Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er best; kabling eller trådløst?


Anbefalte innlegg

Jeg skal koble sammen to maskiner til bredbånd med en router. Disse maskinene er i hver sin etasje, og det jeg lurer på er om jeg bør bruke trådløst, eller kable (noe som jeg har hørt kan være litt vanskelig, kobling av veggboks osv.)

Hvordan kabler jeg i så fall, eller hva slags nettverkskort bør jeg bruke. trådløs router må jeg ha uansett pga bærbar pc.

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg kobler bredbåndsledning inn i veggboks?? trenger detaljer.

:blush:

Lurer også på om jeg kan bruke samme type nettverkskort i min gamle HP 450mhz, som i en ny pc? På forhånd takk for all respons!!!!

Endret av gisse81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste er selvfølgelig nettverkskabel. Når ikke kabel kan brukes så må man velge trådløst.

 

Bakdelen er at det går litt tregere med trådløst. :yes:

 

Jeg har begge delene hjemme.

 

Det har ikke vært noe forandring i den senere tid på nettverkskort. Om du har en gammel 486 eller P4/AMD så går det fint med de kortene vi har i dag, vell og merke at du bruker PCI.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Kabel og Trådløst.

 

Husk at på trådløst så koster det ressurser å kryptere, alternativet er at uvedkommende kan komme seg inn via din forbindelse, evt til og med inn i din pc.

 

kommer selfølgelig an litt på hvordan du bor bodegård eller byen....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva John Kr vil fram til med mumling om "vell og merke at du bruker PCI". Cat5-kabel (TP) og ordinære nettverkskort er tingen. Minst kjas og mas. Kjøp deg et par billige nettverkskort på f.eks. Komplett.

 

Trådløst har en tendens til å være litt ustabilt og litt usikkert, i tillegg til at det helt klart er mye treigere. (Lengre responstid, lavere hastighet. Begge negative.)

Lenke til kommentar

Om poenget bare er å få delt en internettkobling og det er mye stress å legge kabel så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke trådløst. Ja, det kan være litt ustabilt og ja, hastigheten og avstanden minskes om du på død og liv skal ha på kryptering, men så lenge det ikke er veldig mye mer enn 10-15 meter mellom maskinene så er ikke dette noe problem.Du kan unngå at folk snylter på linja di via wlanet ved å sette noen instillinger i routeren (de fleste routere anyway).

Lenke til kommentar
Om poenget bare er å få delt en internettkobling og det er mye stress å legge kabel så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke trådløst. Ja, det kan være litt ustabilt og ja, hastigheten og avstanden minskes om du på død og liv skal ha på kryptering, men så lenge det ikke er veldig mye mer enn 10-15 meter mellom maskinene så er ikke dette noe problem.Du kan unngå at folk snylter på linja di via wlanet ved å sette noen instillinger i routeren (de fleste routere anyway).

Hvis du kun gir tilgang til dine maskiner med MAC adresser, så er vel problemet med "snylting" og sikkerhet løst. (kan gjøres på 3Com aksesspunkt).

Lenke til kommentar
Om poenget bare er å få delt en internettkobling og det er mye stress å legge kabel så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke trådløst. Ja, det kan være litt ustabilt og ja, hastigheten og avstanden minskes om du på død og liv skal ha på kryptering, men så lenge det ikke er veldig mye mer enn 10-15 meter mellom maskinene så er ikke dette noe problem.Du kan unngå at folk snylter på linja di via wlanet ved å sette noen instillinger i routeren (de fleste routere anyway).

Hvis du kun gir tilgang til dine maskiner med MAC adresser, så er vel problemet med "snylting" og sikkerhet løst. (kan gjøres på 3Com aksesspunkt).

Det med at du setter restriksjoner på jvilke MAC adressser som er tilatt, er bare en av tiltakene en bør sette opp i et WLAN. I seg selv er det fullt mulig å kounne komme inn på et WLAN selv om det er satt restriksjoner på MAC adresser, det gjør det bare litt vanskeliger for de fleste å komme seg innpå.

Lenke til kommentar

WLAN er som regel tregere og mer ustabilt enn LAN, men er såklart kjekt fordi en slipper kablingen og står friere mtp. plassering av maskiner.

 

Sjekkliste for å sette sikkerhet på WLAN tilsv. vanlig kablet Ethernet:

 

1) Skru på WEP kryptering

2) Skru av SSID broadcast

3) Sett MAC aksessliste

4) Lås (!) hastigheten på den høyest mulige (f.eks. 22Mbps)

5) Skru ned signalstyrken til lavest mulig

6) Bruk evt. TACACS/Radius til autentisering av logon på routeren (denne støttes vanligvis ikke av SOHO routere)

7) Ikke velg 'default' eller 'hjemme' eller noe slikt til SSID/WEP ;-)

 

Hensikten med pkt. 4 og 5 er å redusere området hvor potensielle 'drive-by crackers' eller naboer får fysisk aksess til dine private signaler! Kjører du full sendestyrke og 'auto-negotiate' hastighet har jeg vært borti å sniffe pakker på 1Mbps flere hundre meter unna!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hva John Kr vil fram til med mumling om "vell og merke at du bruker PCI". Cat5-kabel (TP) og ordinære nettverkskort er tingen. Minst kjas og mas. Kjøp deg et par billige nettverkskort på f.eks. Komplett.

 

Trådløst har en tendens til å være litt ustabilt og litt usikkert, i tillegg til at det helt klart er mye treigere. (Lengre responstid, lavere hastighet. Begge negative.)

"Off-topic"

Når det gjelder ordbruken (mumling) du bruker the_ruthless så kunne jeg tenke meg at du brukte noen andre orden dette. Jeg oppfatter ordet mumling for negativt. Jeg er ikke hårsår, men skal man være noenlunde seriøs så kan man benytte andre ord en dette.

 

"on-topc"

Bare for å pressisere min mening:

 

1 Vanlig nettverkskort er PCI kort. Dette er nettverkskort som har vart i flere generasjoner PC'er og er den vanligste form for nettverkskort i dag.

 

2 Det finnes mange andre typer nettverkskort også, men de behøver jeg ikke ta frem her.

 

3 Bruken av nettverkskabel er den desiderte raskeste måten å overføre data på.

 

4 Dersom ikke nettverkskabel kan benyttes så kan man benytte trådløst nettverk (WLAN), men denne form for overføring er noe tregere en nettverkskabel. Dette pga kryptering + + .

 

5 En kombinasjon av WLAN og LAN er vanlig i dag. Beste alternativet da vil være å anskaffe en trådløs ruter med både WLAN og LAN.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Rekkevidden på trådøst er jo så elendig at sikkerhet er omtrent et ikke eksisterende problem til privatbruk. 3com utstyret vi har rekker så vidt en etasje ned, men da detter den ut av og til. Ca 10 meter i luftlinje. :angry:

Dette hørtes ikke bra ut. 3Com har jo en rekkevidde på 70-100 meter innendørs og ca 450 meter fri sikt.

 

Er det ikke noe annet som kan forstyrre?

 

Jeg er enig at sikkerheten er ikke noe tema når rekkevidden er bare 10 meter. :D

Lenke til kommentar
:D tråløst er veldig avhenging av grafiske omgivelser som betong vegger osv. kabler er selvsagt noe annet. kluet er noe at generel regel er at du får mer for pengene i ytelse når man bruker kabler men tråløst er på vei inn spesielt på grunn av at det er veldig praktisk. Endret av Angelboy
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kjører en kompinasjon av trådløst og trådbasert. Har en D-Link trødløs nettverks router med 4 port switch. Fant ut at trådløst var mindre stabilt og usikkkert enn trådbasert. Kjøpte 25m ferdig nettverkskabel hos Biltema, klippet av en ende, trakk den rundt i rørene i veggene og rakk akkurat frem til PC'en, krympet på ny RJ45. Så fant jeg ut at jeg trengte mulighet til å koble til jobb Laptoppen også - kjøpte 5 port switch for ca 200,- Til vanlig deaktiverer jeg senderen D-linken, har den kun aktiv hvis jeg bruker laptoppen der jeg ikke har router/switch. Vil anbefale å gå med ubrutt kabel helt fra ADSL modem e.l. til PC.

Hvis du skal gå via trekkerør i veggene så trenger du ikke veggboks med nettverkstikk, bruk heller blinddeksel som du borrer hull tilsvarende kabelen i.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Bærebølgen for et trådløst nettverk (WLAN) er 2,4 Ghz, denne frekvensen krever nesten fri sikt for at den skal kunne fungere.

 

Har hatt internett tilkobling via trådløst samband mellom nettleverandør og meg. Her var bærebølgen også 2,4 GHz, men ikke ei grein må være i veien for da mister du signalet. Når du får dette anlegget innendørs med armerte vegge og ledningsopplegg så vil rekkevidden minke betraktelig.

 

Jeg vil få mitt nye accesspoint i morgen, måtte bytte ut min SMC med 3Com. Jeg kan måle rekkevidden til 3Com'en når jeg får den oppe å går.

 

Mitt nettverk her hjemme er stjerne kobling med en 8 ports SMC ruter som samlingspunkt. Her har jeg 4-5 PC'er koblet til nettet med både kabel og trådløst. Fungerer utmerket bortsett fra SMC accesspointet som streiket. (SMC 2455W)

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...