Gå til innhold

CSS & font-family

Anbefalte innlegg

på w3 sin validator for css får jeg warning på Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative

men jeg har da font-family: Verdana, courier, serif;

skjønner ikke så veldig mye.. sto bare font-family: Verdana; først.. trodde det var feilen.. men nei da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I CSS deles skrifter inn i fem kategorier

Ikke for å pirke, men skrifter deles inn i to kategorier.

• Family-name
  • Generic-name

Browseren bruker den første skriften den kjenner igjen, så hvis du skriver font-family: verdana, helvetica, sans-serif, så velger IE verdana. Browsere som ikke har verdana, går til helvetica. De som ikke har helvetica eller verdana går videre på den siste. Det er "Generic-family", og den skal alle browsere kjenne igjen.

Lenke til kommentar
Ikke for å pirke, men skrifter deles inn i to kategorier.
  • Family-name
  • Generic-name

Det er inndelingen av skriftsettet du her sikter til. Med «skrifter» tenker jeg på alle elektroniske skrifter som står til UA-ers disposisjon. Dette er både antikva-skrifter, grotesk-skrifter (sans serif-skrifter) og fastbreddeskrifter, blant annet, noe som gjør en viss inndeling helt nødvendig (se under Generic font families i CSS-spesifikasjonen).

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
på w3 sin validator for css får jeg warning på Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative

men jeg har da font-family: Verdana, courier, serif;

skjønner ikke så veldig mye.. sto bare font-family: Verdana; først.. trodde det var feilen.. men nei da

Det var en merkelig font familie du har laget,

Verdana burde ha Helvetica, Arial eller en annen sans-serif font som

støtte font.. Courier har små serifer, det kan rett å slett være at din

font familie innholder både serif og sans-serif fonter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...