon (programfiler-mappen)?

Hva bør "Cluster Size" være på partisjonene?

Bør alle partisjoner bruke NTFS?

Hva er anbefalt størrelse på den partisjonen som OS ligger på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel lurt å ha OS og programmer på en disk. blir ofte 'klusj' når man fomaterer og ikke sletter alle programmene. jeg har 8GB til dette, men anbefaler litt mer. spill kan man ha på egen partisjon.

cluster size er vel lurt å ha på det minste alternaltive. og det er vel best å ha kun et filsystem. så alle bør være ntfs syns jeg.

Lenke til kommentar
er vel lurt å ha OS og programmer på en disk. blir ofte 'klusj' når man fomaterer og ikke sletter alle programmene. jeg har 8GB til dette, men anbefaler litt mer. spill kan man ha på egen partisjon.

cluster size er vel lurt å ha på det minste alternaltive. og det er vel best å ha kun et filsystem. så alle bør være ntfs syns jeg.

kan cluster size på det laveste redusere ytelsen?

Lenke til kommentar

Skal du ha Windows (som har mange små filer) tar du en lav Cluster Size. Skal du ha MP3, AVI etc velger du større Cluster Size.

Ikke partisjoner disken for mye... du vil angre på størrelsene du setter uansett... bedre å kjøre defrag på den ofte...

Lenke til kommentar
Skal du ha Windows (som har mange små filer) tar du en lav Cluster Size. Skal du ha MP3, AVI etc velger du større Cluster Size.

Ikke partisjoner disken for mye... du vil angre på størrelsene du setter uansett... bedre å kjøre defrag på den ofte...

På windows partisjonen: så lav som 512kb?

4kb på resten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...