Gå til innhold

Piratkopier


Anbefalte innlegg

Men, hvis ... det er fysisk umulig å kopiere spill, så vil vi se at word-of-mouth effekten fremdeles er det; de som har kjøpt spillet vil fremdeles fortelle om hvor vanvittig bra det er, og få andre til å kjøpe det. Effektren vil være mindre ..., men den er i høyeste grad tilstede.

Komplettera med gratis, kopierbar, demoversion så blir spridningen större.

Ett paradexempel är Doom som såldes just så.

... pirakopiering fører til direkte tap av salg hos utviklerne, ...

Reduserte inntekter fører vanligvis til krav om kostnadskutt; og jeg tviler sterkt på at de Fete Lederne høyt oppe i utvigersystemet foretrekker å redusere sine lønninger ...

Man bör nog titta på vilka intressenter som finns;

1) Utvecklare/programmerare. De som gör grovjobbet.

2) Utgivaren. T ex EA, Lucas Arts, Microprose, Microsoft. De som har pengarna och oftast ger uppdrag åt spelutvecklarna. Tar oftast den största delen av kakan eftersom de oftast tar de största ekonomiska riskerna.

3) Distributören. Kan vara samma som utgivaren eller någon annan. Vill ofta också ha en rejäl bit.

4) Återförsäljaren. Affären som säljer till dej. De måste också ha lite för att överleva.

 

1) Vill göra kvalitetsprodukter som de kan vara stolta över.

2) och 3) Vill ha billiga produkter som säljer massor.

4) Vill ha produkter som går att köpa billigt och sälja dyrt.

 

Oftast kolliderar intressena hos 1) och 2), där 2) bestämmer. Därför får vi så många ogenomtänkta och halvfärdiga spel på marknaden.

Lösningen är att slå ihop funktionerna till ett företag. Big Time Software har ju börjat så; utvecklade bra spel och konstaterade att det var för dyrt att låta andra sköta distributionen, så de gjorde det själva.

Resultatet blev kvalitetsspel till relativt lågt pris som marknadsfördes huvudsakligen genom "word-of-mouth".

 

Svårigheten vi står inför framöver är att få utgivarna att satsa på kvalitet framför kvantitet, eftersom det innebär större ekonomiska risker och låser upp mer kapital under längre tid.

 

/Olle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så den saken der.. Men husk på at det er en vesentlig forskjell på de som (pirat)kopierer til privat bruk og de som profitterer på det på denne måten, både mtp de etiske og de lovmessige sidene av saken. Jeg tviler egentlig på at de her som forsvarer pirtakopiering for egen del, vil forsvare slik komersiell utnytting av kopiene. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Når det gjelder problemstillingen mellom utgiver/utvikler/distributør etc, så er vel dette den samme problemstillingen som gjelder for all form for (elektronisk) underholdning. Min personlige oppfatning er at det på sikt vil tvinge seg gjennom endringer i distribusjonsnettet. Har sett flere utviklere som har basert seg på dette, f eks disse som står bak MindRover (Tror jeg det heter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...