Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nedlastnigshastighet/lang avstand til sentral

Anbefalte innlegg

Hei

Vi fikk NGT tilknytning tirsdag forrige uke. Testet litt og fikk beste hastighet download til ca.50Kb/s. Egentlig fornøyd med det da vi bor ca 7000 m unna sentralen. Bedre enn ISDN da !! Vi skulle være fornøyde at det egentlig gikk så bra. Men plutselig var linjen noen dager etter nede i 20 Kb/s, stabilt lavt der.....

Ringte NGT og fikk svar at dette var da ille, hvoretter hastigheten ble satt foreløpig til rund 80kb/s eller 800 hastighet.....Jeg ble jo kjempefornøyd med det, testet hele kvelden (fredag) og var mer enn fornøyd. Så lørdag var hastigheten blitt til ca. 45kb/s !!!! Dette har den vært hele helgen. Skal ringe på mandag, men er det noen som vet om dette kan skyldes ustabil linje ??? Hvorfor ble evnt. hastigheten satt ned igjen ??

Radar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

run Telnet:

Open 10.0.0.1

Brukernavn: P+Kundenummer-10 000

Passord: Nummeret du brukte for å aktivere tilkoblingen

Quick View, så får du opp en del der. Husker ikke helt hva det skal stå der siden jeg ikke finner arket med passord osv. Men du kan jo også copy>paste her

Lenke til kommentar

Javel ?

Første gang jeg logger meg inn på en router (dette er en Netopia)

Mener dere at hastigheten enten kan være satt ned fra Nextgentel sentralt eller at det kan være noe jeg kan gjøre i routeren, det var jo interessant !!

Snakket med Nextgentel idag, de skulle se på saken...........så langt ingen forandring !!!! Jeg har stabil linje på 375 kb/s ifølge itavisen.no (jeg hadde jo 800kb/s stabilt en hel dag !!)

Hvordan går jeg inn for å sjekke router, sånn litt mer newbie detaljer.....

Jeg kjører win-XP pro

Lenke til kommentar
Javel ?

Første gang jeg logger meg inn på en router (dette er en Netopia)

Mener dere at hastigheten enten kan være satt ned fra Nextgentel sentralt eller at det kan være noe jeg kan gjøre i routeren, det var jo interessant !!

Snakket med Nextgentel idag, de skulle se på saken...........så langt ingen forandring !!!! Jeg har stabil linje på 375 kb/s ifølge itavisen.no (jeg hadde jo 800kb/s stabilt en hel dag !!)

Hvordan går jeg inn for å sjekke router, sånn litt mer newbie detaljer.....

Jeg kjører win-XP pro

For å logge inn kan du jo sjekke http://student.iu.hio.no/~s108343/netopia_old/telnet.html

Når du har kommet inn kan du velge Quick View.

Du vil finne hastigheten på høyre siden. Under Status.

Du finner også andre nyttige ting på denne siden

Relativt net

Lenke til kommentar

Ja kom inn på router via telnet programmet i xp. Hastighet er satt til ca 400/350

Men det er vel ingenting jeg kan gjøre med det ! Noe som "sperrer" hva skal jeg da se etter. Routeren er aktivert for en uke siden, ingen har gjort noen forandringer av oss ihvertfall.

Kult å lære innlogging !

Radar

Lenke til kommentar
Egentlig fornøyd med det da vi bor ca 7000 m unna sentralen.

Er det vanligt å få ADSL når ein bur så langt unna sentralen, eller kommer det ann på kvaliteten på kabelen?

Bur selv rundt om 6.5km frå sentralen og fekk beskjed at eg ikkje kunne få det, insisterte du på å få det? Har du noen gode tips?

Grunnen til forandringane i hastighetene dine, kan det ha vært forandring i været?

Lenke til kommentar

Når linjelengden overskrider 5200m da begynner problemene,lite oppetid,lav hastighet osv....alle linjer over 5200m skulle hatt en automatisk sperre:DU FÅR IKKE ADSL!!!

Jeg jobber med dette til daglig,og begynner å bli rimelig lei disse linjene over 5200m. Det funker ikke stabilt,glem det.Få Telenor til å sette opp en RSU med mini dslam nærmere der du bor(eneste muligheten,og det er IKKE lett å få Telenor til å gjøre)

Lenke til kommentar

Kvaliteten du får på linja når avstanden til sentralen er høy, kommer helt an på kvaliteten/dimensjonen på kablene som går fra sentralen til deg. De med høy kvalitet/dimensjon på disse kablene, kan ha mye lengre avstand enn de med lav kvalitet/dimensjon.

Derfor er det bare tåpelig å sette en "fast" grense på feks 5200 m.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...