Gå til innhold

Bios er død!


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle oppdatere biosen på min bærbare FS 1840 maskin.

 

Har aldri oppdatert bois før så da bios fila var lasta ned på maskinen dobbeltklikka jeg på iconet. Det kom opp et lite vindu og en loadingbar starta, men så plutselig ble skjermen helt svart. :scared: Etter en stundt måtte jeg dra ut strømpluggen og ta ut batteriet for å få skrudd av maskinen. Når jeg skrur på maskinen igjen nå så starter prosessorvifta, men skjermen er fortsatt helt svart. Omtrent hvert 10 sekund blinker skjermen grått en gang.

 

Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre, for jeg har ikke..? (Det er ingen diskettstasjon på maskinen.)

 

Please HELP!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok desverre "ødelagt / rota til" biosen din.

Lever maskinen inn der du kjøpte den - fortell hva

du har gjort og la deres verksted fixe for deg.

(Det er vanligvis ikke noe mere du kan gjøre selv

i tilfeller som dette)

nooo :(

 

Befinner meg i Nord Sverige og maskinen er kjøpt på Komplett.no i Norge. Da må jo maskinen sendes til Norge gjennom tollen, repareres og sendes tilbake til Sverige gjennom tollen. Dette kan jo ta flere uker og kanskje må jeg vel da betale toll for å få maskinen inn i Sverige igjen :sick:

 

Er det virkelig ikke noe jeg kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Har ringt rundt til supporten til komplett og Fujitsu Siemens i både Norge og Sverige. Alle har forskjellige meninger. Noen sier at hovedkortet må byttes, andre sier at de kan flashe biosen.

Det er visst umulig å bare få tak i en bios bare så derfor må man bytte hele hovedkortet.

 

Om jeg skal få den fiksa av garantien/supporten så må jeg bestille service fra effekt.no som da kommer og henter maskinen, tar den med seg, fikser den og leverer den på döra igjen. Problemet er jo bare at jeg er i Sverige og det da ikke vil gå. Om jeg hadde bodd i Norge ville denne operasjonen tatt 9 dager + reperasjonstid.

Ettersom jeg er i Sverige så må jeg sende maskinen hjem til mine foreldre og effekt.no henter den derfra. Dette vil tilsammen ta ca 1 måned, noe som jo ikke vil funke ettersom maskinen brukes i jobbsammenheng.

 

Jeg fant derimot en webside som heter http://badflash.com som lager bioser og selger over nettet. Jeg har sendt en mail til de så får vi se om de har muliget til å lage en til meg.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere her er kanskje ikke hovedkort noe alle og enhver bør mekke på selv. Om du ikke har verktøy du vet er laget for å lodde på printkort bør du la andre ta denne jobben. Ellers kan dette bli dyrt!

 

Edit: Noterer meg at du "dobbeltkliket" for å oppdatere bios... De hovedkortene jeg har vært borti krever at man er i ren dos (og da mener jeg ren) for å flashe bios. Ha det i bakhue til en annen gang. :thumbup:

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere her er kanskje ikke hovedkort noe alle og enhver bør mekke på selv. Om du ikke har verktøy du vet er laget for å lodde på printkort bør du la andre ta denne jobben. Ellers kan dette bli dyrt!

 

Edit: Noterer meg at du "dobbeltkliket" for å oppdatere bios... De hovedkortene jeg har vært borti krever at man er i ren dos (og da mener jeg ren) for å flashe bios. Ha det i bakhue til en annen gang. :thumbup:

Har ikke planer om å lodde noe på hovedkortet jeg....

 

Til mitt hovedkort kunne man velge om man ville dosflashe eller windowsflashe. Windowsflashing er ikke noe nytt og gjöres bare ved å dobbeltkilkke på exe fila.

Leste derimot på en annen webside nå i ettertid at flashing gjennom windows stort sett går galt. Derfor er det jo meget genielt av Fujitsu Siemens å legge ut en sånn flash på sine websider og i tillegg ikke skriver noe om risken ved bruk av denne. I read me fila står det: Know errors = None. Der skulle jeg gjerne ville fylle på med: This will most likely kill your computer! Use at own risk!

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...