Gå til innhold

Sivilingeniør


XPUserz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har FRYKTELIG lyst til å degenerere til samme saklighetsnivå som visse andre her nå, men jeg tror jeg skal nøye meg med å antyde at du ikke har peiling på hva du snakker om.

 

Selvfølgelig er ikke en nyutdannet siving nødvendigvis bedre skikket til å drifte et NT-nettverk eller skrive GUI i .NET enn en kar med 1 års Microsoftkurs. På samme måte som en siv.ing. fra maskinteknikk ikke nødvendigvis kan gjøre en bedre jobb med en 92 modell Ford Transit enn en kar med treårig yrkesskole på mekken. Men dette betyr ikke at bilmekanikeren eller karen med Microsoftsertifikatet kan løse de samme oppgavene som gutta fra Gløs.

 

Jeg venter i spenning på å se en kar med ett års programmeringserfaring prøve å programmere sanntidsaplikasjoner på Windowsmaskiner eller en person uten mattekunskaper utover gymnaspensum drive feilsøking i et tungt simuleringsprogram.

 

Som flere har sagt; hvis du virkelig ER interessert i å vite mer om hva en sivilingeniør skal kunne ligger det MASSE stoff offentlig tilgjengelig ved universitetene. Hvis du bare er ute etter å trolle er det uansett langt over leggetid for deg nå.

Lenke til kommentar

Går selv sivilingeniør datateknikk. Jeg gidder ikke argumentere så mye da her er alt for mye å ta tak i. Samt at jeg må opp tidlig pga. fysikkøving i morgen. Men dere kan jo se litt på denne siden, sånn at dere vet hva dere faktisk snakker om. Jeg hadde i allefall aldri solgt sjelen min til M§. Legg merke til fagplanen der det er listet fag som teknologiledelse, avansert matematikk, logikk osv. Utdanningene kan ikke sammenlignes overhodet. En analog kan være lege og sykepleier. Sykepleieren er flink til å sette sprøyter, men vet ikke nødvendigvis hvordan stoffet han/hun injekserer virker på organene i kroppen.

En annen ting, 99% av alle som har datamaskin bruker Windows og bedriftene bruker Windows.

Ehm, hvor har du dette og endel andre argumenter fra? Det er tilfeller der selv microsoft kjører Linux-server, i likhet med de aller fleste bedrifter.

Lenke til kommentar
Angående prisen mellom MS-SQL og MySQL skal du være forretnignsmann. Du opplyser ovenfor kunden at MS-SQL koster 20.000 installert og MySQL er gratis, men et det et firma med 20-30 millioner i omsetning spiller det ingen rolle..

Jeg var nok litt uklar i forrige post. Det var ikke JEG som skulle selge noen databaseløsning (er ikke selger/konsulent), men det var noen andre som mente at vi bare MÅTTE ha MS SQL Server for å løse noen relativt simple databasebehov i firmaet jeg jobber i. Jeg fikk heldigvis satt en stopper for det :thumbs: Tross alt ingen vits å kaste ut penger av vinduet. Jeg fant ut at det ikke var noen spesiell grunn til at man måtte kjøre akkurat MS SQL Server, men at det rett og slett var leverandøren som tydeligvis bare hadde erfaring på akkurat dette oppsettet. Løsningen kunne nemlig kjøre minst like bra opp mot andre konkurrerende DBMS'er.

 

Har litt sterke meninger om slikt også da. Personlig er jeg av den oppfatning at MS-produkter ikke har noen verdens ting å gjøre på serversiden.

 

Uff, det blir veldig offtopic dette her. Men nå gir jeg meg for det er leggetid for lengst :sleep:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En analog kan være lege og sykepleier. Sykepleieren er flink til å sette sprøyter, men vet ikke nødvendigvis hvordan stoffet han/hun injekserer virker på organene i kroppen.

Hmmm. Tror nok det er en del sykepleiere som ville blitt sure hvis de visste hva du sa her... Så vidt meg bekjent er sykepleiere en relativt høyt utdannet gruppe med ganske god kompetanse på flere medisinske fagfelt. Hvis du skal sammenligne dem med noen i denne sammenheng tror jeg analogien ingeniør-sivilingeniør vs. sykepleier-lege er nærmere sannheten. Hjelpepleiere-leger kan derimot kanskje være en fornuftig sammenligning.

Lenke til kommentar
Er dere bare bitre fordi dere har for dårlig snitt til å komme inn på de studiene dere har mest lyst på?

 

Vet dere i det hele tatt hva universitetstudenter på 4-5 årstrinn driver med ?

Har kompetanse nok til å ta mesterbrev i et yrke og var kvalifisert til å begynne som "dataingeniør" studie på høyskole her hvor jeg bor. Men oppdaget at dette var idiotisk å begynne med!

Lenke til kommentar
Har FRYKTELIG lyst til å degenerere til samme saklighetsnivå som visse andre her nå, men jeg tror jeg skal nøye meg med å antyde at du ikke har peiling på hva du snakker om.

 

Selvfølgelig er ikke en nyutdannet siving nødvendigvis bedre skikket til å drifte et NT-nettverk eller skrive GUI i .NET enn en kar med 1 års Microsoftkurs. På samme måte som en siv.ing. fra maskinteknikk ikke nødvendigvis kan gjøre en bedre jobb med en 92 modell Ford Transit enn en kar med treårig yrkesskole på mekken. Men dette betyr ikke at bilmekanikeren eller karen med Microsoftsertifikatet kan løse de samme oppgavene som gutta fra Gløs.

 

Jeg venter i spenning på å se en kar med ett års programmeringserfaring prøve å programmere sanntidsaplikasjoner på Windowsmaskiner eller en person uten mattekunskaper utover gymnaspensum drive feilsøking i et tungt simuleringsprogram.

 

Som flere har sagt; hvis du virkelig ER interessert i å vite mer om hva en sivilingeniør skal kunne ligger det MASSE stoff offentlig tilgjengelig ved universitetene. Hvis du bare er ute etter å trolle er det uansett langt over leggetid for deg nå.

Jeg venter i spenning på å se en kar med ett års programmeringserfaring prøve å programmere sanntidsaplikasjoner på Windowsmaskiner eller en person uten mattekunskaper utover gymnaspensum drive feilsøking i et tungt simuleringsprogram.

 

MCSD ville klart det uten en tanke!

Lenke til kommentar
MCSD ville klart det uten en tanke!

Unnskyld meg for å bringe diskusjonen enda lengre ned i trolle-land, men det utsagnet der er bare hjernevasket.

 

Selv studerer jeg Informatikk (!= datateknikk), og selv om jeg ikke trenger å ta veldig mye matte ser jeg definitivt verdien av å ha en mer solid bakgrunn innen emnet.

 

Programmering og Utvikling handler ikke bare om å kunne kode et spesifikt språk men også kunne beregne forskjellige algoritmers kjøretider, å kjenne til forskjellige løsninger på problemer, deres fordeler og ulemper osv. Å lære dette på et år ser jeg som en rimelig håpløs oppgave.

 

MCSD/MCSE osv. har sin verdi som videre spesialisering innen et spesifikt felt, men å kun stå med dette på CV'n når man skal søke jobb i en bransje hvor de fleste sliter med å få seg jobb er ikke noe jeg ville satset på.

Lenke til kommentar
kenny

Da kan du forklare for meg hvordan du begynner en kode i C mot en USB enhet.

Ja, for dette er jo virkelig noe alle bare MÅ kunne! Og hvis du virkelig skal lage styringsprogrammer til masse "rare" devicer er nok fortsatt serieport det dominerende grensesnittet.

 

Sorry, men du startet tråden som et slags spørsmål om sammenlikning av Siv.ing. og MS-ettellerannet. Men tydeligvis var du mer interesert i å prate piss om akademikere enn å få noen konstruktive svar.

 

troll.jpg

Lenke til kommentar
kenny

Da kan du forklare for meg hvordan du begynner en kode i C mot en USB enhet.

Kanskje ikke, men jeg kan forklare deg hvordan USB er oppbygget, hvilke fysiske lover som ligger til grunn. Hvilke begrensningerden har og hvorfor. Hvordan signalene kan påvirke hverandre og andre ting som må tas hensyn til. Hvorfor maksimal overføringshastighet er 480 Mbps, og likefullt hvorfor denne hastigheten aldri kan oppnås. Ja, det stemmer kjære XPUserz: Det er sivilingeniører som utvikler slike ting. Det krever en innsikt som en med bare MCSD/MCSE aldri vil oppnå. En sivilingeniør har viktigere ting og bruke arbeidsdagen og sin kompetanse på enn å lage Access databaser.

Lenke til kommentar

Nei men jeg skal være snill og gå tilbake til topic. Jeg har brukt de siste årene på nettopp programmering, men har lyst på et kraftig papir på "noe". Egentlig driter jeg i hva, bare det er en kontorjobb (minst mulig gåturer, mest forran PC skjerm med kaffekoppen).

 

Og jeg ville dra frem litt kritikk i håp om å gjøre dere litt aggressive så dere hostet opp alle sider rundt NTNU og dette studiet, hvor jeg håpet og dra inn noe som faktisk gikk på det i debatten min :)

 

MCSD er bra for systemutvikling eller bli lærer for dette. Vet ikke om jeg får bruk for siv.ing i data i denne delen av verden. Kanskje bedre å bli siv.ing i noe annet.

 

Noen av dere som angrer på at dere ble siv.ing i data? Hva er lønna?

Lenke til kommentar

XPUserz:

 

Det virker som om du har et mindreverdighetskompleks i forhold til folk med høyere utdannelse. Jeg kan tenke meg at du på videregående satt og vippet på stolen og kastet viskelær i bakhodet på de som prøvde å jobbe. Videre kan jeg tenke meg at du ved fagvalg valgte bort MX og FY med begrunnelsen "Det er vanskelig og det får jeg aldri bruk for!".

 

Da du var ferdig på videregående våren 2000 var IT-markedet på topp. Du hadde imidlertid ingen utdannelse og siden du surra bort tiden din på videregående skole hadde du også for dårlige karakterer til å komme inn på noe som helst.

 

Du kjøpte derfor et MCSD-kurs og fikk jobb i IT-drift AS. Du så lyst på livet og leide deg egen leilighet. Et halvt år senere måtte firmaet innskrenke. Som en av de siste ansatte og med minst relevante kunnskaper ble du sagt opp, og måtte flytte hjem til mor og far.

 

De siste to årene har du tilbrakt i kjelleren hjemme og spilt CS. På mors og fars oppfordring har du sendt en del jobbsøknader. I og med at sivilingeniører og ingeniører alltid blir rangert foran deg, så har du etter hvert opparbeidet en stor del bitterhet mot høyt utdannede personer.

 

Hevnen din er å forsøke å rakke ned på akademikere, i dette tilfellet sivilingeniører. Men som vi ser, det fungerer dårlig.

 

Det er ikke sikkert dette stemmer 100%, men jeg tror de fleste skjønner tegninga.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

buskmann Fakta:

Etter grunnskole tok jeg 7-8 år med arbeidspraksis innen industri og avsluttet det med en høyere stilling, ja og jeg er god for mesterbrev innen den kjemiske delen.

 

Så dessverre ikke noen interesse for å kaste bort tiden på videregående, med viderebygging på det samme gamle.

 

Med bakgrunn + prosjekter og programvare jeg har laget kan jeg komme inn på studier du nevner uten å tenke på karakterer fra en mellomskole.

Lenke til kommentar
Hvis du KUN skal drifte NT servere eller utvikle systemer på MS plattform i en IT bedrift resten av livet vil jeg tro MCSE/MCSD er foretrukken kompetanse.

 

Er du ingeniør har du derimot en bredere kompetanseplattform "flere bein å stå på".

 

Det sier seg selv: Sivilingeniør=3 år, MCSE/MCSD = 1år

 

timtowtdi

Har ingenting med 3 år eller 1 år og si. En sivilingeniør kan ikke halvparten av det en med MCSD kan når det gjelder programmering med mindre han sertifiserer seg for dette.

 

Jeg mener det er en risiko og bruke en sivilingeniør som ikke har lært av et IT-selskap om programmering og sikkerhet slik det skal være (og har sertifisering på dette).

 

Ta sivilingeniør om du er n00B og MCSD etterpå ?

For Microsoft er jo de man vil lære sikkerhet av. En million sikkerhetshull og et par dagers ventetid på patcher (i beste fall).. Fy skam!

 

Når det gjelder MCSE/MCSD vs. siv.ing/ing./høyskole ing. så lurer jeg litt på om du har kikket på stilling ledig-annonsene i det siste. I så fall; har du sett en annonse hvor det ikke blir spurt etter høyskole-/universitetsutdanning ? (Sett bortifra vanlige konsulentjobber, men ofte da også).

 

MCSE/MCSD alene er ikke stort verdt. Hvem som helst kan lese seg til mye av dette og jeg vil tippe at langt over halvparten av de som tar dette benytter seg av braindumps i stedet for reell kompetanse (iogmed at testene er rent teoretiske og ikke praktiske).

 

Angående databaser, så er det fortsatt en stor leverandør som heter Oracle her i verden.

 

En MSCD-kandidat er nok flink i høynivå-programmering, men jeg tviler litt på at en slik person kan utvikle f.eks. en kompilator, en kjerne eller f.eks. BIOS til en enhet.

Lenke til kommentar

En med MCSD vil ikke kunne lage hardware men kompilator og kjerne. MCSD testene er vanskeligere siden de må tas teoretisk med flere alternativer en i praksis hvor du i fleste tilfeller får highlighting av koden.

 

Angående BIOS eller grunnleggende styresystem for elektronikk (si en stekeplate) så tror jeg ikke den skjønner noe særlig av C med mindre den har en mikroprosessor for det. Men det finnes jo mye rart.. Likevel må du bruke C for å få tilgang til kortleseren som programmerer mikroprosessoren med din kode for dette.

 

Access, Delphi og VB er ikke programmering på samme måte, du vil ikke nå dit. Vet at Delphi blir brukt til å programmere piratkort for satelitt men det er jo noe annet

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...