Gå til innhold

Bygge psu?

Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker på om det her er riktig kategori å poste i, men jeg fyrer løs uansett jeg, ligger mye snåle ting i den kategorien her fra før av :smile:

Husker ikke helt hvor jeg har sett det, men mener å ha sett et eller annet sted på nettet, en kar som hadde bygd seg en psu..hva må til av verktøy og komponenter for å få gjort dette?

Skjønner jo at det krever litt erfaring også, men jeg kan få hjelp til det jeg trenger. Hadde ikke vært så dum idè å få bygd en psu hvis jeg skal ha til peltier elementer.. blir fort noen watt av det når du skal ha noen :wink: Noen som har sett noe slikt et sted, og faktisk veit hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkle psu er egentlig ikke noe hokus pokus, det viktigste som du må ha med deg er en trafo med passende utgang, en likkeretterbru, en condensator. For å få en stabil spenning er det også greit å ha en fast regulator.

tror det var en som hadde en enkel skisse på akurat dette i en post her på forumet.

Lenke til kommentar

strømforskyninga produserer nok en god del varme, du tror vel ikke at strømmen transormeres om helt uten tap? derfor blir det energitap som oftest går over i varmeenergi i strømforskyninga og den må derfor kjøles, endel komponenter må også ha kjøleribber (det har du kansje sett :grin: )

Lenke til kommentar

Quote:

Nostradamus skrev (2002-03-15 22:33):

Opna en dritgammel atx-psu. Kan ikke huske jeg så kjøleribber men det var bare kjapt for å få ut støvet.

Alle psuer har kjøleribber! Selv de aller gamleste. De litt gamlere psuene's kjøleribber kan vel heller kaller kjøleplater, da de bare er ei vinkelbøyd aluminiumsplate som er skrudd fast i spenningsregulatorene. Det er de som for det meste utvikler varmen i psuen.

Lenke til kommentar

Seff er det kjøleribber på PSU!!!!!!!

Bruk augene!

Ivertfall ALLE PSU ene eg har hatt og sett hat kjøleribber!

Men eg er og intressert å lage en skikkelig monster PSU, så noen som veit hvor eg finner koblingssjemaer? :grin:

Lenke til kommentar

Skal jo bare ha en ekstra psu for å ha til peltier og andre trengende ting, trenger ikke noe mer enn 12V tror jeg..hadde vært greit å få en halvsaklig størrelse på tinga, sånn at det var mulig å få trøkt inn i kabinettet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-17 12:14, thomasr skrev:

Skal jo bare ha en ekstra psu for å ha til peltier og andre trengende ting, trenger ikke noe mer enn 12V tror jeg..hadde vært greit å få en halvsaklig størrelse på tinga, sånn at det var mulig å få trøkt inn i kabinettet :smile:

Da blir det ikke så veldig vanskelig. Det du trenger er:

Transformator fra 230V til 12V

Likeretterbru

Glattekondensator

Spenningsregulator

Du trenger nok litt god kjøling på det her (Det blir mange watt!!) men du har vel kanskje tenkt og vannkjøle det.

Lenke til kommentar

Regner med å vannkjøle hvis jeg først skal bygge meg en psu sjæl ja..kan jo bare lage hele psu`en sånn at det er enkelt å få inn kjøling. Ingen som har et koblingsskjema eller noe slikt til dette? Hvis noen har det, er det fint om de sender det til mailen min :smile:

Lenke til kommentar

Ypperlig! Den guiden på nordic hardware gjorde at jeg egentlig skjønte hva poenget var..men det står ikke noe om effekten på saken da, noen som har noen som helst formening om denne? Gidder jo ikke lage den hvis den ikke blir noe bedre enn en standard psu, det kosta jo tross alt ganske mye å lage en psu på den måten de hadde gjort i den guiden (7-800svenske penger).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-17 16:53, thomasr skrev:

Ypperlig! Den guiden på nordic hardware gjorde at jeg egentlig skjønte hva poenget var..men det står ikke noe om effekten på saken da, noen som har noen som helst formening om denne? Gidder jo ikke lage den hvis den ikke blir noe bedre enn en standard psu, det kosta jo tross alt ganske mye å lage en psu på den måten de hadde gjort i den guiden (7-800svenske penger).

Ville hatt en spenningtabilisator. Be bygde noe på skolen. Blant annen måtte vi lage en slik kobling bare med en spenningsregulator. Når vi målte etter likeretterbrya så gik volten veldig mye opp og ned. Spenningstabilisatoren har tre bein. 2 bein kobler du på pluss og minus etter glattekondensatoren og den tredje pinnen er den spenningen som er stabi (Den skal vere stabil).

Lenke til kommentar

Dette er det du trenger. Spenningen vil ikke være sånn ultra-stabil, men helt sikkert stabil nokk. trafo.jpg

Jo større kondensator jo mer stabil blir utspenningen. Som ble nevnt over kan du også sette på en stablilisator.

Hvis du går på http://www.elfa.no/se finner du sikkert komponentene. Antar at dem også har ferdige strømforsyninger som gir 12v

[ Denne Melding var redigert av: Thargoth på 2002-03-23 02:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...