Gå til innhold

Sivilingeniør

XPUserz

Anbefalte innlegg

En med MCSD vil ikke kunne lage hardware men kompilator og kjerne. MCSD testene er vanskeligere siden de må tas teoretisk med flere alternativer en i praksis hvor du i fleste tilfeller får highlighting av koden.

Angående BIOS eller grunnleggende styresystem for elektronikk (si en stekeplate) så tror jeg ikke den skjønner noe særlig av C med mindre den har en mikroprosessor for det. Men det finnes jo mye rart..

Jeg lurer på hva slags stekeplate® du har, men min(e) har ikke BIOS.

Svært få komponenter forstår C, det er jo derfor man har en kompilator som gjør dette til maskinkode.

Tror du misforsto meg, jeg mente nemlig ikke selve hardwaren, men drivere til disse.

En annen ting, har du i det hele tatt sett på hva MCSD innebærer? Det innebærer grunnleggende web-,windows-, og xml-programmering.

Dagens MCSD inneholder såvidt jeg vet ikke C/C++, men C# som utelukkende fungerer på windows hva meg er bekjent, derfor har jeg litt vanskelig for å forstå at en med MCSD skal ha noe bedre utgangspunkt for å lære seg linux enn hvem som helst uten MCSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan velge, VB, C++ eller CSharp. Er mange som mener CSharp vil overta C++ siden det er en "opprydder" for programspråket og det kommer jo med i ".NET" teknologien.

Hvilken maskinkode stekeplaten bør bruke varierer vel litt i pris. Om du handler en pose med E2PROM i kina eller lager det selv, vil den forstå C ganske bra. E2PROM blir brukt i vaskemaskiner og kan lett kobles til Windows gjennom en port som satelitt-tunere og alt annet for oppgradering eller avlesing.

Dette har Microsoft lagt til rette for og har mange bøker om driverprogrammering av USB og andre porter. Men det geniale med vanlig C er at det er UNIX kode, men går gjennom MAC og Windows uten vansker (Intel prosessorer). Med driveren om WDM-standard hjelper den kompoenten til å fungere sammen med Windows, så du kan styre stekeplaten fra Windows (om du vil brenne ned huset ditt).

Rent teknisk sett kan du slå den på gjennom c:\windows\web\TSWeb (Webadmin av IIS) om du lager en ActiveX kontroll for dette!

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar
Du kan velge, VB, C++ eller CSharp. Er mange som mener CSharp vil overta C++ siden det er en "opprydder" for programspråket og det kommer jo med i ".NET" teknologien.

Hvilken maskinkode stekeplaten bør bruke varierer vel litt i pris. Om du handler en pose med E2PROM i kina eller lager det selv, vil den forstå C ganske bra. E2PROM blir brukt i vaskemaskiner og kan lett kobles til Windows gjennom en port som satelitt-tunere og alt annet for oppgradering eller avlesing.

Du kan velge mellom VB .NET og C# .NET, det stemmer.

(ref http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcsd...entsdotnet.asp).

Ingen av disse språkene har såvidt jeg vet noe som helst med lavnivå-programmering å gjøre. En standard EEPROM (eller annen mikroprosessor) forstår ikke C, men maskinkode. C kan kompileres til assembly som igjen kan kompileres til maskinkode, men ingen av disse delene er en del av MCSD. Det kan derimot være en del av høyskole/universitet, avhengig av hvilken retning man går.

De fleste kort-programmerere bruker seriell-porten (ja, jeg vet at det har kommet et par nye som bruker USB, men fleste parten bruker fortsatt seriell).

Lenke til kommentar
****** de bytter ikke ut C++ til fordel for Visual Basic, eller CSharp :( etter det jeg vet er det mye som mangler i CSharp før det er komplett.

I følge web'en til MS (se forrige post for link), så er det tydelig at man har valget mellom VB .NET og C# .NET, med andre ord er C++ Ditchet i MCSD.

Lenke til kommentar

Microsoft Visual C# krever en installasjon av .NET SDK som tar ca 300MB diskplass i tillegg må brukeren laste ned 21MB i SDK for å bruke programmet en lager. En ond forvenging av VB med alle .ocx filene som må følge med :)

Med alle endringene hos Microsoft er det vel ikke rart at mange velger Delphi. Men likevel, de som vil ha eksamen i C++ kan ta MCSD før 30 Juni i Norge.

Men nå sier jeg god natt!

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar
Microsoft Visual C# krever en installasjon av .NET SDK som tar ca 300MB diskplass i tillegg må brukeren laste ned 21MB i SDK for å bruke programmet en lager. En ond forvenging av VB med alle .ocx filene som må følge med :)

Med alle endringene hos Microsoft er det vel ikke rart at mange velger Delphi. Men likevel, de som vil ha eksamen i C++ kan ta MCSD før 30 Juni i Norge.

Men nå sier jeg god natt!

Alle .NET produktene trenger vel dette SDK'et.

Men nå som du har godsnakket i Microsoft som favør hele kvelden så går jeg utifra at du synes dette er helt fint.

I tillegg er det vel DLL'er VB .NET trenger, selvom dette har bedret seg noe i .NET (eller "No more DLL HELL", bare synd at det ikke stemmer helt).

Hvis man tar MCSD med c++ så har man vel ikke MCSD for .NET, men 6.0 ?

Jeg ville hvertfall ikke ansatt en som har tatt omveien for å få MCSD, hvis jeg overhodet måtte ansette noen på det grunnlaget.

Tilbake til topic, så synes jeg dette er en poengløs diskusjon. Det blir som å sammenligne en som produserer biler og en som reparerer biler.

Lenke til kommentar
Det er mer en Windows når MCSD går innon Data Warehousing, MS-SQL server, OU's og Active Directory, for ikke glemme WDM og drivere mot USB og annen elektronikk med C++.

En med MCSD kan lære seg Linux selv og om du tenkte på det?

Kanskje en ingeniør lærer mer om å lage elektronikk?

Endel av dette driver jeg med, og jeg går treårig bachelor IT, so big deal... Har faktisk ikke lært noe om sql-server, men bakgrunnen jeg har i databaser fra skolen gjorde at det tok meg en dag å finne ut av og stable en stødig sql-server på beina for bedriften jeg jobber i akurat nå.

En ting jeg vil pirke på og er at skolene bruker utgåtte systemer. Det er mye nytt i nyere Windows versjoner etter Win2k. For ikke glemme Visual Studio .NET, kan læreren på NTNU fortelle hva som er nytt i f.eks C++ .NET og lage en driver til meg for ett eller annet som sender signaler i C++ .NET og ikke C++ 6.0?
Hmm, lærer vb.net og jeg...

Bla på IT-skoler både her hvor jeg bor og andre steder så er det få/ingen som kan sikre datautstyret sitt ordentlig.
..og å sikre datautstyr/nettverk. Har forresten en sertifiser kamerat som har fordypet seg i nettverk uten å vite hva dmz er. Tror jeg holder meg til skolen min jeg

Men du, kommer du her og trekker sikkerhet fram som et pluss for MS? DU har virkelig skutt deg selv i foten mann... Gleder meg til å lese vidre og finne fler tåpelige argumenter :)

Access, Delphi og VB er ikke programmering på samme måte, du vil ikke nå dit. Vet at Delphi blir brukt til å programmere piratkort for satelitt men det er jo noe annet
Hvor kommer dette fra? Tror du at det er dette akademikere lærer? VB.NET er et to vekttalls valgfag for meg, og jeg tok det bare for å se hvordan det er å programmere litt høynivå.

Til slutt vil jeg bare få si at jeg kjenner en del mennesker som jobber med headhunting/rekkruttering til IT bransjen og de vil ta deg imot høflig, se på papirene dine og sende deg rett på dør. Så vil de sitte og gapskratte i ti minutter før de tar inn nestemann hvis du kommer med MS sertifiseringer som det eneste på cv'n. Dette regnes som påbygning og ikke noe annet i næringslivet. Men lykke til - du kommer til å trenger det ;)

Lenke til kommentar

Dette har Microsoft lagt til rette for og har mange bøker om driverprogrammering av USB og andre porter. Men det geniale med vanlig C er at det er UNIX kode, men går gjennom MAC og Windows uten vansker (Intel prosessorer). Med driveren om WDM-standard hjelper den kompoenten til å fungere sammen med Windows, så du kan styre stekeplaten fra Windows (om du vil brenne ned huset ditt).

Rent teknisk sett kan du slå den på gjennom c:\windows\web\TSWeb (Webadmin av IIS) om du lager en ActiveX kontroll for dette!

Det er ikke bare bare å kode krysskompatibel C-kode. Dette er tilogmed et problem innad i *nix-verdenen. Et program for BSD fungerer ikke nødvendigvis på Linux (eller annen *nix), langt mindre på Windows. Selvfølgelig kan du porte/kode det på begge plattformer, men det er en annen sak.

Skulle gjerne likt å se C-kode beregnet for windows som fungerer out-of-the-box på *nix (bortsett fra "Hello World!" da).

Macintosh bruker ikke x86-arkitektur såvidt jeg vet.

Rent teknisk sett så har jeg ikke noe C:\, langt mindre en katalog som heter \Windows\Web\TSWeb. Men jeg kan gjøre det samme ved å lage en CGI-snutt i /var/www/cgi-bin. Lærer man det på MCSD ? Neppe.

Lenke til kommentar
Hvis du KUN skal drifte NT servere eller utvikle systemer på MS plattform i en IT bedrift resten av livet vil jeg tro MCSE/MCSD er foretrukken kompetanse.

Er du ingeniør har du derimot en bredere kompetanseplattform "flere bein å stå på".

Det sier seg selv: Sivilingeniør=3 år, MCSE/MCSD = 1år

timtowtdi

Har ingenting med 3 år eller 1 år og si. En sivilingeniør kan ikke halvparten av det en med MCSD kan når det gjelder programmering med mindre han sertifiserer seg for dette.

Jeg mener det er en risiko og bruke en sivilingeniør som ikke har lært av et IT-selskap om programmering og sikkerhet slik det skal være (og har sertifisering på dette).

Ta sivilingeniør om du er n00B og MCSD etterpå ?

Det jeg lurer litt på XPUserz: Hva slags utdanning tror du de som koder selve Windows (eller hvilket som helst annet Microsoft-produkt) har ? Tror du de har MCSD og så går rett til Microsofts utviklingsavdeling ? Det tror nemlig ikke jeg (selvom det kan virke slik til tider).

Lenke til kommentar
Men det geniale med vanlig C er at det er UNIX kode, men går gjennom MAC og Windows uten vansker (Intel prosessorer). Med driveren om WDM-standard hjelper den kompoenten til å fungere sammen med Windows, så du kan styre stekeplaten fra Windows (om du vil brenne ned huset ditt).

[ironi]

Ja, for jeg har jo kjempelyst til å la Windows styre kokeplatene mine. Sleng på kjøleskap, fryser og alle husets varmeovner i tillegg, så skal det bli gøy :)

[/ironi]

Hvis jeg virkelig skulle ha lyst til å styre kokeplatene fra en PC, skulle det vært en plattformuavhengig løsning, helst et trådløst TCP/TP-basert nettverk. Komfyren kunne ha en simpel innebygd webserver (IKKE windowsbasert selvfølgelig), som enten kunne aksesseres manuellt, eller man kunne lage egne GUI/console programmer/script på toppen av dette.

Tydelig at du er *veldig* fastlåst i MS-plattformen. Du snakker om WDM-drivere, og blander også inn Mac og UNIX. WDM er jo bare Windows-drivere, og drivere til andre OS ser helt forskjellig ut. UNIX er heller ikke ett OS, men drøssevis med varianter til forskjellige maskinarkitekturer.

Og hvorfor er du egentlig så interessert i å lage drivere? Tror du det er noe alle driver med. En siv.ing. er tydeligvis dum hvis dem ikke kan lage USB-drivere til Windows :shrug: Det er jo isåfall bare hardware-produsenter som trenger å lage drivere til Windows, og hvor mange er som gjør slikt i Norge? Forsvinnende få hvis du sammenlikner med antall "datafolk". De fleste som driver med utvikling jobber med software, ikke hardware. Personlig ville jeg interessert meg mye mer for driverutvikling til Linux/BSD for her er det dessverre endel produsenter som ikke utvikler drivere til disse plattformene. Hadde jeg kunnet dette selv, kunne jeg bidratt litt :)

Mac har aldri brukt Intel-prosessorer. De startet med Motorola 68k, og byttet til PowerPC, som er en helt annen RISC-basert prosessor.

Også sier du at C er UNIX-kode. Hva betyr det? C er en ANSI standard og i seg selv uavhengig av OS. Det er riktig at *nix er skrevet for det meste i C, men om du skriver et tilfeldig program i C på Windows har det ingenting med unix å gjøre. Kompilatoren din (sikkert MS Visual C++ i ditt tilfelle) kompilerer/assemblerer koden til en Windows binary. Denne kan selvsagt ikke kjøres på Mac eller *nix uten bruk av en emulator.

Hvis du bare bruker ren C og standardbibliotekene, skal det kunne portes, men du må ta høyde for forskjeller mellom maskinene (bigendian/littleendian og ulikt antall bit for variabeltyper). C er dessverre en dårlig spesifisert standard i så måte fordi den overlater så mye til de som lager kompilatorene. Og en annen ting er at det er lite funksjonalitet i standardbibliotekene til C (i motsetning til f.eks Java, Perl, Python), så man kan ikke lage mer enn helt enkle programmer i ren C. Hvis du da bruker Visual C++ ender du trolig opp med ett program som er fastlåst til Windows. For å unngå det må du aktivt velge plattformuavhengige libraries isteden, slik som vxWindows til GUI istedenfor MS sine egne API.

EDIT: Sneik seg inn noen tyrkleifs

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Med bakgrunn + prosjekter og programvare jeg har laget kan jeg komme inn på studier du nevner uten å tenke på karakterer fra en mellomskole.

Jada. Lykke til. Du har jobba på gulvet i en kjemibedrift og greid å bli skiftleder. Deretter har du lært deg å programmere c++.

Mhm. Ja du kommer sikkert inn på alle de høyskoler og universiteter du måtte ønske deg.

Lenke til kommentar
enden

Jeg skulle ha sikret et nettverk bedre en kammeraten din.. *wee*

poenget mitt er at en akademisk utdannelse ikke er det du prøver å vinkle det til. Jeg kan stort sett det samme som du snakker om og det fordi jeg har en bred bakgrunn som gjør det lett for meg å lære det. Det eneste er at du blir litt mer spesialisert, men tar ikke meg lange tiden å oppnå den samme graden, Igjen fordi jeg har en bred platform å støtte meg til

edit; ikke mye akademisk preg over leifene mine idag...

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tja.. Stikk fingern i jorden.. eller du kan enkelt og greit undersøke arbeidsmarkedet. Slik ting er i dag ønskes det stort sett to ting:

1. Høyere utdannelse

2. Erfaring

Så begge deler kommer til kort uansett - men jeg vil tippe høyere utdannelse med erfaring vil ligge et hode foran en liten sertifisering innen MS. Sertifiseringer er vel stort sett noe som er lurt å slenge på i tillegg til en annen utdannelse?

Uansett så ville jeg gått for den høyere utdannelse no matter what. Det berettiger deg i hvert fall til en ok lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...