JuZt3r Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hvilken av disse to distroene passer best for meg. Det jeg trenger er en "enkel" dhcp-server. Ganske lett å configurere, åpne porter osv. Jeg vet ClarkConnect har web-interface, vet ikke så mye om Smoothwall. Har heller aldri prøvd noen av dem. Kan jo godt komme med gode og dårlige opplevelser også Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Er lenge siden jeg har lekt med smoothwall (CC også for den saks skyld, men der drifter jeg et par bokser for kamerater så jeg kan litt om det) Begge to er beregna på å være firewaller. Smoothwall har støtte for ISDN/modem/LAN/ADSL, mens CC bare har støtte for LAN/ADSL. Begge to har greie admin-interface, husker ikke hvordan smoothwall var til å spesifisere egne IP-adresser, men i CC kan du i hvertfall gå vekk fra standard. Smoothwall er beregnet på å være liten og kompakt. Mulighetene for å bygge ut systemet er vanskelige. Clarkconnect er veldig enkel å bygge ut videre, og er grei å bruke som filserver, webserver, dns-server og alt annet du måtte ønske å se på. De fleste jeg kjenner velger CC for å kunne lære seg litt mer om Linux etterhvert. Min anbefaling er selvfølgelig CC Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Kjører smoothwall på ruteren hjemme (Pentium 90 mhz med litt lite ram - 24 MB). Dette fungerer veldig fint. Du setter opp det meste under "setupen", og den har et veldig fint web-interface. I tilleg kan du logge deg inn med brukeren "setup" (på kionsoll eller ssh, men ikke bytt IP over ssh...), og få tilgang til det opprinnelige oppsettet. Smoothwall er KUN ruter/dhcp/dns-proxy/web-proxy/IDS/dyndnsklient/brannmur, og reines for å være veldig sikker. Så hvis du bare vil ha en lettdriftet ruterboks, gå for smoothwall. CC kan jeg ikke utale meg noe særlig om. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Har vært borti begge, men det begynner å bli en stund siden. Kan trygt anbefale begge, de er absolutt flotte til sitt bruk. Ettersom det jeg husker har vel CC flere servere tilgjengelig, slik at man kan bruke den som mail-server,ftp-server, o.l. Hvis du ikke kommer til å behøve slik funksjonalitet tror jeg kanskje smoothwall passer bedre til ditt bruk. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Har vært borti begge, men det begynner å bli en stund siden. Kan trygt anbefale begge, de er absolutt flotte til sitt bruk. Ettersom det jeg husker har vel CC flere servere tilgjengelig, slik at man kan bruke den som mail-server,ftp-server, o.l. Hvis du ikke kommer til å behøve slik funksjonalitet tror jeg kanskje smoothwall passer bedre til ditt bruk. Muligheten for å bygge ut CC er ganske grei, derfor liker jeg den best. Smoothwall hadde ikke gzip (bare tar), make, gcc, rpm, deb, whatever-pakkesystem og slike morsomme ting den gangen jeg brukte den, og da er det vanskelig å få noe mer ut av den. For folk som begynner med Linux og bruker opp en "heeeeel" maskin til Linux/firewall er det greit å kunne prøve seg på litt andre ting enn bare akkurat firewallinga. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 For folk som begynner med Linux og bruker opp en "heeeeel" maskin til Linux/firewall er det greit å kunne prøve seg på litt andre ting enn bare akkurat firewallinga. Der er jeg enig, hvis man vil prøve ut Linux så er CC mye mer morsomt Har jo sånne snasne ting som apt ferdig installert/konfigurert ved første oppstart. Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Kom på en ting til. Jeg bruker linja ganske heftig til tider, og det gjør farmi argh, så hadde det vært mulig å gjort sånn at den deler linja litt mer retferdig? Altså, f.eks hvis jeg sitter å laster ned en hel haug med stæsj, og farmi skal på nette, er det da en mulighet for han å gå inn å stille på noe, som gjør at jeg ikke får så mye linje eller noe sånt.. Kanskje litt dårlig forklart men. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Kom på en ting til. Jeg bruker linja ganske heftig til tider, og det gjør farmi argh, så hadde det vært mulig å gjort sånn at den deler linja litt mer retferdig? Altså, f.eks hvis jeg sitter å laster ned en hel haug med stæsj, og farmi skal på nette, er det da en mulighet for han å gå inn å stille på noe, som gjør at jeg ikke får så mye linje eller noe sånt.. Kanskje litt dårlig forklart men. Clarkconnect har mulighet for å sette max download på en enkelt IP-adresse. Gikk igjennom noen brannmurer for et par uker siden, og eneste med båndbreddebegrensning jeg har funnet er devel-versjonen av IPCop, som (såvidt jeg så), var fordeling i 3 "kategorier" med prioritet, hvor bra den er veit jeg ikke.... Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hvis du noen gang har sittet på en Windows maskin og lasta ned noe samtidig som du surfer på nettet har du nok merka at nettleseren sliter. Dette er (delvis) fordi Windows er temmelig dårlig på å fordele linja til det som behøver det (jobber mer på et "den som behøver mest får alt"-prinsipp ). I Linux derimot vil det som behøver linje få linje. Hvis du laster ned og mozilla behøver linje så får den det, på bekostning av nedlastinga selvfølgelig. Det vil naturligvis gå tregere enn om du bare surfa, men det vil i hvert fall gå bedre enn det gjør Windows. Så jeg ville nok bare prøvd out-of-the-box før du begynner med fancy instillinger. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg vil anbefalle coyotelinux. Dette er DHCP og ruter paa en diskett. VELDIG enkelt aa sette opp, samt at du kan ta ut stoyende kilder som hd osv. Bruker selv dette hjemme, og gjennom et greit web grensesnitt kan du lett aapne porter osv. www.coyotelinux.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå