Gå til innhold

slackware install

Anbefalte innlegg

jaja... nå fikk jeg meg endelig til å skifte.. spasserte bort til en kamerat som hadde Slackware 9.1 liggende...han brente den ut for meg (2cd'er), gadd ikke laste det ned selv, da han hadde det :) ..

Jeg går hjem..smekker CD1 inn i cd-rom stasjonen..booter ikke... nei nei.. jeg booter opp windows, kikker litt rundt i mappene på CD'en .. i mappene "bootdisks" og "rootdisks" ligger en "readme" fil, der stod det hvordan jeg skulle lage oppstarts og install floppy'er (totalt 3stk.). jeg gjør dette... restarter maskinen..booter opp med den første av floppy'ene, laster inn kernel'en og forsetter med de andre 2 floppy'ene.. (jeg hadde allerede partisjonert og formatert til det riktige filsystem med en mandrake CD jeg hadde liggende).

dette går jo strake veien tenker jeg (og undres hvorfor i alledager jeg har hørt så mange skrekk historier om slackware installasjonen)..jeg velger å installere alt, setter i cd1 og alle pakkende installeres, jeg er kjempe fornøyd og storkoser meg virkelig.. "please insert next slackware CD" .. greit det tenker jeg, og fyrer i cd2, og klikker på "enter".. men den popper bare ut igjen...huh? hva nå? .. jeg prøver igjen med samme resultat.. det var rart tenker jeg.. jaja, jeg lar den bare stå slik,så får jeg kameraten min til å brenne en ny kopi av cd2 .. men til ingen nytte, resultatet ble det samme.. jeg formaterer på nytt, og går igjennom installasjonen en gang til, denne gangen med den andre CD-ROM stasjonen'en jeg har stående i maskinen..nyttet ikke det heller.. jaja, da velger jeg bare avslutt og ser hvor mye som er blitt installert fra cd1.. booter opp alt ser fint ut.. helt til, ja du kan vel gjette det, ikke GNU. bare kommando linje.. usj.. jeg vil ikke akkurat påstå jeg er den mest drevne i linux, og noen pc uten GNU kommer rett og slett ikke på tale. (det mangler sikkert en hel del annet også, så jeg vil ikke tro at alt løses kun ved å laste ned feks. KDE)

vel her kommer spørsmålet mitt... hvorfor popper bare cd-rom'en ut igjen når jeg klikker på ok? man skulle jo tro at det var feil på cd'en, men jeg har jo prøvd med 2 forskjellige nå.. all hjelp og tips motas med glede (bortsett fra "skift til en annen distro, du er alt for dum til å bruke slackware")

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres merkelig ut. ei løysing kan være å legge inn swaret. den finn du på swaret.org og du kan bruke installpkg til å instalere den. Den ligg på cd2 også om eg ikkje huksar feil.

installpkg <filnavn>

etterpå kan du (som root) skrive

swaret --install

i terminal og då vil den instalere ALLE pakkane som høyrer til. i configfila til swaret kan du velge om du skal ta pakkane frå cdane eller få dei nyaste frå nettet :)

Lenke til kommentar

Alle pakkene du savner ligger jo på CD2.

Kan du ikke bare mounte den(siden du får systemet opp) og bruke installpkg for å installere de pakkene du trenger manuelt?

PS. Slack starter ikke i X pr. default så vidt jeg vet. Sikker på at det ikke er installert?

Lenke til kommentar
...ikke GNU. bare kommando linje..

Bash er da så GNU som det blir det :yes:

Hvis det er X eller GNOME du vil starte skriver du startx (Tror X fortsatt ligger på cd 1, GNOME ligger sikkert på cd2. Jeg husker ikke hva som ligger hvor siden jeg ikke har installert fra cd på en stund)

Hvis du vil at X skal starte når du slår maskinen på bytter du ut id:3:initdefault med id:4:initdefault i /etc/inittab

Hvis du vil installere pakkene på cd2 er det bare å mounte opp cd'en og kjøre pkgtool fra slackware/ mappen på cd'en.

Slackware forutsetter at du er i stand til å sette opp alle slike ting manuelt, så hvis du er ny på linux bør du ha litt tolmodighet før alt er slik du vil ha det.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...