Gå til innhold

Borte etter reperasjon


haackon

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg er ingen skikkelig pirat-mann, men jeg kjøper ALDRI prorammer før jeg laster ned en fullversjon av programmet på en P2P-nettverk.

 

I dette tilfellet skulle jeg prøve ut Dreamwaver MX, før firmaet til faren til vennen min kjøpte det til meg. Men selvfølgelig, jeg vet det er piratkopiert, men dette er bare til prøve.

 

Jeg vet også at jeg får programma helt gratis uansett, men faren til bestevennen min bruker penger på det, jeg får dårlig samvittighet hvis jeg får et program av dem jeg ikke liker.

 

Hvis dere skjønner meg da. Men det er ikke det jeg vil få hjelp til, eller diskutere.

¨

Det er at min bærbare maskin ble ødelagt for 3 gang og måtte til reperasjon hos Lefdal.

 

Når jeg kommer tilbake, er de fleste programmer borte. Min BETALTE Photoshop 7.0 er borte, og Dreamwaver er borte, og en del programmer er borte, menyen er annerledes enn det den var før reperasjonen.

 

Hva skal jeg gjøre??

 

Trenger hjelp, og takker for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor vanskelig kan det være å installere programmen på nytt? Hvis du har originalversionen av photoshop så burde det vel ikke være et problem, med mindre du kaster key og cd etter du har instalert det ;)

Joa, Photoshop har jeg CD til og det er fiksa, men Dreamwaver er fortsatt et problem.

 

Men det prøver å få til diskusjon på er at de som har reparert Pcen min, har sett innholdet også.

 

Jeg har mange private brev og andre ting som jeg har skannet inn osv. og de er private, så hvorfor skal dem få lov til å se innholdet når det er laderen som er gal?

Lenke til kommentar
Det er normal prosedyre at de gjør maskinen slik den var da du fikk den, altså kun programmene/oppsettet som var installert da.

 

Sykt irriterende kan det være, men det sparer nok DEM for en hel del tid.

Jaha...

 

Hvorfor er ingen av mine private filer sletta da?

 

Så dem må ha gått gjennom all innhold og sletta det de vil.

 

Makan til frekkhet....

Lenke til kommentar
Det er slikt de alltid gjør.... aldri vil programmene være der når du får pcen tilbake (da må du være ekstremt heldig.... :yes: )

 

.. da er det alltid lurt å ha brent programmene på cd før du gir den bort... ;)

Nehei, jeg stikker bort til dem imorra og snakker med sjefen eller noe.

 

Slikt tåler ikke jeg....

Lenke til kommentar
Det er normal prosedyre at de gjør maskinen slik den var da du fikk den, altså kun programmene/oppsettet som var installert da.

 

Sykt irriterende kan det være, men det sparer nok DEM for en hel del tid.

Jaha...

 

Hvorfor er ingen av mine private filer sletta da?

 

Så dem må ha gått gjennom all innhold og sletta det de vil.

 

Makan til frekkhet....

Nei altså, jeg vet bare at en del bedrifter opplyser om dette, at du må ta backup av personlige filer og innstillinger fordi at alt innhold vil bli sletta ved innlevering.

 

Helt sikkert forskjellig praksis fra bedrift til bedrift, men fikk iallefall beskjed om dette da jeg leverte inn min gamle HP maskin hos Elkjøp for noen år siden.

 

Tviler sterkt på at dem er ute etter å sabotere noe som helst.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du gidder å lage et problem ut av at de som har reparert maskinen din KANSKJE har sett noen av dine private brev. Når du frivillig leverer fra deg en pc til reparasjon, må du selvsagt regne med at de starter opp maskinen som en del av reparasjonen. Det er da ikke deres skyld at du leverer fra deg maskin, uten først å slette ting du ikke vil at andre skal se. Det går an å gjøre det vet du.... også ha en back-up på en cd hjemme...

Lenke til kommentar

Har ein lovlige versjonar av eit program er det jo ingen problem å innstallere dette på nytt, og det er reknar med som er blitt gjort her er å ta ein recovery slik at den er perfekt når reperatør leverer den tilbake.

 

Og kunde er ansvalig for å ta backup av sine data så lenge noko anna ikkje er blitt avtalt.

 

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Jeg fikser et utall av maskiner for folk, og ser din sak på en helt annen måte. Det ser for meg ut som om de har reinnstallert os, men har vært så gode å ta kopi av dine filer, og lagt dem tilbake slik at du ikke mistet dem etter reinstall. Takk dem heller. Har du så mye hemmelig, så drit i å levere inn maskinen med alt i. Hold opp å syt, maskinen er jo ok nå, og du kan vel ikke forlange at et serviceverksted skal legge inn alt av tredjehåndsprogramvare som var i maskinen da de fikk den :wallbash:

Jeg pleier altid å ta sikkerhetskopi av dokumenter/mail/adresser på maskiner jeg tar inn til service, har en egen maskin med diverse diskverktøy og lagringsplass som jeg bruker til slikt. Plukker ut disken, kopierer over det essensielle, partisjonerer, formaterer og gjør disken klar til nytt os i den maskinen. Tilbakefører data til sekundær partisjon før den blir satt tilbake i kundens maskin, og kjører inn nytt os.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar
Jeg fikser et utall av maskiner for folk, og ser din sak på en helt annen måte. Det ser for meg ut som om de har reinnstallert os, men har vært så gode å ta kopi av dine filer, og lagt dem tilbake slik at du ikke mistet dem etter reinstall. Takk dem heller. Har du så mye hemmelig, så drit i å levere inn maskinen med alt i. Hold opp å syt, maskinen er jo ok nå, og du kan vel ikke forlange at et serviceverksted skal legge inn alt av tredjehåndsprogramvare som var i maskinen da de fikk den :wallbash:

Jeg pleier altid å ta sikkerhetskopi av dokumenter/mail/adresser på maskiner jeg tar inn til service, har en egen maskin med diverse diskverktøy og lagringsplass som jeg bruker til slikt. Plukker ut disken, kopierer over det essensielle, partisjonerer, formaterer og gjør disken klar til nytt os i den maskinen. Tilbakefører data til sekundær partisjon før den blir satt tilbake i kundens maskin, og kjører inn nytt os.

Grrr, ok da, du vinner denne gangen

Lenke til kommentar

Jeg jobber for en bedrift hvor vi reparerer PCer. Vanligvis er det for bedrifter, men av og til er det privatpersoner som har forespørsler om vi kan ta en titt på pcen. Vanlig praksis er å ta kontakt med kunden før vi fjerner noe som helst fra harddisken. Vi pleier også å ta backup av dokumenter / personlige mapper som ser ut som om de kan være nyttige for brukeren senere. Jeg definerer ikke dette som snoking (vi åpner ikke personlige dokumenter, vi ser utfra mappenavn / filnavn hva som ser viktig ut). Hadde en sak i fjor hvor en kunde hadde anskaffet advokat fordi han hadde funnet logg på pcen som tilsa at vi hadde brukt pcen på internett. Etter dette er rutinene enda mer innskjerpet.

 

Har hørt om andre med dårlige erfaringer ang. levering av PC til rep (bl.a. en som fant ut at grunnen til at det tok så lang tid å få igjen maskinen var at reperatøren skulle kopiere masse divx av disken hans først). Det er trist for ryktet til bransjen vår når slikt skjer, men de fleste seriøse firmaer har nok en god policy når det gjelder dette. Hvis du er misfornøyd, ta en samtale med sjefen der (og evt. ansvarlig tekniker) for å oppklare saken. Det gjør ting bedre for begge parter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...