Gå til innhold

Vannavkjøling til amd64 xp3200 (stille system)

Anbefalte innlegg

Om ikke så veldig lenge skal jeg kjøpe Amd 64 xp3200 (den skal ikke klokke med det første men kanskje når det begyner og bli litt utdatert :p)

Dette har jeg fra før av:

WhiteWater

Niso Radiator

NISO Vanntank

Waterchill VGA

Hydor L20

Vil Cpu kjøleren min holde til amd 64 xp3200? (er det 4 hull rund socketen på amd 64 hk?

Jeg vil helst ha en system uten vifter.. skal bare bruke 2 x 12 db papst vifter for å få ut den varme lufta fra hd'ene. hvem radiator kan jeg ha for å ikke bruke vifte? (radiatoren skal stå uttafor kabbinettet)

skal ha chipsett kjøler også har dere noen og anbefal? ( ikke altfor dyr)

er det noe annet jeg må bytte ut?

Takker for alle svar!!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville annbefalt å bytte ut radiatoren din med en som det er plass til 2 stk 120mm vifter. gidder du kan du kjøpe en til Hydor pumpe og kjøre disse 2 i serie og bruke ½ slanger så langt du klarer. funker som fann.

2 pumper gir mer krefter og vil føre til bedre flow i systemet ditt..

tjente selv 10 grader på denne lille oppgraderingen.

dvs. bryker Hydor pumper selv

ein liden edit her ja...

Nevner 2 120mm vifter her. meningen er å sette disse i ½ hastighet.

Hørest nesten ikke.. svak brummelyd om du lytter veldig nærme.

neste støyreduksjon ville da vært PSU

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar

Du tjente 10 grader på å legge til en til pumpe? Det tviler jeg sterkt på, med mindre den pumpen var nesten død da. :ermm:

Lenke til kommentar

Du tjente 10 grader på å legge til en til pumpe? Det tviler jeg sterkt på, med mindre den pumpen var nesten død da. :ermm:

Det tvilte jeg også litt på hehe...

Jeg sjekka på amd64 hk'a de hadde sånn p4 feste (er det likt som p4 festene eller bare ligner de?

Til min blokk går det ann og kjøpe p4 feste så kanskje det går??

hvis du ser neders på siden er det p4 feste http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet724.htm

Lenke til kommentar

Ja, CPU-blokka er god nok. Den er jo ei av dei beste blokkene tilgjengelig i Norge.

Problemet ditt er at den ikkje passar uten vidare til et amd64 hovedkort. Om du ser på Waterchill blokka så passar den med socket 754. Den har et hol i enden av kvar langside, avstanden mellom sentrum av disse to hola er 88,9 mm (side 71).

Det eg foreslår er at du kjøper hovedkort, ser om det er to, 4 eller 6 hol. Abit f eks har muligens 4 og 2 hol, trur eg.

Deretter lagar du ei plata (litt solid) som du set oppå blokka med hol som passar til hovedkortet. Du kan jo alltids laga ein ny pleksitopp, men det er kanskje litt vanskelig.

Om radiatoren er god nok er vel heller et spørsmål om støy/temperatur. Amd64 utviklar ikkje så mykje meir varme enn Barton, 20-30% (med forbehold).

Om pumpa er god nok er ein annan sak. WhiteWater skal visstnok visstnok trivast best ved høg vannhastighet. Du kan jo testa kor mange liter i minuttet som går gjennom systemet slik som det er no. Kjem det særlig under 100 l/t kan du jo seriekobla en Hydor pumpe til.

Det var mine to øre. Den første som protesterer på det eg har skreve no får ein femtilapp.

Edit: Ja, Swiftech blokka har og to hola, mnnjaa.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Datar jeg likså godt og selger:

Radiator

whitewater blokka ( trukke jeg greier og lage ny topp)

hydor l20 pumpa

har en niso vanntank som det er en sprekk i men bare tar og fikse den...

så selger jeg den til en venn og kjøper:

Ac radiator evo 240 kanskje evo 360 får se hva lommeboka tillater:P

Eheim 1048

Swiftech CPU-vannblokk

og en eller annen chipsett kjøler har noen no forslag nå?

Tusen takk for hjelpen :D

Edit:

Den Swiftech pumpa så litt bra ut men skal til byen må løpe

Endret av mobil_brukeren
Lenke til kommentar
Datar jeg likså godt og selger:

whitewater blokka ( trukke jeg greier og lage ny topp)

Joda, det greier du, om du har riktig utstyr.

Her er ein gild tegning. Denne skulle da illustrera ei plata som du legg oppå blokka. Den einaste misjonen til denne plata er å presse blokka mot "varmesprederen".

Eg ville laga den i 6mm alu, sidan det er litt enklare å jobba med enn rustfritt stål . . .

Utstyr du treng er boremaskin med 3, 5 og 13 mm bor, og eventuelt stikksag for å runda av kantane.

whitewatertopamd64.png

Avstanden mellom hola til nipplane må du finna ut sjøl, men det er vel ikkje so nøye sidan du tydeligvis skal gå for den litt dårligare Swiftech blokka.

Eg gremmes . . .

Lenke til kommentar

Okey kanskje jeg heller gjør det..... trudde han Kvakksalveren sa at switech blokka var den beste.. etter jeg leste innlege han nøye skjønte jeg at det var blokka mi han mente :p

mener du at jeg skal lage en 6 mm metall plate som jeg jeg borrer hul så niplene kan gå igjenom også lage hull til hk?'

Tusen takk for svarene :D

Lenke til kommentar

Ville kjøpt evo 360, og eheim 1250. Har 1048 og evo360, kjører passivt 43 grader load, som er veldig akseptabel temp for å kjøre uten vifter. Raddissen på taket av kabisset. Skal oppgradere pumpen snart.

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe dangerden RBX blokken om du velger å kjøpe ny blokk.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...