Gå til innhold

Katode/LED spm

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bruke noen katoder/LED i bilen min.

Det lyset skal brukes til er å lyse opp en forsterker under en plexiglass plate som er ca 20 x 40. Bør jeg bruke:

2 stk Sunbeam Katode rør (1 på hver side),

2-4 stk Sunbeam LED Ultrabright på hver side,

2 stk Sunbeam LED Meteor Light (1 på hver side) eller

2-4 stk Sunbeam Lazer LED (1-2 på hver side)

Hva lyser best og hva lyser rødest (vil ikke ha rosa skjær (eller hvordan det skrives) i lyset)

Er det noen butikker i Oslo området som selger dette?? (IKKE web butikker)

Går disse katodene på 12V eller må jeg gjøre noe for at de skal kunne kobles til 12V??

Og hvilke motstander skal jeg bruke til diodene. Noen som har skjema for hvordan jeg skal lodde de på??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte da på de LED'ene jeg har linket til da.

Men hvor stor motstand må hver LED ha for å kunne kobles til 12V?? Har lest så mye forskjellig. Og hvordan kobles de?? kun loddet til pluss beinet til LED'en?? eller?

og hvis jeg skal ha flere LED's, skal de kobles i serie eller i paralell? Noen som hadde giddi å laget et koblings skjema for 3 led?? med motstandene.

Lenke til kommentar

etter hva det du beskriver du skal bruke de til ville jeg brukt LEDS. angående motstand for å bruke 12V lønner det seg å lese det som står på siden:

Vf=5 VDC. If=12.6 mA. Ved tilkobling til 12VDC seriekobles en ¼W motstand på 560 ohm (medfølger ikke).

men siden du skal ha flere (de er veldig sterke tror virkelig ikek du trenger 2-4 på hver side) kan du sette 2 i serie og bruke 166 ohm (noe i nærheten) i stede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...