knatt Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 KJæresten min skal til NY straks, og derover er jo videokameraer veldig villige. Nokken som veit kva evt problem eg kan få med å kjøpe eit kamera der? strauen er 120 volt. DEt kan eg vel fikse. men formatet; PAL, NTSC. Er dette eit problem? takk for alle svar! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Anbefales ikke, du må ha PAL her i Norge. Digitalt kamera er ok, ikke video. Hvis du allikevel velger å kjøpe så lar det seg bruke mot PC'en i alle redigeringsprogrammene. Bruktverdien er derimot lav da kameraet ikke kan brukes på norske tv apparater. Lenke til kommentar
knatt Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 ok, takk for svar. Men går det ikkje an å konvertere frå NTSC til PAl på pc? Lenke til kommentar
iwaage Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Se på www.bhphotovideo.com De selger både pal og ntsc. Flere kameraer har strømadapter/lader som tåler spenning på 110-230V og frekvens på 50-60Hz. Det er penger å spare, absolutt! Lenke til kommentar
Elph Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 B&H photovideo har vist en enorm butikk i NY B&H Photo 420 Ninth Avenue New York, NY 10001, USA Between 33rd & 34th street Sikkert ikke dumt å stikke innom der..... Lenke til kommentar
Manhatten Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg har selv kjøpt DV kamera hos B&H i New York, og det fungerer helt topp. Strømmen er ikke et problem da de fleste takler begge deler. Alle nyere tver takler fint både PAL og NTSC. Jeg har aldri hatt problem. Jeg har prøvd mange (bla. billige 14"). Eneste "problemet" med NTSC er at det blir vanskelig å spille over på VHS, men hva er vitsen med det? Så lenge du skal redigere på pc, og evt. brenne resultatet på DVD eller spille tilbake på DV, vil et NTSC kamera fungere helt fint. Det er mye å spare - så løp og kjøp! Lenke til kommentar
knatt Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 så du har eit NTSC kamera og det funkar heilt fint i Noreg? Eg prata med livehjelpa til bhphoto, og dei sa eg måtte kjøpe PAL camcorder. Kor ny må tven vere for å ta NTSC? Og så ein ting til: Eg har blitt fortalt at eg bør unngå NTSC sjølv om eg kan bruke det, fordi PAL formatet er betre. Nokon formeiningar om dette? dama drar til NY på fredag, så eg må finne ut av dette... Kva med toll forresten? Dersom ho tar kameraet ut av pakken så går det vel greit? tenkte å kjøpe Panasonic gs70, 3CCD høyrest så fantastisk ut.... Lenke til kommentar
Manhatten Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 De sier vel at du må ha PAL fordi det er dyrere, eller mer sannsynlig, mangel på kunnskap. De tvene jeg har prøvd på har vel vært en 5-6 år gamle. At PAL er bedre enn NTSC tror jeg er mest i teorien. Det skal du ikke tenke på. Å ta kamera ut av esken er sikkert lurt mht. toll. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg vil anbefale deg å søke på forumet etter PAL og NTSC, for å finne ut hva andre også mener om det samme. Hvis du f.eks. har tenkt å konvertere gamle videoopptak til DV, så kan du bare glemme det hvis du har NTSC-kamera. Lenke til kommentar
knatt Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 har snakka med ein profesjonell. Ein som jobbar med dokumentarfilm. Han meinar at eg ikkje må finne på å kjøpe NTSC. Og han burde vite. Kvaliteten ER visst nok dårlegare, men først og fremst kan det vere eit problem med kompatibilitet. Likevel går argumenta på bruksområde som eg ikkje har tenkt over at eg har: -konvertering til VHS -sjå på gamle tvar osv Eg har god datakunnskap og trur det skal gå greit å konvertere NTSC til PAL (sjølv om det er tungvint) på PC, men hmmm og så vidare... Eg er litt usikker. Dersom eg kjøpar NTSC-kamera kan eg t.d. få TRV33 for knappe 4000kr. Eller 3CCD panasonic PV-GS70 for under 5000r! kjøper eg PAL kostar GS70 7000kr og trv33 rett over 5000kr...... NOkon som har gode råd (som ikkje er dyre;-)) Lenke til kommentar
iwaage Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 trv33 til rett over 5000,- er jo et veldig godt kjøp. Har skjønt det sånn at ntsc baserer seg på 60 hz, mens vi i Norge har 50 hz. 60 hz bilde kombinert med 50hz belysning foreksempel kan skape ubehagelig titting. Dette i tillegg med at ntsc har færre linjer oppløsning gjør vel til at jeg ikke ville kjøpt ntsc. Når du kan få et pal-kamera så billig som du skriver, er det vel ikke noe mer å lure på?? En profesjonell som gir deg råd, er vel også noe å ta i betraktning?? Lenke til kommentar
knatt Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) det blir Sony TRV33 frå www.datavis.com. PAL. Kostar under 5000kr... Eg gler meg som ein unge. Endret 15. februar 2004 av knatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå