Gå til innhold

Overklokke en P4 2.0GHz Northwood- hvor mye?

HejAl

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens- PC med disse spesifikasjonene:

Pentium 4 2.0GHz Northwood

DFI NT70SC Hovedkort, Intel 850E Chipset

Samsung 2x256MB RD-RAM

CPU-temperaturen ligger på 19-25grader under vanlig bruk. Hvor mye kan/bør jeg klokke denne prosessoren, uten at jeg må bytte vifte og risikere at den blir ustabil? 2.5GHz? Mer?

Og jeg har ALDRi gjort det før, jeg er HELT blank på dette området ;) . Har såvidt åpna kabinettet...

Hvordan skal jeg gå fram? Er det vanskelig, eller er det noe jeg kan gjøre selv uten å risikere å ødelegge alt :roll: ?

Jeg har også tenkt å kjøpe et nytt grafikkort til våre, men siden hovedkortet mitt bare støtter 4x AGP, vil jeg da få merkbar lavere ytelse enn om det hadde støttet 8xAGP? HAr nå GeForce 3, og jeg vil vel dra god nytte av f.eks. et Radeon 9800Pro- kort, selv på min maskin?

Takk for svar(det siste her hører kanskje ikke hjemme akkurat her, men da slipper jeg å lage en helt ny tråd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har simens maskin selv fra elkjøp. Har overklokka en cel 1,7@2,0 bare for morroskyld. Eneste jeg trengte å jøre var å laste ned bios til min HK og installere den. Så gikk jeg på voltage control på bios og bytta noe der til enable sånn at jeg kunne styre bus hastigheten. Den bytta jeg fra 100 til 118. Nå har jeg fått meg p4 2ghz som du nevner og klarte bare og overklokke til 2,5ghz uten noe mer form for kjøling enn det som var med. Lykke til.

Lenke til kommentar

Oi, det var jo bra å høre. Så nå har du altså en Siemens- maskin som er klokka fra 2GHz til 2.5, uten at den blir for varm og pcen fremdeles er stabil? Men trenger jeg å oppdatere bios eller kan jeg bare gå rett inn i settings og skru opp fsb? Og jeg er HELT blank på dette området, så kan du forklare meg kort HVOR jeg skal gå inn når maskinen starter opp, hvordan kommer jeg inn der jeg skal skru opp fsb? Hvor mye skal fsb'en skrus opp til for å få 2,4 eller 2,5ghz? Takk

;)

Lenke til kommentar
Oi, det var jo bra å høre. Så nå har du altså en Siemens- maskin som er klokka fra 2GHz til 2.5, uten at den blir for varm og pcen fremdeles er stabil? Men trenger jeg å oppdatere bios eller kan jeg bare gå rett inn i settings og skru opp fsb? Og jeg er HELT blank på dette området, så kan du forklare meg kort HVOR jeg skal gå inn når maskinen starter opp, hvordan kommer jeg inn der jeg skal skru opp fsb? Hvor mye skal fsb'en skrus opp til for å få 2,4 eller 2,5ghz? Takk

;)

Problemet er at jeg ikke får satt opp volten så jeg ikke kommer lengre med overklokkinga. Men sånn som jeg gjorde det var følgende: trykke del-knappen ved oppstart---velge "frequency/voltage control"----enable "Linear frequency contr----under der ligger CPU clock som er på 100 hvor du skriver 120 så har du 2,4gh. Helt stabilt. Om du ikke får opp alle instillingene kan du prøve å trykke "F1+ Ctrl". Om ikke det går kan du prøve å laste ned bios til HK, om du ikke vet hva HK du har ka du laste ned et progr som heter aida32 som kan finne det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...