Jola Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hei. Jeg holder på med et større filmprosjekt, og har lyst til å avansere fra vanlig format til widescreen. Jeg har muligheten til å filme i widescreenmodus, men når jeg eksporterer filmen i Premiere 6.0 vises den i vanlig format. Dette til tross for at jeg faktisk valgte widescreen på eksporteremenyen. Håper noen har erfaring med dette, eller har noen tips. Hilsen Jola. Lenke til kommentar
legofred Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Du redigerer i widescreen og bildet blir 4:3 med vertikalt strukket bilde når du eksporterer? Ekte 16:9 har ikke sorte felt øverst og nederst, men oppførers seg som et 4:3 format med strukket bilde. Skal du lage et 4:3 prosjekt med sorte felt øverst og nederst, kan du f.eks. Lagre en kopi av Premiere-prosjektet ditt, og gjøre project-settings om til 4:3. Høyreklikk så på et klipp i tidslinjen: Velg Video Options> maintain aspect ratio og deretter Advanced options> Pixel Aspect Ratio og velg et widescreen format som passer til hardware/codec du har brukt i kildefilene, f.eks. DV D1/PAL Widescreen 16:9 Se om ikke ting blir sånn du hadde tenkt nå. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg hadde samme problemet. Løsningen ble å gå over til Video Vegas. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Husk at widescreen har akkurat like mange piksler som fullscreen, bare det at pikslene er strukket. Sånn at om videoen ser "klemt" ut når du har den ferdig rendrede filen, er det bare at videoen er anamorfisk, det vil si at den .... er klemt, og må strekkes ut igjen på TVen. Som sagt: oppløsninga er mest sannsynlig den samme. Lenke til kommentar
Jola Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Flott! Tusen takk.. Dette med widescreen vil bedre kinofølelsen på filmen vår betraktelig. Vi har startet med å justere kontrasten på sekvensene våre, for å unngå blasse bilder. Har noen noen tips på dette området? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 "Film Look" på video.... VELDIG hett emne. Bare let på nett. Du kan begynne med å minske fargemetningen på klippene. (mindre saturation) etter det er det bare å lære seg masse om foto, lys og lyd og så bli bedre... Du kan ikke gjøre alt i redigeringa.... tar så lang tid at det er like greit å lære seg tingene med en gang og så få råmateriale som faktisk ser lekkert ut! Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå