Gå til innhold

Piratkopier

Anbefalte innlegg

Om produsentene tør å senke prisene på sine nye spill til et par hakk, så trur jeg salget kan bli bedre :D

Jeg f.eks har kjøpt SC to ganger :D, syns prisen er så hyggelig, og spill er så deilig :D

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare si at 99% av de piratkopiene jeg har er spill som jeg jeg eier på diverse konsoller, mange av påstandene over blir da (i mitt tilfelle) feil. Jeg mener da at jeg laster ned spill som jeg har på f.eks. snes, både fordi jeg akkurat nå har både Dreamcasten og Gamecuben kobla til tv'n og derfor ikke har plass til min gamle snes, men også pga av det faktum at når jeg bruker emulatorer på pc'n kan jeg nyte høyere oppløsning og andre fancy effekter/filter og jeg kan save når og hvor jeg vil. Særlig i RPG (min favoritt sjanger) kan dette være et problem. Blir jeg sittende fast på en boss eller lignende for lenge gir jeg opp.

Den siste prosenten av piratkopierte spill er faktisk spill fra de store firmaene, spill som jeg bare måtte teste, men som ikke (etter min mening) er verdt pengene. Eks. NFS:U, kjempe gøy, men herregud hvor kjedlig i lengden.

Nå er ikke jeg stinn av gryn heller og når jeg velger å bruke pengene mine på spill så kjøper jeg fra små firmaer som ikke er redde for å skille seg ut. Hvorfor? Rett og slett fordi jeg mener de lager spill som varer lenger og jeg er for et "flerkulturelt" spill samfunn (i mangelen på bedre ord)

Lenke til kommentar
Synes det er tragisk med de som sier at de lastet ned spillet, likte det, og kjøpte spillet. BULLSHIT! Beklager, har liten tro på det vrøvleriet der.

Uff. Trenger jeg å si at du er teit eller er det unødvendig?

Jeg laster stort sett aldri ned noe annet enn små demoer fra nettet, siden jeg sitter på ISDN, men på LAN drar jeg alltids over spill jeg har lyst til å prøve. Jeg har likevel over 100 orginale spill (mint condition, med absolutt alt innhold). Det er en selvfølge at jeg kjøper spill jeg spiller mer enn en halvtime. (dvs. spill jeg synes er bra)

Lenke til kommentar

Personelig kjøper jeg spill som virkelig høres bra ut. (f.eks morrowind)

Hvis jeg brenner det først, orker jeg ikke å kjøpe spillet etterpå.

Jeg kjøper ikke noe særlig med spill, fordi jeg ikke har god nok inntekt til å gjøre dette. Når man blir eldre og får fast inntekt, orker i hvertfall ikke jeg å piratkopiere. Jeg har lite samvittighetsproblemer med å piratkopiere, bare jeg kjøper et virkelig bra spill av og til.

Lenke til kommentar
hvorfor ?

hva hvis 97% av de som har valgt ingen\piratkopierer faktisk er personer som ikke gidder kjøpe spill pga ingenting bra kommer ut ?

Det er farlig å dra denne konklusjonen, det er definitivt _helt_ feil å lese det ut av pollen. Litt grunnleggende statistikkforståelse tilsier at det tallet inneholder alle som kjøper fra 1 til 11 originalspill i året også. Med andre ord: Mange av de som har stemt på dette valget kjøper helt sikkert en god del spill. Elendige svaralternativer fra vår side riktignok, men forsøk i det minste å lese tallene riktig. ;)

Lenke til kommentar
Betyr dette at dere laster ned haugevis av spill, prøver dem i 10-15 minutter, så avinstallerer dem fordi det var søppel? Så når dere ENDELIG finner et spill dere finner av en enestående kvalitet, så spiller dere dette dette masse, venter til det kommer på markedet i Norge ..., og så kjøper det? Regner med at resten av året så sitter dere på ræven og spiller disse 2-3 titlene mens dere venter på neste ting dere vil kjøpe?

Du beskriver nästan exakt min policy!

1) Ladda ner demo för spel som verkar riktigt bra (om jag inte redan vet tillräckligt, och inte "högvis" utan ett fåtal).

2) Kör demo några gånger. (Oftast betydligt mer än 15minuter om det inte är totalt kass.)

3) Köp fullversion eller avinstallera demo.

Resultat; 0-2 köpta spel/år, inga piratkopior.

Kan dere, med hånder på hjertet, liste opp hvilke titler dere har prøvd, funnet veldig bra og så kjøpt?
Steel Beasts,

Snood,

Roller Coaster Tycoon,

Combat Mission (Combat Mission 2 och CMAK köptes utan att föregående test var avgörande),

m fl.

/Olle

Lenke til kommentar
Kan dere, med hånder på hjertet, liste opp hvilke titler dere har prøvd, funnet veldig bra og så kjøpt? Vær så snill, list opp.

BF1942 + Road to rome + Secret weapons

RtCW

WC3 + TFT

Half-life

Hitman 2

SWG

Starcraft + Brood wars

Alice

Diablo 1 + Hellfire

Diablo 2 + LOD

Quake 3

Nolf 1 + 2

Worms armageddon

Gabriel Knight 3

Alle gode spill, som gir deg flerfoldige uker med moro. At BF1942, HL og Q3 har en haug med finfine mods, gjør det mye lettere å punge ut med en 400-lapp. Jeg må også si meg enig at det er svært lenge mellom gode spill nå til dags.

Lenke til kommentar

hurra, enda en diskusjon om piratkopiering... elsker disse fordi det kommer såmange bra argumenter fra begge sider, og begge sider står for det de mener... så her kommer min mening:

For det første: min aktivitet innen piratkopiering: mest mulig. Jeg kopierer alle spill jeg får tak i, men det er faktisk sjelden jeg prøver de... Jeg prøver stort sett bare de jeg har hørt mye bra om.

Hvorfor piratkopierer jeg?

For å ha det gøy, vel... helt gratis. Med en nokså anstrengt økonomi prioriterer jeg faktisk bensin, mat, klær o.s.v. framfor spill. Finner jeg et spill jeg synes er verdt å ha, kjøper jeg det hvis jeg kommer over det i butikken... bestille det fra internett er unødvendige anstrengelser...

Jammen, dette er jo fy-fy...

Ja, og så? Jeg bryter copyright-loven, andre bryter fartsgrensa... Tviler på at noen andre kan helt ærlig si at de aldri har gjort noe ulovlig?

Jammen, du kan ikke argumentere med at alle andre gjør det, og derfor kan du gjøre det!

Jo, det kan jeg vel... bare se ;)

men seriøst: denne debatten kommer aldri til å finne en enighet mellom partene, og kommer til å holde på til det tar av, og en mod stenger tråden.

Har du aldri kjøpt et spill da? siden du får alt gratis og er fornøyd med det, liksom?

Jo, da.. Har noen spill. For det meste de store klassikerne som: Day of the Tentacle (den står på hedersplassen på hylla mi), Heroes of Might and Magic 1,2&3, Colin McRae Rally2, TOCA Race Driver, Age of Mythology, Toonstruck, Diablo II + exp, Baldurs Gate, Icewind Dale, Operation Flashpoint, Half-Life og en del flere... Og forresten, noen nevnte tidligere i tråden at vi husker Day of The Tentacle, Sam'n Max, Monkey Island o.s.v. som mye bedre enn de var... Feil, feil, feil! jeg spiller stadig vekk en runde DOTT eller Monkey Island, jeg... Alltid like gøy, og jeg oppdager alltid en ny morsom detalj som jeg ikke la merke til forrige gang.

Vil avslutte med en beklagelse:

- jeg veit jeg er ond, slem, og sånn... men det er medfødt... unnskyld

- dette blei nok litt langt, og usammenhengende, men det var bare en liten meningsytring... Les den som gidder :p

Lenke til kommentar
[quote name='Pastor Lorentzen' date='08/02/2004 : 13:19'] [quote name='Snabben' date='08/02/2004 : 13:30'] Og ja, at spill ikke kjøpes, er et klinkende klart signal til bransjen at
kvaliteten på spill i dag er i veldig mange tilfeller helt elendige.
Seriøst, hvor mange "gode" spill har kommet i det siste, som du kan
sitte ned med og kose deg, som. f.eks. Quake 1-3, C&C Spillene, Age of Empires, Rise of Nations etc?
[/quote]
Spillsalg er slett ikke synonymt med kvaliteten på spill, hva i allverden får deg til å tro dette? De mest solgte spillene er de som apellerer utenfor målgruppen av de dedikerte supergamerne.

Et av mine poeng er at EA har forstått veldig mye. Deres målgruppe er ikke de interesserte spillerne som henger på forum og er aktiv på internett. Hvorfor ikke? Fordi denne samme gruppen er ofte full av folk som piratkopierer over en lav sko.

Så hva gjør de da? De satser på alle andre, på de som ikke krever å få laste ned en piratversjon av et spill som de kan teste i en uke før de bestemmer seg for om de vil kjøpe. På foreldre og foresatte og de som spiller spill som tidsfordriv, ikke en hobby. De samme folkene som er vant til å betale for en DVD-film istedetfor å hente den ned via bittorrent, og som faktisk kjøper CD'er istedetfor å hente ned MP3-er.

Dermed blir det stadig færre spill som apellerer til "hardcore gamere" (i mangel av en bedre betegnelse), fordi det er en altfor stor risiko med å gi ut et spill til denne gruppen fordi:

1) Spillet vil ikke apellere til de som ikke tilhører "hardcore gamerne" (massemarkedet vil ha enkle spill som er lett å forstå)
2) Blant "hardcore gamerne" så er det en generell aksept for å piratkopiere spill

1+2 fører til svært lave salg, lite inntekter, og at studioet må legges ned.

Og man kan nevne mange firmaer som har laget kjempebra PC-spill for seriøse spillere, men som har måttet gi opp fordi altfor mange av de som var interessert i å spille spillene deres rett og slett dreit i å kjøpe produktene deres. [/quote]
Jeg mener at det har noe med hverandre og gjøre, en ganske stor del også vil jeg tro og menne.
En Lada fra 1985 selger ikke like godt som en Toyota 2004 modell (når man tenker kvalitet).

Greit, jeg kan gå med på at det er mange hardcore gamere her rundt om,
men og si at vi hardcore gamere har lettere for og akseptere pirat kopiering,
er og blir helt feil, jeg er selv medlem av xxxxxxxxxxxxxx og vi syntes hvertfall
at man skal kjøpe spill og støtte de som lager spill, om man liker spillet og syntes
det er bra, og jeg kjøper alle spill jeg syntes er bra.

For og nevne noen spill etter etterspørsel fra en her så skal jeg nevne:
UT2003(kommer til og kjøpe 2004 uansett om det er bra eller ikke tom:)
Command & Conqure Red Alert 1&2, Yuris Revenge, Generals, Zero Hour..
Quake 2 & 3
Heroes Of Might & Magic 3( faktisk 2 ganger)
Deus Ex
Max Payne
Dungeon Keeper 1 & 2
SWG
Ultima Online+ Alle Expansion Packs
Diablo 1&2 + Hellfire og LOD
Half-Life
Balurs Gate 1&2
Sacrifice (dog et elendig spill)
Age of Empires 1&2
etc etc...

Legger kansje merke til at det ikke er så mange eldre titler der..
men det er generelt pga. i "gammledager" så var tilgangen på spill litt liten
og vi på "gutterommet" spleisa på spill..

Og en ting til deg Cetram, det eneste hjerne døde jeg har møtt på i denne tråden
er påstanden om at dette er hjernedødt, nei tvert imot, dette er en viktig diskusjon.
Dessuten syntes jeg ikke argumentet ditt holder stand.

---

Svar til din andre Quote:

Joa, jeg er "oppriktig" spill intressert, men jeg spiller kun PC, og det er der kvaliteten mangler, gi oss Baldurs Gate 3.. hadde vært det største rollespillet noen sinne vil jeg tro:( Men neida.. Interplay legger ned noe som hadde solgt best..
Det er ikke mange som gidder og laste ned 4-5 CD'er.. bare "fanatikere" som absolut ikke gidder og kjøpe spill, og de er det ikke mange av, ellers er det de som absolut må had et med engang før de kjøper det i butikken(der er vel jeg).
Lenke til kommentar
hurra, enda en diskusjon om piratkopiering... elsker disse fordi det kommer såmange bra argumenter fra begge sider, og begge sider står for det de mener... så her kommer min mening:

For det første: min aktivitet innen piratkopiering: mest mulig. Jeg kopierer alle spill jeg får tak i, men det er faktisk sjelden jeg prøver de... Jeg prøver stort sett bare de jeg har hørt mye bra om.

Hvorfor piratkopierer jeg?

For å ha det gøy, vel... helt gratis. Med en nokså anstrengt økonomi prioriterer jeg faktisk bensin, mat, klær o.s.v. framfor spill. Finner jeg et spill jeg synes er verdt å ha, kjøper jeg det hvis jeg kommer over det i butikken... bestille det fra internett er unødvendige anstrengelser...

Jammen, dette er jo fy-fy...

Ja, og så? Jeg bryter copyright-loven, andre bryter fartsgrensa... Tviler på at noen andre kan helt ærlig si at de aldri har gjort noe ulovlig?

Jammen, du kan ikke argumentere med at alle andre gjør det, og derfor kan du gjøre det!

Jo, det kan jeg vel... bare se ;)

men seriøst: denne debatten kommer aldri til å finne en enighet mellom partene, og kommer til å holde på til det tar av, og en mod stenger tråden.

Har du aldri kjøpt et spill da? siden du får alt gratis og er fornøyd med det, liksom?

Jo, da.. Har noen spill. For det meste de store klassikerne som: Day of the Tentacle (den står på hedersplassen på hylla mi), Heroes of Might and Magic 1,2&3, Colin McRae Rally2, TOCA Race Driver, Age of Mythology, Toonstruck, Diablo II + exp, Baldurs Gate, Icewind Dale, Operation Flashpoint, Half-Life og en del flere... Og forresten, noen nevnte tidligere i tråden at vi husker Day of The Tentacle, Sam'n Max, Monkey Island o.s.v. som mye bedre enn de var... Feil, feil, feil! jeg spiller stadig vekk en runde DOTT eller Monkey Island, jeg... Alltid like gøy, og jeg oppdager alltid en ny morsom detalj som jeg ikke la merke til forrige gang.

Vil avslutte med en beklagelse:

- jeg veit jeg er ond, slem, og sånn... men det er medfødt... unnskyld

- dette blei nok litt langt, og usammenhengende, men det var bare en liten meningsytring... Les den som gidder :p

Det er da bra at du sjenker noen kroner til spillindustrien...hvis alle var som deg hadde hele brasnjen stoppet opp.

Hovedproblemet i dag er at det kommer så sykt mange spill ut, at det ofte blir vanskelig å skille ut hva som er bra fra hele dynga. Jeg setter pris på de utviklerene som tar seg bryet med å utvikle en demo på spillene sine, men desverre er demoen ofte litt villedende, og gir ikke et realistisk inntrykk på hvordan det komplette spillet egentlig er...eksempel fra nyere dato må være Deus Ex: Invisible War.

Om man absolutt må, lån et spill av venner/bekjente for å finne ut om man liker spillene. Liker dere spillet; Løp & Kjøp!

Lenke til kommentar
Og en ting til deg Cetram, det eneste hjerne døde jeg har møtt på i denne tråden er påstanden om at dette er hjernedødt, nei tvert imot, dette er en viktig diskusjon.

Poenget er ikke at diskusjonen er hjernedød. Er helt enig at det er viktig diskusjon, en som er veldig viktig for spillindustriens fremtid. Poenget er at diskusjoner som dette dukker opp med jevne mellomrom, og det er akkurat de samme tingene som kvernes om og om igjen; de samme argumentene som kræsjet mot hverandre gang på gang. Det er dette jeg refererer til når jeg sier at det er en hjernedødt. Kanskje et noe sterkt utsagn, enig i det. Jeg kan moderere meg til å si at denne diskusjonen, i likhet med de 15 tidligere, ikke inneholder særlig mer nytt enn lørdagsundeholdningen på NRK.

Kom igjen! Jeg forventer bedre enn det der. Du synes ikke argumentet mitt holder stand. Hvorfor ikke? Hva er du uenig i? Hvilke motargumenter har du?

For øvrig - takk til deg (og andre) for at dere kom med lister; det er ikke mange som klarer å komme opp med en såpass imponerende liste. All honnør til deg, liker å se folk som faktisk klarer å bakke opp påstandene sine! :thumbs: Problemet er nok at dere tilhører et mindretall her. Hele poenget med mitt innlegg var å poengtere at det er mange som har det i kjeften; de laster ned piratversjoner for å prøve spillene. Ut fra min erfaring med folk som sier det, er antall spill de faktisk har kjøpt, og som ikke krever serial key for å spille online, minimalt. Jeg er selvfølgelig åpen for å endre mitt syn dersom jeg opplever tilstrekkelig mange oppfører seg slik. Det har ikke skjedd enda.

Og Olle - jeg snakker her om å laste ned piratversjoner av spill, ikke demoer. Det er en vesentlig forskjell her :)

Hilsen en med originalspill for rundt 60.000 nok i samlingen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt 60000 kroner å bruke på spill så klart jeg hadde kjøpt flere spill. Men jeg har ikke en slik sum, og da kan jeg heller ikke bruke det på spill... Ok, skjønner at du ikke har kjøpt spill for 60000 på en gang, men alikevel... 60000 kroner er mye penger, og dette blir ett spørsmål om prioriteringer. Har man råd til det så værsågod. Har man andre mer nødvendige ting å bruke penger på (ja, de finnes faktisk :p) så må man bruke penger på det... Hadde dataspill vært billigere så hadde jeg kjøpt fler, så enkelt er det. Det er ikke store IQ-valget mellom gratis og 450 kroner spør du meg, men jeg skjønner at folk er uenige i det. Så, hvorfor ikke bare bli enige om å være uenige, la de som piratkopierer og "ødelegger" spillindustrien gjøre det, også får dere som har råd til å kjøpe så mange spill fortsette med det. Lager man kvalitet slik som Blizzard så selger man uansett, skal man først kjøpe seg ett spill for mange hundrelapper så prøver man jo å kjøpe noe man får glede av lenge. EA tjener såpass med penger at de glatt kunne kuttet litt på prisen på sine spill, i det lange løp tror jeg faktisk de ville tjene på det. Hvem kjøper vel ikke ting man i utgangspunktet ikke hadde tenkt seg når det først er salg? Hmm, dette ble vel rotete...

Lenke til kommentar

Jag tycker att det hela är väldigt enkelt:

- Tycker du att ett spel är mycket bra; köp det direkt.

- Tycker du att det är ganska bra, men inte värt 400:- eller mer; vänta tills priset gått ner och köp det sedan.

- Tycker du inte det är bra alls; varför lägga ner tid och energi på att piratkopiera? Låt bli spelet!

/Olle

Lenke til kommentar

Er 14 år, og har brukt over 60.000 kroner på spill, men som en ærlig sjel, så innrømmer jeg at jeg har lastet ned spill. Og har jeg lastet ned spillet, så gidder jeg ikke å kjøpe det i etterkant. Greit, kall meg sleip, og jeg vet at det tar lang tid å lage spillene, samt det koster mye, og mye ressurser må til, men når de skal ha 4-5 hundrelapper for et spill, synes jeg det er litt i overkant. Det er en grunn til at jeg har færre spill til konsollen min enn PC'en...

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Og en ting til deg Cetram, det eneste hjerne døde jeg har møtt på i denne tråden er påstanden om at dette er hjernedødt, nei tvert imot, dette er en viktig diskusjon.

Poenget er ikke at diskusjonen er hjernedød. Er helt enig at det er viktig diskusjon, en som er veldig viktig for spillindustriens fremtid. Poenget er at diskusjoner som dette dukker opp med jevne mellomrom, og det er akkurat de samme tingene som kvernes om og om igjen; de samme argumentene som kræsjet mot hverandre gang på gang. Det er dette jeg refererer til når jeg sier at det er en hjernedødt. Kanskje et noe sterkt utsagn, enig i det. Jeg kan moderere meg til å si at denne diskusjonen, i likhet med de 15 tidligere, ikke inneholder særlig mer nytt enn lørdagsundeholdningen på NRK.

Kom igjen! Jeg forventer bedre enn det der. Du synes ikke argumentet mitt holder stand. Hvorfor ikke? Hva er du uenig i? Hvilke motargumenter har du?

For øvrig - takk til deg (og andre) for at dere kom med lister; det er ikke mange som klarer å komme opp med en såpass imponerende liste. All honnør til deg, liker å se folk som faktisk klarer å bakke opp påstandene sine! :thumbs: Problemet er nok at dere tilhører et mindretall her. Hele poenget med mitt innlegg var å poengtere at det er mange som har det i kjeften; de laster ned piratversjoner for å prøve spillene. Ut fra min erfaring med folk som sier det, er antall spill de faktisk har kjøpt, og som ikke krever serial key for å spille online, minimalt. Jeg er selvfølgelig åpen for å endre mitt syn dersom jeg opplever tilstrekkelig mange oppfører seg slik. Det har ikke skjedd enda.

Og Olle - jeg snakker her om å laste ned piratversjoner av spill, ikke demoer. Det er en vesentlig forskjell her :)

Det jeg mente ikke holdt stand, blir litt feil og si argumentet, men påstanden din blir vel mer riktig.

Det jeg mener med det , er at det blir litt feil og ta "alle" under en kam på en måte,

det er ganske mange som laster ned så kjøper spill, bare pga. utgivelse datoer etc.

som ikke er de samme, og at de er fanatikere som bare må ha spillet, eller folk som vil prøve det før de kjøper:)

Må inrømme at det ikke var så bra skrevet av meg:)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig at blant annet EA trykker ut ganske mye dårlige spill. Etter min mening har Need For Speed serien bare gått nedover siden NFS2.

Nå skal det sies at det er veldig mange bra spill også, men det kan ofte være vanskelig å vite om du kommer til å like spillet før du har fått prøvd det.

Jeg har brukt alt for mye penger på møkkaspill som siden viste seg å ikke være vært cd-plata det ligger på engang. Holdt for eksempel på å kjøpe NFS Underground, men jeg fikk heldigvis prøve det før jeg fant på noe dumt. Makan til møkk.

Jeg har en del titler som jeg har kjøpt etter at jeg har prøvd piratkopier. Men jeg har enda flere titler jeg skulle ønske jeg fikk tak i en piratkopi før jeg kjøpte de. Jeg har flere spill stående på hylla som coverene knapt er åpnet på.

Selv om et spill får bra omtale trenger ikke jeg å like det. Har en mengde eksempler på det. Medal of Honor, Halo(Skjønner ikke hva som er så bra med dette), Need for Speed 3-4-6, osv.

Endret av kjakangund
Lenke til kommentar

Spillsalg er slett ikke synonymt med kvaliteten på spill, hva i allverden får deg til å tro dette? De mest solgte spillene er de som apellerer utenfor målgruppen av de dedikerte supergamerne.

Jeg mener at det har noe med hverandre og gjøre, en ganske stor del også vil jeg tro og menne.

En Lada fra 1985 selger ikke like godt som en Toyota 2004 modell (når man tenker kvalitet).

Det har ikke noe med hverandre å gjøre fordi kvalitet er subjektivt. En person kan synes at Baldurs Gate er det kuleste spillet som er laget, mens en annen kan synes Serious Sam. Det er ingen objektiv kvalitet i spill, hvis noen synes et spill er moro å spille som du synes er elendig, hvordan i all verden skal du argumentere mot følelsen hans? Man kan like gjerne diskutere hva som er bra og dårlig musikk, like umulig.

Ditt Lada og Toyota eksempel skjønte jeg ikke noe av.

Britney Spears selger mer enn Tool. Det betyr ikke at Britney Spears' musikk er av høyere kvalitet enn Tools musikk. Bare at flere liker å høre på Britney Spears' musikk.

Joa, jeg er "oppriktig" spill intressert, men jeg spiller kun PC, og det er der kvaliteten mangler,

For meg blir det utsagnet like dumt som å si "Joda, jeg er oppriktig filminteressert, men jeg ser bare filmer der de prater engelsk". Du velger bevist å blokkere ut en haug av kvalitetsspill, av uvisse grunner.

Uansett, grunnen til at kvalitetsspill på PC mangler er at utviklere har funnet ut at det er mindre risiko, mere pengestøtte og bedre avtaler å oppnå med å utvikle spill til konsoller, og derfor har mange gått over til konsollspill. Et av flere argumenter for å utvikle konsollspill kontra PC-spill er at faren for at man går glipp av mange salg på grunn av piratkopiering er betydelig mindre på konsoll enn på PC, fordi så mange PC-eiere kopierer over en lav sko.

Lenke til kommentar
Og forresten, noen nevnte tidligere i tråden at vi husker Day of The Tentacle, Sam'n Max, Monkey Island o.s.v. som mye bedre enn de var... Feil, feil, feil! jeg spiller stadig vekk en runde DOTT eller Monkey Island, jeg... Alltid like gøy, og jeg oppdager alltid en ny morsom detalj som jeg ikke la merke til forrige gang.

Det at "emulatorer" som ScummVM (og porter til assorterte PDA'er og mobiltelefoner) eksisterer, burde vel si sitt om hvor høyt eldre gamere setter disse Lucasarts-spillene.

Selv om det er ni år siden det ble gitt ut, trekker jeg fremdeles frem Ufo: Enemy unknown og koser meg glugg i hel. Fallout er syv år gammelt, men appellerer fremdeles mer enn hva nyere superduper3d-eyecandy-med-lusent-gameplay-spill gjør. System Shock.. nesten ti år gammelt, og har en atmosfære som ingen andre spill kan matche, og takket være en stor skare med fans, finnes det en patch som gjør at det funker ypperlig under Windows XP.

Jeg tviler på at noen, om ti år, vil huske den enorme haugen av middelmådige spill som blir utgitt for tiden.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at noen, om ti år, vil huske den enorme haugen av middelmådige spill som blir utgitt for tiden.

Det vil de nok.

Husk at du var ung, ubesudlet og påvirkelig da du spilte alle de gyldne klassikerne. Det er derfor minnene om disse spillene er så gode. Med årene kommer erfaring, og dermed skal det mer til å sette pris på spill, og få spill når opp til de gamle klassikerne du prøvde da du var ung og alt var nytt.

Men husk at de som nå er ung og sitter og spiller spillene som kommer i dag, kommer til å forme sine egne gyldne minner om disse spillene, og sitte og klage om 10-15 år om at ingen spill nå lenger er så gode som de som kom på starten av 2000-tallet.

Alt var bedre før. Men før er relativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...