montesa Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg skal skal sette opp et nettverk hjemme, der 3 pcer deler ADSL. Den ene pcen skal kobles med kabel, de to andre trådløst. Jeg har tenkt å kjøpe en basestasjon/router med 802.11g for å gjøre dette.. Den ene pcen befinner seg i etasjen under internett-punktet, og den andre i naborommet. Disse skal kobles til trådløst. - Har 802.11g god nok rekkevidde for dette? (bor i et trehus) - Holder det med vanlige pci-nettverkskort (trådløse) for pcene som skal kobles til trådløst? - Må routeren/basestasjonen ha to antenner (en til hver pc)?? - Produkt/merker som anbefales? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) 1. Jepp, det skulle gå helt fint. 2. Ja, men det er ofte slik at dersom de er av samme merke som routeren vil du oppleve mindre ustabilitet. (Har jeg lest her på bruket) 3. Nei 4. 3Com, DLink... Endret 8. februar 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
montesa Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) -Hvorfor finst det routere med to antenner viss det ikke er bruk for det? -Går det fortere viss to pcer har sin egen antenne/linje? -Er det mindre rekkevidde på trådløse nettverkskort for bærbare? Endret 8. februar 2004 av montesa Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 -Hvorfor finst det routere med to antenner viss det ikke er bruk for det? Har selv en DLink DI-624 med to antenner. Den ene antenner peker på skrå opp mot kontoret i 2 etg, mens den andre peker ut mot rommet den står i (for den bærbare) Vet ikke om det har så veldig mye å si i hvilken retning antennene peker, men jeg kan tenke meg at du vil få bedre dekning rundt om med to antenner kontra en. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 NB: Jeg vil bare opplyse om to svakheter med trådløst som mange ikke bryr seg om før de oppdager det. (mulig du vet det, men det er sikekrt noen trådlesere som finner det interresant): * Sikkerheten er svært dårlig, selv med WPA og 64-bit kryptering er det ikke særlig vanskelig å komme seg inn på nettverket ditt og f.eks utnytte internettlinja eller snoke i dataene dine. * Hastigheten er skjelden i nærheten av maxhastighet for utstyret ditt. Som regel vil du se 1-5 Mbit/s hastighet på et 11 Mbit/s trådløst nettverk, det dobbelte på 22 Mbit/s og det dobbelte der igjen på 54 Mbit/s nettverk. Til sammenligning er det skjelden problemer med å få 100 Mbit/s på faste nettverk. Så dersom du skal overføre mye mellom PC'ene så vil nok fast netteverk være å foretrekke. Lenke til kommentar
s0tarts Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 -Det skal være god nokk rekkevidde ja. -ja -routern trenger bare en antenne -Router: D-link DI-624+ Nettverkskort: D-link DWL-G520+ Dette nettverket er lett å sette opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå