hysing Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Etter en kjapp sjekk i formelsamlinga mi har jeg funnet ut at det er mange stoffer med bedre varmekapasitet enn vann. Ok det er en god del ulemper som medler seg med det, (Trenger jeg nevne bensin og glyserol?) men det må da være en eller annen væske som har bedre varmekapasitet enn vann. er det ingen som har tenkt på dette før? eller er det for få væsker med de egenskapene vi ser etter? kvikksølv? Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Flytende Nitrogen? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Andre væsker enn vann er dyre, og svart farlige om det begynner å lekke, er nok derfor ikke så mange bruker det. Noen har jo brukt flytende nitrogen (Tomshardware), men vet ikke om noe særlig annet... Du kan vel tenke deg hva som skjer om det lekker kvikksølv på komponentene. Lenke til kommentar
Conan_Warrior Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Flytende nitrogen er det beste, burde bare være litt forsiktig med det. PS Spar litt til bilen da Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Nei, du er nok ikke den første som tenker på dette. Hvis du blar gjennom forumet finner du en hel del poster hvor samme temaet har vært diskuret. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Noen (overklokking.no?) har jo brukt en væske som heter 'fluorinert' og senket hele PCen (dvs. hovedkortet) ned i den. Den veldig store ulempen er at væsken koster 5000kr/liter! Hva med å bruke olje f.eks.? timtowtdi Lenke til kommentar
menT4l Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Olje har vel en relativt høy massetetthet, en ville trenge endel pumper i serie for å få det til å sirkulere vil jeg anta. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Du mener kanskje viskositet, altså hvor tungtflytende oljen er, ikke massetetthet (som er lavere hos olje enn vann f.eks.) Det finnes jo olje med lav viskositet da... timtowtdi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå