Panasonic Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Er det mulig å bygge en for stor kasse til subben? Hvis man har en lukket kasse, gjør det noe om den ikke er helt tett? (da tenker jeg på små sprekker i hjørnene) Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Kan tenke meg at små sprekker i hjørnene lager pustelyder og skaper endel vibrasjoner i kassen. Uten at jeg vet mye om bygging av sub tror jeg nok du kan få for stor kasse. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Dei fleste element har ein spesiell anbefalt kassestørrelse. Om du veit ka slags element du skal bruke, burde det gå greit å finne anbefalt størrelse med et lite søk på google. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 (endret) Hvis du tror kassa er for stor, og den ikke spiller etter forventningene kan du jo sette inn et bassreflexrør. Endret 8. februar 2004 av mac1334 Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Har en kasse på ca 125 liter (lukket) blir den for stor til å bruke med et element (12") som er beregnet på 42 liter? Lenke til kommentar
westa Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Alle høyttaler-elementer er forskjellige, og de spiller best i en kasse som er tilpasset elementet. For å vite hvordan det elementet du har vil lyde i en så stor kasse, trenger du elementets parametre for regne ut hvordan den store kassa vil spille.... Eller så får du bare prøve.... Lenke til kommentar
neon king Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Har en kasse på ca 125 liter (lukket) blir den for stor til å bruke med et element (12") som er beregnet på 42 liter? hvilket ellement er det annbefalt kasse volum har ikke så mye å si last ned et beregnings progrm så kan du beregne med kurver og sånt kassen må være helt tett Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hele poenget med å bygge kasse er jo at den skal være tett og fungere som et trykkammer. Størrelse på kassen varierer, en åpen (bassrefleks) kasse kan gjerne være en del større enn lukket (trykkammer). Egnet volum til kassen står oppgitt på elementets datablad. Om du bruker for stor kasse vil ikke sub'en spille så høyt som ønskelig, for liten kasse vil gjøre at den ikke klarer de laveste frekvensene. Derfor er det viktig å velge riktig kassevolum og type. Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 En hvis man bruker to elementer? må man doble volumet da? Lenke til kommentar
neon king Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 hvis du bruker iso barik kan du halvere kasse volum men da synker som regel spl med -3db hvis du har lukket bassrefleks osv burde kassevolumet dobbles og da stiger som regel spl med 3db Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 hvis man bruker 2 subwoofer elementer, kan jeg koble begge disse til et delefilter? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 hvis man bruker 2 subwoofer elementer, kan jeg koble begge disse til et delefilter? Hvis filteret er på linjenivå så kan du koble på to elementer ja. Hvis ikke så må du ha et delefilter per element. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Kassevolum har forøvrig mye å si. Spesielt hvis det hadde vært bassrefleks. En lukket kasse skal være helt tett. Selv den minste sprekk gjør kvaliteten vesentlig dårligere. Når man øker størrelsen på en lukket kasse så vil q-verdien synke. Det fører til at man får en tørrere bass, høyere følsomhet, lengre slaglengde og en tidligere, men mindre bratt avrulling. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Hva slags element er det forresten? Merkelig at ingen har spurt om det. Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Elementet er ikke kjøpt enda! kassa er på 125 liter Forslag til element for rundt 500-lappen? har vurdert et fra dynabel. Erfaringer? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 dynaBel er bra det i forhold til prisen. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Dynabels 12" er bra til prisen ja. 125 liter til det elementet passer faktisk ganske bra. Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Er det mulig å bruke to element da? Kassa er firkantet, kan jeg sette inn elementene på to sider? Hva er best? rett overfor hverandre eller påå skrå i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
dale Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Litt off topic, men hvor får en kjøpt løse elementer til god pris? Og hvor mye må jeg ut med for å få god trøkk i et rom på rundt 20kvm? Dvs en rimelig kraftig sub. og evt om noen har et lite tips om forsterker? Lenke til kommentar
neon king Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 eltek er en grei plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå