Gå til innhold

Hvor langt kan man bøye et hovedkort?


v0iDDr0iD

Anbefalte innlegg

Hepp.. jeg har fu**a opp. :w00t:

 

Skulle skifte kjølepasta på cpu-vifta mi (se spec nederst), og gadd ikke demontere alt. Ved montering av vifta igjen kreves det jo alltid ett rimelig hardt trykk for å få "klipsene" til å snike seg rundt socketen slik at vifta sitter skikkelig. Her gjorde jeg den fatale feilen å ikke støtte godt opp bak hovedkortet, og jeg frykter nå at HKet ble bøyd for mye.

 

Ved restart, der jeg ikke ventet noen problemer, kom en ytterst ubehagelig sirene-lyd fra speaker, og strømmen slo seg av. Etter ekstensiv testing (hele ******* helgen) vet jeg at psu, cpu, minne osv alle er i live - bortsett fra en gammel Athlon 1,2GHz som ble fritert da jeg var lei av å sette på vifta ved hver restart under testing.

 

Formålet med denne posten er da to ting:

 

1: Neste gang du er i tvil, og ikke gidder å demontere kassa for en mindre justering - tenk deg to ganger om ....

2: Er det noen som har vært borti noe lignende? Jeg er veldig interessert i å høre erfaringer i forhold til garanti (1 måned gammel & lite synlig skade/bøy), muligheter for at kortet fortsatt kan brukes / fikses, eller om jeg faktisk er helt på jordet og at det sannsynligvis er noe annet som er feil?

 

 

--

AMD XP2500@3200

Abit nf7-s v2.0

2*512MB Geil Golden Dragon RAM

(resten irrelevant vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sirene lyd sier du? De fleste nyere hovedkort i dag bruker diverse lydsignaler for å fortelle deg hva som er galt. Ta en titt i brukermanualen som fulgte med hovedkortet.

 

Jeg har selv opplevd dette et par ganger, men husker ikke helt hva som var galt (det er lenge siden). Men du skal ihvertfall bøye hovedkortet ganske mye før det tar skade (dvs. du må bøye det så mye at det brekker, slik at diverse kretser blir brutt).

 

Selv har jeg hatt et par CPU-kjølere som hadde ganske kranglete socket-clips, og jeg måtte ta i veldig hardt. Hovedkortet bøyde seg antagelig slik som ditt gjorde, men det som ble resultatet var en knust CPU-kjerne (AMD T-Bird 1,3), hovedkortet overlevde uten problemer. Så jeg byttet kjøler og fikk ny CPU og installerte disse i det samme hovedkortet, og alt virket helt fint.

 

Så det kan godt hende at du har skadet CPU, eller at en av RAM-brikkene ikke sitter ordentlig i etter at du bøyde hovedkortet litt.

Lenke til kommentar

hmm.. veldig interessant! Hvorfor jeg gikk ut i fra at HK var problemet er følgende:

 

nf7-s + xp2500 = feil (sirene)

nf7-s + Athlon 1,2GHz = feil (ingen signal)

 

a7m266 + xp2500 = OK t.o.m. BIOS, men vil ikke loade windows (fryser selv på 1,1Ghz)

a7m266 + Athlon 1,2GHz = feil (mitt gamle system som har fungert perfekt så langt, noe som fikk meg til å tro at nf7-s var såpass skada at den hadde ødelagt cpu'en. Men som nevnt i forrige innlegg, var det mest sannsynlig bare min feil)

 

Skal helt klart sjekke i manualen nå, noe jeg burde tenkt på tidligere, men er altså ikke fryktelig dreven på området her. Det forvirrer meg allikevel at uansett hvilken cpu jeg setter på nf7-s'en vil den ikke starte opp. Prøvd med ulike powersupply / ram / skjermkort også. Selvfølgelig har jeg nå holdt på så lenge at jeg knapt husker hva som skjedde når.. :yes:

Lenke til kommentar

Yees.. endelig er ting i orden igjen. Hovedkortet lever, og roten til alle problemene lå i at cpuen var _delvis_ ødelagt. Altså fungerte den noen ganger, og andre ganger ikke. Dette gjorde testingen til en totalt schizofren affære, og til slutt ble jeg så pissed at jeg bare moste den og kjøpte en ny ;)

 

Hovedkort er altså tøffere enn cpuer, akkurat som man skulle forvente! Takk til alle som prøvde å hjelpe, og jeg vil gjerne gi litt skryt til Datakjeden i Trondheim også, som var hjelpsomme og lot meg kjøpe ekstra deler med svært fordelaktige vilkår..

 

Nå har jeg 3 dager med nerding å ta igjen :cool:

 

-A-

Lenke til kommentar

Det samme har jeg opplevd for ikke så lenge siden. Alt skjedde da.... huff, husker ikke det engang no. Men ihvertfall så var samme sintomene som du har fortalt v0iDDr0iD.

 

Jeg trudde at det også var cpu´n, fikk altså ikke restarte maskina og så fikk jeg sånn sirene beeping fra intern forsterkern i kabinettet. Jeg har skiftet processor, ram, strømforsyning og ingenting hjalpt! Til slutt kjøpt jeg en ny hovedkort, og der fungerte alt igjen du.

 

Så, i min tilfelle vil jeg tru at det er hovedkortet, som no ligger i eska til den andre hovedkortet jeg kjøpte. Dette ble en dyr reparasjon, arrggg...

Endret av Beni25
Lenke til kommentar

Hvordan kan dere da forklare mitt tilfelle av defekte skjermkort.. I det første tilfellet ble skjermkortet bøyd, og dermed ble det så varmt (pga. dårlig kontakt) at det ble defekt etter en stund, men i det andre tilfellet fikk jeg "artifract" over hele skjermen etter montering.. men det er vel rett det dere sier, for at det skal bli ødelat må det knekkes helt, eller??

Lenke til kommentar
Hvordan kan dere da forklare mitt tilfelle av defekte skjermkort.. I det første tilfellet ble skjermkortet bøyd, og dermed ble det så varmt (pga. dårlig kontakt) at det ble defekt etter en stund, men i det andre tilfellet fikk jeg "artifract" over hele skjermen etter montering.. men det er vel rett det dere sier, for at det skal bli ødelat må det knekkes helt, eller??

Mitt e og bøyd fant eg ut :O men det gjør vist ingenting, fortsatt interessert i å bytta vannblokk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...