Gå til innhold

Reparasjon av mobiltelefon tar over to mnd

Anbefalte innlegg

For andre gang tar det over to mnd å få fikset alvorlige feil ved mobiltelefonen min (ett år gammel om noen dager). En kamerat mener at jeg etter forbrukerkjøpsloven kan heve kjøpet når det tar så lang tid. Har skumlest litt på lovdata men ikke funnet noe om dette. Er det noen som vet om han har rett, eller kan peke til andre ting jeg kan argumentere med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal ikke ta så lang tid. Du skal i allefall ha en lignende telefon tilbake, som lån til du får din egen tilbake. Mener det er noe med at du har krav på ny telefon når det tar så lang tid også.

her står det om hva du har krav på..

Vet det ikke skal ta så lang tid, men det gjør det altså :( Lånetelefon har de heller aldri når jeg leverer den inn, og jeg har ikke tid til å dra seks mil for å få det senere heller. HAr ikke funnet noe i forbrukerkjøpsloven om at man har krav på heving ved langdryg service. Det stod noe om det i den gamle loven, men dette er tydeligvis erstattet av krav om lånetelefon, noe som ikke hjelper meg stort.

Lenke til kommentar

De skal reparere den innen rimelig tid. Begrepet rimelig tid kan diskuteres, men jeg synes ikke 2 måneder er rimelig tid.

Du har krav på lånetelefon fra første dag hvis reperasjonen tar lengre tid enn en uke. Hvis de ikke har klart å utbrede feilen etter to reperasjoner har du krav på ny, men dette er den andre, så lånetelefon er det du får. Men om 2 måneder er rimelig tid, ville jeg tatt opp med forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

det er dessverre to ulike feil på telefonen, så jeg må nok vente til fjerde gangen for å heve kjøpet med det som begrunnelse. Er drittlei av den elendige behandlingen jeg får hos forhandleren, så jeg håpet at det var en snarvei til heving av kjøpet da det tar så lang tid.

Skal kontakte Sony Ericsson direkte og høre hva de har å si om den elendige kundebehandlingen. Selvfølgelig er supportsidene deres nede for tiden...

edit; wee, der var den oppe igjen :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

at de ikke har lånetelefon inne er ikke ditt problem - du har *krav* på lånetelefon, og butikkpersonalet er pent nødt til å ta en ny telefon ned fra hylla hvis de ikke har noen "lånetelefon" inne. og den du får låne skal ikke være dårligere enn den du har levert inn til reperasjon.

ring gjerne forbrukerrådet på tlf 815 58 200 hvis du har spørsmål, de er svært dyktige og kan hjelpe deg kjappere og bedre enn å spørre noen her (og så dobbeltsjekke hva andre sier).

lykke til!

Lenke til kommentar

Ring Sony Ericsson support på 815 00 840 og opprett en reklamasjonssak, evt. be butikken kjøre en reklamasjonssak direkte med Sony Ericsson på dette. Dette gjorde vi med hell flere ganger på min forrige arbeidsplass hvis servicetiden på verkstedet drøyde opp mot en måned.

At et verkstedet bruker to måneder på å fikse en mobiltelefon er altfor dårlig. Nå kan det tenkes at butikken har somlet med å sende denne inn på service også, men dette skal jo ikke du som kunde lide for. At butikken ikke har lånemobil inne er også tull. Dette har du krav på ifølge forbrukerkjøpsloven, og butikken kan faktisk ikke nekte deg dette, selv om de må låne deg en helt ny telefon. Stort sett alle lånemobiler var en gang for salg i butikken. Dette er et tap som butikken må regne med når de selger mobiler.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var de på TV2 hjelper deg eller Forbrukerinspektørene som mente at termen "rimelig tid" var ca 2 uker på vanlige produkter (altså mobiltelefoner)

To måneder mener jeg er nok for å heve kjøpet evt. får en godtgjørelse i form av en splitter ny mobil i stedet for den gamle. (gjerne en litt bedre modell for "tort og svie")

Lenke til kommentar
Ring Sony Ericsson support på 815 00 840 og opprett en reklamasjonssak, evt. be butikken kjøre en reklamasjonssak direkte med Sony Ericsson på dette. Dette gjorde vi med hell flere ganger på min forrige arbeidsplass hvis servicetiden på verkstedet drøyde opp mot en måned.

Forbrukerkjøpsloven gjør det egentlig veldig klart hvem man skal forholde seg til i reklamasjonssaker: selger/forhandler.

Dette er for at det ikke skal være mulig for selger/forhandler å dytte deg over til importør, produsent eller andre, og at du dermed kan bli en kasteball mellom disse.

Forhold deg til forhandler/selger du, så får slike uoverenstemmelser som dette gå til forbrukerrådet om selger/forhandler er vrang. Om ikke selger/forhandler forberder seg etter en korreksjon fra forbrukerrådet, kan saken gå videre til forbrukerombudet som kan pålegge selger/forhandler diverse ting. f.eks pålegge å gi deg en ny telefon + kompensasjon, som regel etter ditt ønske om det ikke er urimelig.

Lenke til kommentar

heisann! jeg jobber i bransjen!Det som har skjedd her er det at! ett ledd i prosessen har svikta! du forhandler har til en hver tid oversikt over hva som har skjedd! om de har motatt den.

Vanligvis får forhandler en fax med prisoverslag hvis det er noe feil som kunden "har forutsaket selv"! det jeg ville anbefale deg er og ta kontakt med sony ericsson og opprette en reklamsjons sak! de får fart i sakene.

Hvem som har ansvaret skal fåregå mellom forhandler og verkstedet! ikke berøre deg! som vanlig pleier sony ericsson og gi deg en bedre mobil enn den andre tlf din!

beklager mye Skriveleif er trøtt" :sleep:

PS:forhandler har plikt til og gi deg låne tlf!

Lenke til kommentar

For å gi litt klarhet i hva kjøpslov om varer kjøpt etter første juli 2002 sier:

Vare skal repareres innen syv dager. Dersom dette ikke kan gjøres,

skal utsalgssted tilby kunde et låneprodukt (innen syv dager)

Reparasjonstid skal vanligvis ikke overstige 21 dager.

Dersom du ikke tilbys et låneprodukt innen syv dager - eller reparasjon

tar vesentlig lengre tid enn 21 dager - har du etter forbukerkjøpsloven

rett til å heve kjøpet, eller bytte i et tilsvarende produkt.

(Småvarer (varer under kr 500,- skal ikke leveres inn for reparasjon,

men byttes det første året)

Det er likevel lov å tolke loven fornuftig - dvs. Dersom du har kjøpt deg

en ny bil til kr 600 000 og denne ikke kan repareres på under syv

dager - vil selvfølgelig

forhandler tilby deg gratis leiebil ved reparasjon, men alikevel slippe

å gi deg ny bil selv om reparasjon tar 30 dager.

(Ved en ny bil vil nok forhandler tilby deg leiebil, selv om rep bare tar 3 timer)

Lenke til kommentar

Det korleis forbrukerrådet har tolka den nye kjøpsloven, og sidan dei har vore heilt blind på setningen "viss ikkje urimelige kostnader for selgar". Så har dei komme med slike uttalelser.

Det som står der er

2 gonger rep for samme feil, 3. gong er berre konstatering av samme feil.

4 gonger ulike feil, 5. konstatering av feil.

Etter at ein av desse vilkårene er oppfylte kan kunde anten heve kjøpet eller velge ny telefon.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...