Caliber Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei, har planer om å planslipe cpu (tok du han..? ) og lurer på hvilke butikker i oslo-området som selger 400-, 800- og 1200-kornet sandpapir, og muligens en dremel? Håper å senke temperaturen med et par grader, men er det noen store fallgruver med denne prosessen? Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg kjøpte min dremel hos Jernia, vet ikke om Oslo har Jernia, men alle disse butikkene har dremel. Du kan også gå på Clas Ohlson å kjøpe fake dremel, den er like god som original. Gå til bygg og bo, de har sandpapir...lignende butikker har også Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Takker igjen Gef, godt å vite at sånne som deg kan hjelpe i "nødens" stund! Add meg gjerne på MSN, hadde vært hyggelig å slå av en prat, så kunne jeg tømt deg for kunnskap! Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Alle jernvarehandler og autosjapper (Biltema ol.) selger våtslipepapir/smergel. Vær forsiktig når du plansliper da! Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Skal passe på ja, kommer nok en tilbakemelding her på forumet når jeg har gjennomført d... Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Skal passe på ja, kommer nok en tilbakemelding her på forumet når jeg har gjennomført d... Mvh, Haakon Fint, sleng ut noen bilder hvis du har muligheten. Har lagt deg til msn, sitter på skolen nå. Gleder meg til å se resultater! Lenke til kommentar
Patience Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Alle Jernia i sentrum har både våtslip og tørrslip. Våtslip er det fineste. Dremel har vi masse av, og ja - jeg jobber på Jernia. Appropos sliping; CPU'en din blir desverre ikke rettere av å håndslipe. Derimot vil nok datamaskinen din gå -opp- et par grader om det er heatsinken som er avgjørende for det. Håndsliping blir sjeldent bedre enn konvekst. Mange tror også at overflaten blir finere av å finslipe.. Ja, men ikke så veldig mye finere enn hva den var da den var maskinert (ofte). Selv om maskineringsmøsteret vises så må dere bruke et måleur som måler 1/100 mm for å finne ruheten. Overflaten er ikke så ru som den ser ut til å være. Dette gjelder i hvertfall min Alpha 8045 heatsink som sitter på Xp2800'n min. Kompensasjonen for eventuelle porer og ujevnheter samt luft mellom heatsink og cpu bruker man kjølepasta for å ta seg av. De få tilfellene hvor det lønner seg å planslipe er når heatsinken allerede er skjevslipt. Da er det om å gjøre å rette opp planflaten slik at heatsinken kommer nærmere cpu'en og minske mengden med kjølepasta med at cpu og heatsink kommer nærmere hverandre.. Dere kan si hva dere vil, men å planslipe for hånd med sandpapir uten et maskinbord som er 100% rett gir ikke rett flate. Jeg er og har jobber som maskinarbeider i flere år, og har faktisk fagbrev som sådan. Desverre har jeg målt og sett hvilken skade sandpapir kan gjøre. Uten gode måleinstrumenter er det vanskelig å se hvilken skade man faktisk gjør. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) Når jeg planslipte min CPU, brukte jeg da kun 1200 papir, underlaget var en glassplate...glassplater trenger ikke å være 100% rette, men de er rette nok! Tegner du ett kryss over IHS'en på CPU'en med en tusj, så kan du se etterhvert som du pusser om det blir rett. Jeg selv tjente 2 grader load, av å kun planslipe CPU. Pusser du i 8 tall hele tiden, å ikke legger for stort press på, tørker av pussestøvet på CPU'en og dunker av pussepapiret, kommer det ikke stygge porer eller riper i CPU'en. Flere har faktiskt opplevd opp til 7 grader forskjell! Spør du meg, hjelper det å planslipe! Vil anbefale å lese her Endret 9. februar 2004 av Gef Lenke til kommentar
Patience Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Når jeg planslipte min CPU, brukte jeg da kun 1200 papir, underlaget var en glassplate...glassplater trenger ikke å være 100% rette, men de er rette nok! Tegner du ett kryss over IHS'en på CPU'en med en tusj, så kan du se etterhvert som du pusser om det blir rett. Jeg selv tjente 2 grader load, av å kun planslipe CPU. Pusser du i 8 tall hele tiden, å ikke legger for stort press på, tørker av pussestøvet på CPU'en og dunker av pussepapiret, kommer det ikke stygge porer eller riper i CPU'en. Flere har faktiskt opplevd opp til 7 grader forskjell! Spør du meg, hjelper det å planslipe! Vil anbefale å lese her Det med å bruke sprittusj er som her sies en svært god ide. En vanlig teknikk å bruke. Glassplate har jeg hørt om før. Men om det skal bli 100% bør glassplaten være litt tykk fra min synsvinkel. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Når jeg planslipte min CPU, brukte jeg da kun 1200 papir, underlaget var en glassplate...glassplater trenger ikke å være 100% rette, men de er rette nok! Tegner du ett kryss over IHS'en på CPU'en med en tusj, så kan du se etterhvert som du pusser om det blir rett. Jeg selv tjente 2 grader load, av å kun planslipe CPU. Pusser du i 8 tall hele tiden, å ikke legger for stort press på, tørker av pussestøvet på CPU'en og dunker av pussepapiret, kommer det ikke stygge porer eller riper i CPU'en. Flere har faktiskt opplevd opp til 7 grader forskjell! Spør du meg, hjelper det å planslipe! Vil anbefale å lese her Gef, når skal jeg avslutte slipingen? Get on msn m8.. Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå