Gå til innhold

Sivilingeniør


XPUserz

Anbefalte innlegg

Hva er best mellom Sivilingeniør eller MCSD+MCSE sertifisering når en vil stå frem på best mulig måte i IT markedet?

 

Kjenner til begge grupper og min lærde er at de med MCSE/MCSD kan svare fortløpende på det meste og kan det meste. Men ingeniørene bruker lenger tid på å finne en løsning.

 

Så hvorfor bruke 5 år av livet på skole for å bli "ingeniør" når en kan bli noe mye bedre på 1/5 av tiden?

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man gjør rett og slett forskjellig arbeid. I firmaet hvor jeg jobber utvikler vi et større datasystem for oljeindustrien. I tillegg til fagpersopner som geologer og reservoaringeniører, så har vi kun ansatt siv. ing. og dr. siv. ing.

 

Jeg kan ikke svare for behovene til andre firmaer, men behovene er forskjellige. En person med kun ett års IT utdannelse ville komme til kort hos oss.

Lenke til kommentar

Hvis du KUN skal drifte NT servere eller utvikle systemer på MS plattform i en IT bedrift resten av livet vil jeg tro MCSE/MCSD er foretrukken kompetanse.

 

Er du ingeniør har du derimot en bredere kompetanseplattform "flere bein å stå på".

 

Det sier seg selv: Sivilingeniør=3 år, MCSE/MCSD = 1år

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Hvis du KUN skal drifte NT servere eller utvikle systemer på MS plattform i en IT bedrift resten av livet vil jeg tro MCSE/MCSD er foretrukken kompetanse.

 

Er du ingeniør har du derimot en bredere kompetanseplattform "flere bein å stå på".

 

Det sier seg selv: Sivilingeniør=3 år, MCSE/MCSD = 1år

 

timtowtdi

Har ingenting med 3 år eller 1 år og si. En sivilingeniør kan ikke halvparten av det en med MCSD kan når det gjelder programmering med mindre han sertifiserer seg for dette.

 

Jeg mener det er en risiko og bruke en sivilingeniør som ikke har lært av et IT-selskap om programmering og sikkerhet slik det skal være (og har sertifisering på dette).

 

Ta sivilingeniør om du er n00B og MCSD etterpå ?

Lenke til kommentar

Man kan vel si det sånn at de med Microsoft-sertifiseringer vanligvis er best på Windows. Sivilingeniører er best på resten. Windows kan man for øvrig lære seg på egenhånd, hvis man får behov for det.

 

Det er ikke uten grunn at de smarteste velger å gå på NTNU og ikke på IT-akademiet.

 

tim: Siv.ing. tar 5 år.

Lenke til kommentar

Kjære vene: Å sammenligne noe så vidt forskjellige utdanninger som siv.ing. og en Microsoft(eller lignende) kurs er ikke mulig. Å være siv.ing. betyr definitivt ikke at enn skal ha all detaljkunnskap i hele verden på den minste praktiske ting. Men for å si det enkelt: jeg hadde i utgangspunktet ikke ansatt en Microsoft sertfisert som prosjektansvarlig for utvikle en simulator for å kalkulere termisk og aerodynamiske kapasiteter på bakke-til-luft missiler i bedriften min(hvis det finnes noe slikt). Gå å les fagplanene for siv.ing på NTNU. så ser du sikkert hva dette går i. Men å drifte et Windows nettverk er det ikke sikkert at en siv.ing. gjør noen bedre jobb en noen andre. Er du dyktig så er du dyktig samme hva bakgrunn du har.

 

Hilsen en skarve ingeniør

Lenke til kommentar

Det er mer en Windows når MCSD går innon Data Warehousing, MS-SQL server, OU's og Active Directory, for ikke glemme WDM og drivere mot USB og annen elektronikk med C++.

 

En med MCSD kan lære seg Linux selv og om du tenkte på det?

 

Kanskje en ingeniør lærer mer om å lage elektronikk?

Lenke til kommentar

qwerty2002

MCSD = Sertifisering på at du kan

Sivilingeniør = Kurs

 

jeg hadde i utgangspunktet ikke ansatt en Microsoft sertfisert som prosjektansvarlig for utvikle en simulator for å kalkulere termisk og aerodynamiske kapasiteter på bakke-til-luft missiler i bedriften min(hvis det finnes noe slikt).

 

Hvis han hadde sertifisering på C/C++ kunne du trygt gjøre det. Som alle vet fungerer C på andre operativsystem en Windows om du ville fyre raktetter med det.

 

Det meste av kalkulering gjøres vel i Matematica om de ikke velger å lage et eget program under DirectX 9 som viser oppskytingen i 3D :thumbs:

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar

Greit det XPUserz.

 

MSCD (jeg veit ikke hva det står for) er mye bedre enn siv.ing.utdannelsen, og tar bare en liten del av tiden. Jeg tror jeg slutter her på NTNU og kontakter Microsoft i stedet.

 

For øvrig tror jeg ikke dette var en tema du kom hit for å diskutere, du hadde nok bestemt deg allerede. Jeg ser derfor ikke noe poeng i å diskutere videre med deg.

Lenke til kommentar

En ingeniør eller siv.ing. innen elektronikk vil nok kunne mye om elektronikk ja :)

En ingeniør eller siv.ing. i data har nok kun hatt basisen innen elektronikken.

 

Men områder som nettverk, programmerig, databaser, matematikk og lignende er nok ganske omfattende dekt (både teoretisk og praktisk). I tilegg er siv.ing. utdannelsen også ofte knyttet opp mot forskningsoppgaver o.l. Forøvrig inneholder en slik lenger utdannelse mange andre fagområder som feks. økonomi og ledelse. Anbefaler en kikk på fagplaner for NTNU og for høgskolene på hva siv.ing.`er og ingniører har drevet med.

Lenke til kommentar
MCSD = Sertifisering på at du kan

Sivilingeniør = Kurs

Det må jo være det mest tøvete jeg noensinne har hørt. Tror du ikke en femårig utdannelse innen data/informatikk (Siv.ing, cand.scient eller mastergrad) er et håndfast bevis på at man kan masse data? Det er da nok av krevende eksamener og prosjektoppgaver man skal igjennom.

 

Nå har jeg aldri noensinne tatt noen slike sertifiseringer så jeg skal ikke uttale meg for mye om det, men ifølge hva jeg hørt er de veldig "amerikanske". Dvs. de fokuserer på detaljkunnskap mer enn å se helheten. Dette passer dårlig i dataverden, hvem trenger egentlig å pugge masse detaljkunnskap? All informasjon er jo lett tilgjengelig i bøker, på internett osv. Det er mye viktigere å ha en god forståelse for prinsippene innen programmering, nettverk osv. Selvsagt må man ha praktiske ferdigheter også, men poenget er at slike ting endrer seg så fort. På Universitetet i Oslo er det ihvertfall vanlig med "åpen-bok-eksamen" i informatikk fordi studentene ikke skal behøve å pugge detaljer.

 

Når det gjelder disse MS sertifiseringene sier det seg jo selv at de også er fullstendig Microsoft-ifiserte. Dette er en gedigen ulempe etter min mening, og folk som har slik bakgrunn har lett for å bli litt fastlåste. I universitets/høyskole-utdanninger prøver man å ha et mer nøytralt forhold til de ulike leverandørene. I et databasekurs kan man f.eks bruke litt Sybase, litt Oracle, og kanskje snuse på noen objektorienterte databaser.

 

 

Tenk følgende situasjon:

"Hmm, vi trenger å lagre noen data på en server, ja da må vi jo ha MS SQL Server selvsagt. Det er den som gjelder!". Selv om MySQL og andre løsninger kunne gjort en bedre jobb for en brøkdel av prisen (eller gratis).

 

(Den var ikke tatt helt ut av løse luften, opplevde en likende situasjon på jobben i fjor.)

Lenke til kommentar

Det tar ca 6 måneder å lære seg C++. Med Visual Basic/Delphi snakker vi om kun et par uker for å lære basisen i dette, det er jo bare å klikke inn knapper. Mer avansert kommer en ikke (nesten som Filemaker, Access, HTML og webscripting), grunnstøtte mot USB, porter og slikt kan ikke lages i de programmene med mindre det finnes en driver/støtte.

 

En ting jeg vil pirke på og er at skolene bruker utgåtte systemer. Det er mye nytt i nyere Windows versjoner etter Win2k. For ikke glemme Visual Studio .NET, kan læreren på NTNU fortelle hva som er nytt i f.eks C++ .NET og lage en driver til meg for ett eller annet som sender signaler i C++ .NET og ikke C++ 6.0?

 

Har bare sett så mye dumt, bla av div. siv.ingeniører og andre lærere som sliter virkelig med å få ting til at jeg har ikke tillit å gi... Bla på IT-skoler både her hvor jeg bor og andre steder så er det få/ingen som kan sikre datautstyret sitt ordentlig.

Lenke til kommentar
MCSD = Sertifisering på at du kan

Sivilingeniør = Kurs

Det må jo være det mest tøvete jeg noensinne har hørt. Tror du ikke en femårig utdannelse innen data/informatikk (Siv.ing, cand.scient eller mastergrad) er et håndfast bevis på at man kan masse data? Det er da nok av krevende eksamener og prosjektoppgaver man skal igjennom.

 

Nå har jeg aldri noensinne tatt noen slike sertifiseringer så jeg skal ikke uttale meg for mye om det, men ifølge hva jeg hørt er de veldig "amerikanske". Dvs. de fokuserer på detaljkunnskap mer enn å se helheten. Dette passer dårlig i dataverden, hvem trenger egentlig å pugge masse detaljkunnskap? All informasjon er jo lett tilgjengelig i bøker, på internett osv. Det er mye viktigere å ha en god forståelse for prinsippene innen programmering, nettverk osv. Selvsagt må man ha praktiske ferdigheter også, men poenget er at slike ting endrer seg så fort. På Universitetet i Oslo er det ihvertfall vanlig med "åpen-bok-eksamen" i informatikk fordi studentene ikke skal behøve å pugge detaljer.

 

Når det gjelder disse MS sertifiseringene sier det seg jo selv at de også er fullstendig Microsoft-ifiserte. Dette er en gedigen ulempe etter min mening, og folk som har slik bakgrunn har lett for å bli litt fastlåste. I universitets/høyskole-utdanninger prøver man å ha et mer nøytralt forhold til de ulike leverandørene. I et databasekurs kan man f.eks bruke litt Sybase, litt Oracle, og kanskje snuse på noen objektorienterte databaser.

 

 

Tenk følgende situasjon:

"Hmm, vi trenger å lagre noen data på en server, ja da må vi jo ha MS SQL Server selvsagt. Det er den som gjelder!". Selv om MySQL og andre løsninger kunne gjort en bedre jobb for en brøkdel av prisen (eller gratis).

 

(Den var ikke tatt helt ut av løse luften, opplevde en likende situasjon på jobben i fjor.)

Nja MySQL er "ok" til småfirmaer som vil hoste en webside eller et forum. Men MS-SQL kan holde rundt 300GB før den brister (om jeg ikke husker feil) og har MS-SQL Manager mot f.eks PHPMyAdmin eller kommandolinjen. Men det finnes sterkere databaser som når TB.

 

En annen ting, 99% av alle som har datamaskin bruker Windows og bedriftene bruker Windows. Snakker vi om det som skal være perfekt og se bra ut er det ikke umulig at bedriftene vil ha data fra MS-SQL opp i Microsoft Office. Politiet og resten av staten henter jo dette inn i MS Outlook for å se hva de skal gjøre og publisere ditt og datt. En rekke firmaer lager nettsider i ASP med komponenter fra Office Components og publiserer det som "eget" verk til skyhøy pris. (Ala kunden legger inn ditt og datt fra nettstedet som går inn lokalt til Outlook hos kundehjelperen eller bankfunksjoneren)

 

Alt er mulig! Jeg har 283MB med bøker om programmering i Visual Studio og noen kilo med prints :green:

 

Angående prisen mellom MS-SQL og MySQL skal du være forretnignsmann. Du opplyser ovenfor kunden at MS-SQL koster 20.000 installert og MySQL er gratis, men et det et firma med 20-30 millioner i omsetning spiller det ingen rolle..

Endret av XPUserz
Lenke til kommentar
En annen ting, 99% av alle som har datamaskin bruker Windows og bedriftene bruker Windows.

De fleste store databaseløsninger kjører på en form for unix system.

 

BTW: en MSwhatever er sikkert en mester innen akkurat Microsoft produkter, mens en siv.ing. har mye mere bakgrunnskunnskap, vil være mye flinkere til å feilsøke, vil kjappere kunne sette seg inn i nye systemer fordi han har bakgrunnskunnskap og erfaring fra flere systemer.

Lenke til kommentar
En annen ting, 99% av alle som har datamaskin bruker Windows og bedriftene bruker Windows.

De fleste store databaseløsninger kjører på en form for unix system.

 

BTW: en MSwhatever er sikkert en mester innen akkurat Microsoft produkter, mens en siv.ing. har mye mere bakgrunnskunnskap, vil være mye flinkere til å feilsøke, vil kjappere kunne sette seg inn i nye systemer fordi han har bakgrunnskunnskap og erfaring fra flere systemer.

Og staten kjøper UNIX System på vår regning! Tror ikke vanlige bedrifter hiver seg på databaser til flere millioner :devil: det skal jo være lønsommhet og fremfor fetish

Lenke til kommentar
En annen ting, 99% av alle som har datamaskin bruker Windows og bedriftene bruker Windows.

De fleste store databaseløsninger kjører på en form for unix system.

 

BTW: en MSwhatever er sikkert en mester innen akkurat Microsoft produkter, mens en siv.ing. har mye mere bakgrunnskunnskap, vil være mye flinkere til å feilsøke, vil kjappere kunne sette seg inn i nye systemer fordi han har bakgrunnskunnskap og erfaring fra flere systemer.

Og staten kjøper UNIX System på vår regning! Tror ikke vanlige bedrifter hiver seg på databaser til flere millioner :devil: det skal jo være lønsommhet og fremfor fetish

Tror det er du som sliter med fetisher her. Du har jo bestemt deg for at MS er BEST til alt, og siv.ing. er skrullinger og evneveike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...