Thargoth Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 møkk, fikk ikke til den img-tingen. hvis noen forteller meg hvordan fixer jeg det Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 møkk, fikk ikke til den img-tingen. hvis noen forteller meg hvordan fixer jeg det Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Thargoth skrev (2002-03-21 13:39):møkk, fikk ikke til den img-tingen. hvis noen forteller meg hvordan fixer jeg det du må bruke bbkode ikke html (det er slått av her på forumet). hvis du klikker på endre-linken vil du se hvordan formateringer er gjort [ endret av Xell den 2002-03-21 15:10 ] Lenke til kommentar
Daimon Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 thargoth: det koblingsskjemaet er feil. du vil få en fin liten kortslutting viss du kobler opp diodene slik som det. viss du snur dei to nederste diodene på tegningen så vil det virke [ Denne Melding var redigert av: Daimon på 2002-03-21 17:47 ] Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hei Dette må prøves! Jeg skal i gang med peltier + vannkjøling osv. Da holder ikke 330 Watt (har masse slit i tillegg, scsi-disker etc.). Kunne noen elektro-freaker (godt ment!) smelle opp ei liste med komponenter fra en webshop? Jeg mener da ting som vil passe til å levere ca. 20 amp. eller no i 12Volt. Jeg skjønner det grunnleggende, men vet ikke hvor stor kondisen må være osv.... Takker for hjelpen! Henning Pedersen Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 jeg tror mesteparten av varmen i en psu kommer fra spenningsregulatorer og kondensatorer. transformatorene blir ikke varme så lett, men de blir veldig varme hvis det er en kortslutning i kretsen. hvor varmt det blir kommer ann på hvor høyt effekttapet i spenningsregulatoren(e) er. selvsagt blir det mer varme hvis man belaster strømforsyningen med et peltier element på 90-150W(-200 ?) det er riktig det folk sier om at det er kjøleribber i et psu. kanskje i form av kjøleplater, som er helt flate og vanligvis loddet fast til pcb`en, men det er garantert kjøleribber! ellers ville spenningsregulatorene gått til helvete! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Med mine glitrende elektronikkunskaper (haha, det er vel det siste de her :smile: ) har jeg greid å regne ut at et psu som leverer 20A i 12V vil levere få en effekt på noe sånt som 240Watt. Er det mulig uten en for ekstrem prislapp å få en psu som leverer ca. 35A i 12V? (420W)? Da ville jeg hatt en psu som kunne gi ut strøm til alt jeg trenger av peltier elementer, kjedelig å bygge en dyr en som egentlig ikke er stor nok.. Å si at det er kjedelig blir jo feil, det er jo moro mens det står på, men nytteverdien blir litt borte.. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Quote: thomasr skrev (2002-03-21 22:05):Med mine glitrende elektronikkunskaper (haha, det er vel det siste de her :smile: ) har jeg greid å regne ut at et psu som leverer 20A i 12V vil levere få en effekt på noe sånt som 240Watt. Er det mulig uten en for ekstrem prislapp å få en psu som leverer ca. 35A i 12V? (420W)? Da ville jeg hatt en psu som kunne gi ut strøm til alt jeg trenger av peltier elementer, kjedelig å bygge en dyr en som egentlig ikke er stor nok.. Å si at det er kjedelig blir jo feil, det er jo moro mens det står på, men nytteverdien blir litt borte.. det blir jo fort dyrt nå man drar på med litt effekt, men du får en ringkjerne trafo(2x12V) på 500VA på elfa til 540,- - må jo da også finne likeretterdioder som tåler dette. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Man må ikke ha ringkjærne da... de har en enestående virkningsgrad, men er dyre... Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 og til han som spurte om størrelse på kondensatoren ... 0.25mF synes jeg å huske er mer enn stort nokk. For å si det slik, en som i fysisk størrelse er omtrendt 2x2x5cm stor. Men husk at det må være en elektrolytt kondensator, og at den er polarisert (+ på +, og - på -) og jippi, jeg fikk til det dære -styret :smile: [ Denne Melding var redigert av: Thargoth på 2002-03-23 02:55 ] Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: mr.a skrev (2002-03-21 21:22):jeg tror mesteparten av varmen i en psu kommer fra spenningsregulatorer og kondensatorer. likeretteren kan også bli ganske varm hvis du trekker så mye strøm at det nærmer seg grensen for hva de tåler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå