objorkum Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Lurer litt på å pprøve meg å legge inn ny kernel på min SuSE 9.0 siden noen sier det skal gå bra. Har også lest noen poster der folk har fått et rent h******* med sin hardware og annet etterpå. Derfor lurer jeg på om jeg kan legge inn den nye kernelen i tillegg til den gamle slik at jeg kan velge hvilken jeg vil starte når GRUB starter, og at dersom den nye fucker opp systemet kan jeg bare fjerne den og fortsette å bruke den gamle. Mulig? Hvordan (kan generell kernelinstallasjon prosedyre men noen trinn er vel litt annerledes)? Endret 8. februar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Det finnes masse HOWTOER der ute - men det er en tommelfingerregel, kanskje alle fingrene tilsammen tilogmed , at du aldri fjerner den fungerende kernelen før du vet at den nye faktisk botter og fungerer! Du legger bare det nye imaget inn som en egen entry i grub configfila. Om det er første gangen du kompilerer opp en kjerne selv - så blir det kjapt en del prøving og feiling. Og husk også at drivere du har kompilert mot din nåværende kjerne(f.eks. skjermkortdrivere) må kompileres opp for den nye kjernen også - så ikke få panikk om ikke X vil starte. lykke til! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Takk for svar... Er fortsatt litt skeptisk. SuSE 9.0 skal visstnok ha en slags prøveversjon på den nye 2.6.x kernelen, vil jeg merke stor forskjell? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 du har overhode ingenting å frykte. Funker ikke den nye kernelen, er det bare å boote det gamle. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Det du gjør er å komplimere kjernen slik du pleier, så mounter du /boot. Så sjekker du der om kjernen heter bzImage (eller f.eks bzImage1). Så når du skal kopiere din nykomplimerte bzImage inn til /boot så passer du på at du ikke kaller den det samme som den kjernen som er der fra før av(altså ikke overskriv den). Da vil du f.eks ha den gamle kjernen /boot/bzImage og den nye /boot/bzImage1. Så editerer du /boot/grub/grub.conf til å inneholder den nye. Et eksempel kan være som jeg har gjort under: #Min første 2.6.2 kjerne title=Linux 2.6.2 Alsa root (hd0,0) kernel (hd0,0)/boot/bzImage1 root=/dev/hda3 #Min 10'ende kjerne. Feiring. title=Linux2oss root (hd0,0) kernel (hd0,0)/boot/bzImage root=/dev/hda3 Edit: Masse skriveleifer. Endret 8. februar 2004 av P@rm@nn Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Nytt spørsmål: Har lyst på støtte for ca. alle nettverkskort kernelen klarer (kjekt å ha). Skal jeg legge dem inn i kernelen eller som moduler? Jeg tror kortene jeg bruker nå ligger som moduler, siden de kommer opp på "lsmod" som "3c59x" og "sis900". Er disse da moduler? Og ALSA, skal jeg legge inn som modul eller i kernelen? Endret 10. februar 2004 av objorkum Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Nytt spørsmål: Har lyst på støtte for ca. alle nettverkskort kernelen klarer (kjekt å ha). Skal jeg legge dem inn i kernelen eller som moduler? Jeg tror kortene jeg bruker nå ligger som moduler, siden de kommer opp på "lsmod" som "3c59x" og "sis900". Er disse da moduler? Og ALSA, skal jeg legge inn som modul eller i kernelen? Kompiler all hardware du har i maskinen inn i kjernen. Om du bare vil ha støtte for evt. annen hardware så kompiler det som moduler. Er ikke vits å gjøre kjernen større enn nødvendig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå