manna420 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hei jeg lurer på hva er forskjell mellom DVD-R plater og DVD+R plater Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Husker ikke hvor jeg fant dette, mulig det var her på forumet. Orginal forfatter får ha meg unnskyldt for manglende kreditering. DVD-R/RW DVD-R og DVD-RW er en standard som blant annet Pioneer og Panasonic bruker på sine spillere. Disse standardene gir mulighet for opptak i en kompatibel modus som gir mulighet for avspilling i hvilken som helst DVD-Video avspiller. (Compatible Mode, Video Mode) Man har også mulighet for opptak i en annen modus som ikke gir kompatibilitet på alle spille (Video Recording Mode, VR modus), men flere muligheter. I kompatibel modus kan man ta opp 1 eller 2 timer på en plate mens i VR modus kan man ta opp fra 1 til 6 timer med video. Lagringskapasiteten er også her 4.7 GB. Det er mulighet for opptak på begge sider som gir totalt 9 GB med data. Prisene på tomme plater ligger fra ca. 12 kr for DVD-R plater og fra ca 30 kr for DVD-RW plater. (juni 2003) DVD-R er det mest kompatible formatet, mens DVD-RW er det mest kompatible overskrivbare formatet mot vanlige DVD spillere. DVD+R/RW DVD+R og DVD+RW formatene er laget blant annet av Philips, Yamaha og Sony. I utgangspunktet ble dette formatet laget for full kompatibilitet til vanlige DVD videospillere. Dette stemmer ikke helt, men ca 80% av spillerne takler dette formatet. Dette formatet har en god del fordeler overfor DVD-R/DVD-RW. Blant annet så kan man ta opp i flere "etapper" og spille i annen DVD spiller mellom hver gang, mens DVD-R/DVD-RW plater må "ferdiggjøres" før at den kan spille av i en DVD-videospiller. Prisene på tomme plater ligger på fra ca. 14 kr for en DVD+R plate og fra ca 30 kr for en DVD+RW plate. (juni 2003) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå