BassGear Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Har nå brukt opp alle plassene på hovedkortet på to harddisker og to cd enheter. Så har jeg en 80gbWD disk, en 1,6gb maxtor disk og en 4gb seagate disk. Alle sammen er IDE. Så tenkte jeg å bruke disse som "fram og tilbake" disker ved hjelp av pullout rails (sånne man kan dra ut og inn harddisken lett uten å måtte skru i kabinettet). Men da trenger jeg jo også en slags kontroller for å kunne bruke disse diskene. Hvor mye kan disse koste sånn ca. det er snakk om en kontroller som kan ta 2 - 4 enheter, Minst ATA 100 men ATA 133 skader heller ikke. Kanskje noen her har en kontroller som er arbeidsledig? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 for å kunne "hot swap" dvs bytte disk mens du har på maskinen, så vet jeg ikke helt hva du trenger. Derimot så kan jeg si deg at en IDE kontroller sikkert blir like dyr som om du bytter de 2 harddiskene du har i en 120 Gb fremfor å kjøpe en kontroller. Det vil bare være nødvendig dersom du har et gammelt hovedkort, eller har misunnelig mange harddisker. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Bytte-harddisk-ting finner du her. Du må slå av maskinen før du kan bytte HD ettersom P-ATA ikke støtter "hot-swap" Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Det skulle vært påbudt med secondary-ata( eller raid). Selv har jeg det og det er genialt, måtte bare kjøpe større kabinett for å få plass til alt Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Det skulle vært påbudt med secondary-ata( eller raid). Selv har jeg det og det er genialt, måtte bare kjøpe større kabinett for å få plass til alt Skulle vært påbud med Ide 3 og 4, er det slik du mente. I såfall er det jo det på de fleste kortene som koster litt kroner, men problemet er at de fleste ikke vil betale så mye for ett hovedkort med litt mere tilleggs utstyr. Selv har eg 4 ide p-ata og 2 s-ata , pris ca 2000, juli 2003. Har og en scsi kontroller i psi porten, så da kan eg også plusse på 4 disker til(cd og brenner fra før) Har nå brukt opp alle plassene på hovedkortet på to harddisker og to cd enheter. Så har jeg en 80gbWD disk, en 1,6gb maxtor disk og en 4gb seagate disk. Ville ikke brukt de gamle moped diskene dine på en nyere pc, de senker ytelsen på resten av systemet ditt. Bruk dem til backup heller. Men da trenger jeg jo også en slags kontroller for å kunne bruke disse diskene. Hvor mye kan disse koste sånn ca. det er snakk om en kontroller som kan ta 2 - 4 enheter, Minst ATA 100 men ATA 133 skader heller ikke. Kanskje noen her har en kontroller som er arbeidsledig? Du sier minst ata 100 eller ata 133? De to gammle diskene dine trenger kun en ata 33 kontroller. Men på en annen side er det kun ata 100/133 som er i salg nå, så da blir det vel en slik. Leste at det var en som nevte at du heller burde kjøpe deg en nye disk, for å si det meget enkelt så er eg 100% enig. En Samsung SpinPoint P80 120GB koster ca 700kr hos komplett. En Promise Ultra133TX2, ATA133 kontroller koster ca 550kr hos komplett, det var ikke den billigste, men denne kan du ha fire disker på. PS: Du burde forandre på emne navnet, hvem søker på slikt om de lurer på det samme som du gjør? Om du ikke forandrer den vil denne bli stenkt. Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 om du virkelig vil bruke de 2 harddiskene, fåreslår jeg at du kjøper det et slikt kortistede for "harddisk skuffer" fordi det er en del billigere. men like vell så er det mer plass for pengene å kjøpe en 120 eller 160 gb disk. (du kan jo selvfolgelig kjøpe både kontolleren og en disk til) den kontrolleren der funker meget bra, det har jeg selv testet. Lenke til kommentar
The Red Devil Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Loomy: IDE Raid støtter hot swap og, bare du har dei rette komponentene... http://www.promise.com/product/product_det...d=94&familyId=2 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Det eneste fornuftige er å kassere de to siste diskene, de er utdatert. Hvis du trenger mer lagringskapasitet bruker du pengene til å kjøpe en ny disk, en 120GB disk får du for 800kr flere steder nå. Bare bortkastede penger å kjøpe en egen kontroller for å bruke de to gamle diskene på tilsammen 5,6GB. Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Imponerende Kjetil Lura over 10000 (TI TUSEN) innlegg.... det må være en slags rekord.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå