Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MSN Messenger i NAT og UPnP ruter

Anbefalte innlegg

Jeg sitter bak en Zyxel ruter og den har innebygd UPnP støtte, det er to valg i UPnP-menyen:

--------------------------------------------------------------------------------

1 Enable the Universal Plug and Play(UPnP) Service

2 Allow users to make configuration changes through UPnP

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har alltid hatt 1-eren aktivert, ruteren kom med det allerede påslått. (If it ain't broke, don't fix it) ((Eller "make it go faster" som er mer normen i dette miljøet :D ))

Jeg har kunnet kjøre fjernhjelp for andre, samtaler og videokonferanser i Messenger, uten problemer.

Men, andre har ikke kunnet kjøre fjernhjelp for meg, dvs, logge på meg. (Også når alle porter er forwardet til den aktuelle maskinen som standard.)

Har ikke prøvd å gjøre noe med dette, siden jeg er vel den av vennene mine som kan mest om data og slikt og derfor er den som hjelper dem oftere enn de hjelper meg. ;)

Her kommer saken: Jeg fikk meg nettopp bærbar, og satte den opp med trådløst nettverk. Tenkte da at jeg skulle aktivere valg 2, slik at Messenger kan stille inn de portene det trenger, slik at alt av videokonferanser osv kan kjøres fra begge maskinene. Etter dette oppdaget jeg at jeg kan ikke kjøre fjernhjelp og hjelpe kompiser. Da jeg jobbet med saken oppdaget jeg at de kan kjøre fjernhjelp hos meg, selv om ikke alle porter er forwardet til den aktuelle maskinen. Eureka: UPnP funker (nesten). Når jeg skrur av valg 2 kan jeg hjelpe dem og de ikke meg.

Er det noen som har en vært borti en løsning på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...