Gå til innhold

Huff... Overspenning, jording og dritt.

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt spesielt problem med maskina. Når jeg tar på et jordet punkt med ene hånda og på kabinettet med den andre kjenner jeg det godt i fingrene at noe ikke stemmer.

Jeg har målt strømmen til ca. 0,2 V ~ (akkurat nok til å få en hdd-diode til å lyse). Coax-kabelen (den er jordet) til TV-kortet lager gnister når den kommer bort i kabinettet.

Så er spørsmålet: Hvor kan feilen ligge?

Frusterasjonen er at jeg ikke har tilgang til jordet kontakt på hybelen.

Undringen er om dette kan ha sammenheng med at den ødelagte 3. minnesokkelen på hovedkortet mitt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

strøm måles i ampere, ikke volt :smile:

problemet ditt høres veldig likt mitt. Jeg bor i studentby i trondheim med ujordet uttak.

Problemet kan skyldes jord som kommer via nettverk eller kabeltv. Det kan du sjekke ved å trekke ut disse kablene.

En mulighet er å lage seg lokal jordspyd ved å bruke en skjøteledning med jord, og koble jord på denne til en radiator, avløpsrør (hvis kobber) eller lignende.

Hos meg ble det best ved å koble alle enheter til samme skjøteledning men ikke koble denne mot noe videre. Slapp da brum i forsterkeren.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Radiator! AhA.. at jeg ikke tenkte på det.. Tusen takk.

Jeg har testet med amperemeteret mitt mot et punkt med jord (skjøteledning teipet fast til vasken) for å finne ut hva som beit meg i fingeren. (0,2 V vekselspenning)

Nå må jeg finne en ledning som rekker bort til radiatoren...

Lenke til kommentar

Tror ikke at voltmålingen din stemmer... For du kan umulig kjenne 0,2V i fingerene.

Prøv feks. å ta på et bilbatteri som er 12V

Hvor mye spenning du må ha for at du kjenner det i fingrene er avhengig av hvor godt fingrene dine leder (fuktighet leder godt) men som regel må du et sted mellom 24v og 48v før du begynner å kjenne det i fingrene.

Du kan feks prøve et 9V batteri på tunga (som vanligvis er ganske fuktig). Da kjenner du i alle fall om det er strøm i det.

----------------------------------

Hvis det slår gnister mellom pc og kabel-tv uttaket så er det som oftest tegn på et apparat med en jordfeil.

Kabel-tv anlegg har veldig skjelden jordfeil siden de vanligvis er jordet i hvert skap (utendørs).

Gnister som oppstår mellom utstyr og kabel-tv pleier alltid å skyldes feil i tv-apparater eller annet ujodret utstyr.

Hvis du opplever slike gnister er det mest sansynlig at utstyret med feil befinner seg i hos deg, og ikke hos naboen. (strømmen tar alltid den veien med minst motstand til jord)

Et kabel-tv anlegg består for det meste av utendørs metallskap som er nedgravd i jord (dette kan kalles god jording). Utstyret i disse skapene har alltid kontakt med skjermingen på kablene.

Hilsen

Kabel-tv teknikker

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-03-15 20:57 ]

Lenke til kommentar

Nei.. feilen ligger i maskina mi... Det er helt klart. Det er heller ikke kabel-tv det er snakk om (en felles-tv-antenne for hybelhuset. Får inn NRK, TV2 og TVN :smile:)

Jeg greier ikke måle mer enn 0,2 V med amperemeteret mitt uansett, og det er bare så vidt jeg får en LED til å lyse når jeg holder den borti kabinettet og jord. Men jeg får en god dose når jeg tar borti det samtidig som jeg er jordet (Jeg kommer fra gård og vet hvordan 10000V kjennes ut i form av strømgjerder... sauer trenger spenning) Datamaskina mi kjennes mer ut som svak krypstrøm fra et defekt sikringsskap (har prøvd det også)

Lenke til kommentar

Inne i PSU er det 3 kondensatorer som er der for å fjerne støy ( overharmoniske spenninger ). 2 av disse kondensatorene ligger mot fase til jord, ergo vil det oppstå et potensiale mot ditt pc chassi og jorden i kabeltv anlegget. Får du felles jord på alt så er alt løst. Den spenningen som er tilstede er ca 130 volt men strømmen du kan få igjennom deg er såpass liten at den ikke er skadelig, men den kjennes. Dette potensialet kan være skadelig for komponenter i dataen.. Det står i bruksanv. at psu skal KUN brukes i jordet stikkontakt.. er den det ? ;P At du kun måler 0.2 volt ellernoe mot jord er vel fordi den indre motstanden til voltmeteret ditt er for liten og dermed synker spenningen.

Bruk jordet stikkontakt eller få deg skilletrafo :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...